ערב חגי תשרי

מי שולט: לאן נעלמו מלחמות המחירים ברשתות?

האם ראש השנה והחגים העומדים בפתח מסמנים את תום עידן מלחמות המחירים הקשות בין רשתות השיווק והמבצעים הרבים הקורצים לכיס הלקוח, ומה קורה בשוק תוי הקניה? (צרכנות, כלכלה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מי שהסתובב בימים אלו ברשתות השיווק השונות - ולמי לא יצא - הופתע מאוד: אף שאנחנו נמצאים כשבועיים לפני החג, נעלמו מהעין רוב מבצעי המכירה האגרסיביים המוכרים כל כך בישראל בזמנים שכאלו.

משום מה רשתות השיווק נמנעות הפעם מלהילחם על כיסו של הצרכן הישראלי. חלק מהמבצעים, אלו מהם שכן יצאו לדרך, ניתנים למימוש בעיקר באמצעות קופונים שלא 'מדליקים' את הרשת המתחרה מעברו השני של הכביש.

קמעונאי מרכזי שחפץ בעילום שמו אומר לעיתון 'גלובס' המפרסם את הסקירה המרתקת: "זו לא התחרות שרגילים לראות. שופרסל מפרסמת בימים אלו מוצרי טואלטיקה כאילו שהיא מתחרה בסופר-פארם, וברור ששופרסל היא סמן מוביל בשוק".

אורי קילשטיין, סמנכ"ל הסחר של שופרסל, אומר: "הגדלנו באופן משמעותי את תקציב הקופונים האישיים דרך האפליקציה. יש לנו 400 אלף הורדות של האפליקציה, ו-70% נכנסים אליה ברמה חודשית. זה נותן לנו נאמנות".

במענה לשאלה לאן נעלמו המבצעים במזון, אומר קילשטיין, כי "לא רואים את המבצעים המטורפים שהיו על העופות בשל המחסור שהיה, ולכן אין מבצעי עוף ב-7.9 שקלים וב-9.9 שקלים. שנית, יש מחסור בדגים מקומיים בגלל עיד אל-אדחא שחל בשבוע שעבר. שלישית, המכסות שניתנו בחג בעבר, כמו פטור מלא על יבוא אמנון בפסח, ניתנו רק באופן חלקי. הפטור ממכס על שמן הזית, למשל, לא חוזר. מעבר לכל אלה, המוצרים הסטנדרטים לחג - יינות, פסטה, שימורים ושוקולד - נמכרים באותה עצימות, נמוכה אולי באחוז. בסל המשוקלל הכללי אין באמת עליית מחיר. זה לא שאמרנו לעצמנו 'אין את מגה, אז נעלה מחירים'".

יצויין, כי לפי מחירי הקנייה מהחקלאים והסיטונאים, עגבנייה ומלפפון צריכים להימכר לצרכן ב-20 אחוז יותר ממה שהם נמכרים. גם המחסור שהיה בעופות בשבוע שעבר ביטל לגמרי שבוע של תחרות במוצרי עופות, וכעת מחירי העוף גבוהים, כי עדיין יש חוסרים.

רשת יינות ביתן, מי שהיתה בעבר חזקה בתחרות ונראה שהפעם פחות, הפכה השנה לרשת השנייה בגודלה לאחר רכישת מגה, וארז אייזנברג, סמנכ"ל השיווק של הרשת, "בהתחלה מבצעי החג היו מתחילים חודש לפני החג, אחר-כך זה הצטצמם ל-3 שבועות ועכשיו לשבועיים. יש כל הזמן מבצעים על אורז, שתייה, תפוחים, דבש ותמרים. הדגש שלנו לחג הזה הוא העולם הטרי. אנחנו מוכרים עוף טרי ללא עצמות ב-29.90 שקל לק"ג, קרפיון טחון ללא עצמות ב-39.90 שקל לק"ג, וקציצת המבורגר שמכינים במקום ב-39.90 שקל לק"ג. בסופו של דבר שישיית קוקה-קולה ב-29.90 שקל או מרק עוף אמיתי של יוניליוור, אלה מבצעים שיש אצל כולם. אנחנו מתמקדים במוצרים שאף אחד לא יכול להשוות".

לעומתם, אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה בויקטורי, אומר: "אני לא חושב שיש לאן לרדת מעבר למחירים הנוכחיים".

חשוב להדגיש, כי ישנו עוד גורם אחד משמעותי המשפיע על כל מצב הקניות לראש השנה ולחגים, והוא המימוש הגבוה של תווי הקנייה, שהפכו למתנת החג הנפוצה ברוב מקומות העבודה בישראל, והשנה, בניגוד לשנה שעברה, שופרסל שולטת באופן כמעט בלעדי בשוק זה, שמגלגל 2.5 מיליארד שקל בשנה לפי כמה הערכות.

אף שתווי הקנייה של רשתות השיווק מאפשרים מימוש בעשרות רשתות קמעונאיות אחרות החברות באותו תו, כבר כמה שנים שרוב מוחלט מבין מקבלי התו מעדיף באופן ברור לממש אותו ברשתות מזון דווקא.

לפי הערכות גורמי מקצוע, כחצי מיליארד שקל מתווי הקנייה שהיו בעבר של רשת מגה, זלגו לרשת שופרסל. בינתיים, רשת יינות ביתן שרכשה את מגה לא הצליחה להיכנס בנעליה של מגה בכל הקשור לתווי הקנייה, ומכירות התווים שלה, שהחלו עוד קודם לכן באופן עצמאי, נאמדות היום במעט יותר מ-150 מיליון ש"ח בשנה, לא יותר.

גם אייל רביד מרשת 'ויקטורי' אומר, "אנחנו כלום. נקודה בים. מכירות תווי קנייה סביב 20 מיליון שקל בשנה. מגה כשחקן נמחקה מהשוק, ולהערכתי שופרסל לקחה ממגה כמעט את כל התווים. גם המכירות של רמי לוי נאמדות בעשרות מיליוני שקלים בשנה. השוק הוא של שופרסל. כל מוסד גדול רוצה פיזור, ונכון לרגע זה אין לאף אחת מאתנו פיזור כמו לשופרסל. המוסדות שרוכשים תווים עדיין לא סגורים על יינות ביתן ולכן לא הולכים אליו. להערכתי, שופרסל מחזיקה היום ב-90 אחוז משוק התווים".

בהקשר מזה מענין לציין, כי שלשום (ראשון) שופרסל הכריזה על תו קניה סלולרי. זוהי טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת מימוש תווי קנייה באמצעות ארנק סלולרי, במקביל לכרטיסים המגנטיים.

בכיר לשעבר בשוק המזון מסכם: "מגה קרסה ונעלמה, יינות ביתן נכנסה להשקעות ענקיות, שופרסל רוצה לשמור על הרווחיות שלה, ורוב הרשתות האחרות קנו הרבה חנויות ממגה ונכנסו להשקעות, ואף אחד לא רוצה להיות במקום של מגה בעוד שנה-שנתיים. החג מתנהל עם הרבה פחות תחרות, כי מגה על סך מרכיביה איננה. לכן נראה שכל השוק עובד על העלאת הרווח הגולמי כדי להרוויח יותר, ועל פניו, הצרכן הישראלי ישלם יותר".

תגובת שופרסל לידיעה: נערכנו לראש השנה מבעוד מועד, בדומה לכל לשנים עברו, עם מגוון מבצעים ומוצרי חג המבדלים את הרשת מיתר הרשתות, דוגמת מגוון רחב של מוצרי טריות (בשר, דגים ועוף), במקביל לקופונים אישיים המתאימים ללקוחות הרשת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר