האזינו בבכורה

הפייטן ליאור אלמליח באלבום פיוטים-רוק

הפייטן והזמר הבינלאומי ליאור אלמליח בשיתוף קובי אוז כמפיק מוזיקלי מציג אלבום החדש הכולל פיוטים מוכרים משירי עדות המזרח בעיבודים חדשנים במיוחדים במינם (חדשות המוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(יח"צ)

עד כה הופצו שלושה סינגלים ("אליך אקרא י-ה","אזמר בשבחין ו"נגילה הללוי-ה") שהתקבלו עם מאות השמעות בתחנות הרדיו השונות (רשת ג' גלי צה"ל גלגל"צ וכו) בהתלהבות היסטרית ובחיבוק חם ואוהב ,שגרמו לפידבקים חיוביים מצד המפיקים שכבר הזמינו הופעות בארץ ובחו"ל ועכשיו יוצא האלבום המלא לקהל הרחב.

בהפקה שונה וייחודית, חובר ליאור אל הזמר והיוצר קובי אוז, מה שיצר מפגש של עולמות מוסיקליים המגשרים ומחברים בין עולמות תרבותיים שונים.

אלמליח נולד וגדל במשפחה מסורתית בקריית שמונה. מאז ילדותו נמשך ללמוד את השירה האנדלוסית בכלל ושירת הבקשות בפרט.

כבר בהיותו בן 11 התחיל להופיע ברחבי הארץ, ובעודו סולן בלהקה הצבאית בעת שירותו בצה"ל פרץ בחו"ל והוזמן להופיע בפני הקהילות היהודיות. בהמשך הצטרף אלמליח לתזמורת האנדלוסית הישראלית ובה שימש במשך מספר שנים כסולן הבית והשתתף בפסטיבלים שונים ברחבי העולם עם ההרכב האישי שלו, כגון: פסטיבל "פאז במרוקו", מוגדור", פאריז פסטיבל מוזיקת עולם, לינקולן סנטר ניו יורק ועוד המון פסטיבלים נחשבים, והוא בעצמו משמש כמנהל אומנותי של פסטיבל הפיוט העולמי זה השנה ה6 ופסטיבל אונסקו בפריז.

"עד היום דאגתי לשמר את המקצב האותנטי והמסורתי כמו שהוא גם מבחינת הנגנים וההרכבים והאלבום הזה הוא בעצם בא עם סיפור אחר לגמרי, אלדד פרי איש נדל"ן, יזם ואיש עסקים אשר מאוד מעריך את העשייה האומנותיות שלי בתחום הפיוט כאחד שגדל בבית מסורתי דתי, ביקש ממני לעשות פרויקט מעניין ולהוציא אלבום לזכר אביו", מספר אלמליח.

כיצד נעשה החיבור בינך לבין קובי אוז דווקא?

אלמליח משתף: "החיבור הראשוני בין קובי אוז לביני נעשה כבר לפני 14 שנים, במסגרת פסטיבל ישראל שנערך בירושלים בזמן שטיפקס היו בשיאם ונבחרו כלהקת השנה, אירחתי אותם יחד עם התזמורת האנדלוסית. לימים יצא לנו לארח אותו לא מעט במופעים של שירת הסליחות ופיוטים מבית אבא. הרעיון שלי היה לקחת את הפיוטים המוכרים לכולם מבית אבא ולהוציא אותם עם עיבודים שונים לגמרי מהמקור ובשביל המשימה הזאת חיפשתי מפיק מוזיקלי עם ראש שונה ואחר, פניתי לקובי אוז, הצגתי לו את החומרים וכעבור שבועיים הוא חזר אליי עם רעיונות מבריקים וחדשניים".

מה המיוחד באלבום הזה?

לאלבום הזה נבחרו כ- 11 שירים-פיוטים, מקורות השירים הם מצפון אפריקה אבל הטוויסט המיוחד וכלי הנגינה השונים לוקחים אותם למקום אחר לגמרי-למוזיקה המשלבת בין הפאנקי המאפיין את הסגנון של "הדג נחש"-בין ג'אז לרוק לבין סגנון המוזיקה של "טיפקס"-עם השפעה ים תיכונית ורוק .

כלי הנגינה של הפיוטים האלה במקור הם הכלים המסורתיים כמו:עוד,כינור, טרבוקות ואילו באלבום הזה שולבו בס, תופים, גיטרות חשמליות וכלי נשיפה כמו- סקסופון, חצוצרה ועוד, הכלים יחד עם הגאונות המוזיקלית של קובי אוז הוסיפו לפיוטים נופך אחר וכששומעים אותם זה ממש נותן חשק לקום ולרקוד, שזה דבר שלא היה קודם.

איך ההרגשה לשמוע את הפיוטים העתיקים בסטייל 2016 חדשני באלבום החדש?

"זאת הייתה עבורי הפתעה עצומה ונעימה עבורי. בפעם הראשונה כששמעתי את העיבוד לפיוט "נגילה הללויה" אשר מוכר בכל בתי הכנסת ומקושר לכלל העדות ,נדהמתי! השיר קיבל טוויסט קליל וחדשני וצבע אחר לגמרי".

מיהו קהל היעד העיקרי של המוסיקה הזאת?

"אם הייתי נשאל כך לפני מספר שנים הייתי עונה שקהל היעד באופן טבעי הוא אנשים מעדות המזרח, אבל בשנים האחרונות יש רנסאנס גדול בעולם הפיוט אם זה בעקבות יוצרים ישראלים שמתעסקים בפיוט וזמרים מכל הז'אנרים כמו דוד דאור ואחרים.

היום המילה "פיוט" לא מבהילה אנשים,ויש תהליך של חזרה לשורשים וחיפוש אחר החזרה למקורות.

המטרה של האלבום היא להנגיש את "שירת הבקשות" והפיוטים בני אלפי השנים לדור הצעיר של היום ששומע ונחשף לסוגי מוזיקה שונים מכל העולם אבל לא מודע לסגנון עתיק היומין ששייך לנו.

אני רוצה שלפיוטים האלו יתחברו אנשים מכל הגילאים ואם יש אלבום שיש סיכוי שישמעו אותו במסיבות, בחתונות זה האלבום הזה, שפשוט אי אפשר לשמוע אותו מבלי לשמוח, לקום ולרקוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר