כסף כסף תרדוף

תורמים? רגע לפני: כך תגלו להיכן מתגלגלת הצדקה שלכם

פרשיות ההונאה המצערות בהן נתקל הציבור, מצידם של גופי צדקה מוכרים, מכריחות אתכם השנה להיות פחות נאיבים ולבדוק - האם התרומות שלכם ישמחו את העניים או יעשירו את הנוכלים? (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Chen Leopold/Flash90)

בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות, בהם כולנו "מופצצים" במאות אלפי פלייארים ועלוני תעמולה ששורתם התחתונה היא אחת: תנו - ליתר דיוק: תנו לנו - אך מתבקש לשמוע מפי אנשי מקצוע איך יכול החרדי הממוצע להבחין בין הבקשות הרבות - לטוב ולמוטב, בעיקר לאור העובדה כי בשנים האחרונות פגש הציבור החרדי, לצערו, בכמה וכמה פרשיות של התנהלות בעייתית ומדאיגה בעמותות צדקה מרכזיות ומובילות, כשעשרות מיליונים מכספי הציבור - שברבים מהמקרים הוא בעצמו נזקק - הלכו למקומות מפוקפקים ביותר.

דמות מרכזית שטיפלה באחד מהמקרים הללו אומר ל"כיכר השבת", כי קודם כל יש לדעת את הא"ב: אישור ניהול תקין. "משהו לקוי בעמותה שלא זכתה לאישור הרשמי הזה המונפק על ידי רשם העמותות במשרד המשפטים. נכון שיש החווים הליך מייגע מעט", מזדהית האישיות המוכרת עם מנהלי העמותות החרדיים, "עד שהאישור הזה נוחת ברשותם - אבל אין איך להימלט מזה. זהו תנאי סף".

יצויין, כי כל אחד יכול להיכנס לאתר של רשם העמותות, ולבחון אם לעמותה העומדת מאחורי קופת הצדקה שלתוכה הוא מתכנן לשלשל את כספי תרומותיו בערבו של חג יש את האישור המיוחל או לא.

לעומתו, עורך הדין צבי וולפסון המתמחה במיוחד בכל התחום המורכב של ניהול תקין בעמותות אומר ל"כיכר השבת", כי אף שאישור ניהול תקין הוא חיוני ונצרך, אך ממש לא בהכרח כי מי שלא מחזיק בו משדר בעייתיות. "אני מכיר מספיק עמותות מכובדות הפועלות בציבור החרדי שיכולות להתהדר בעזרה אמיתית לזולת, ועם זאת אין להם את ה'ניהול תקין' מסיבות טכניות כאלו ואחרות - וגם הפוך: יש שנהנים מחזות תקינה בשל אותו אישור במקביל להתנהלות בעייתית בלשון המעטה".

"מה שכן", מוסיף עו"ד וולפסון, "זיכוי ממס הכנסה בשל תרומה, המוכר כסעיף 46, בהחלט מוסיף ארומה של הגינות ויושרה, וגם את זה ניתן בקלות לבדוק באתרים המוכרים הרשמיים".

כזכור, לפני כמה חודשים, נחשפה ב"כיכר השבת" פרשה לא נעימה כלל לגבי אחת הקופות, מהגדולות בהיקפי גיוס הכספים במגזר החרדי: לאחר בדיקה מקיפה של רשם העמותות במשרד המשפטים, הוא אף החליט לשלול מעמותה זו את אישור הניהול התקין. בבדיקה המקיפה והמקצועית שנערכה על ידו, התברר קיומם של "ספרים שחורים", שכר ב'שחור', חשבונות זרים ללא פיקוח מינימלי, מיליונים שנעלמו, חלוקות שלא היו וחשדות כבדים להלבנת הון.

לסיכום - מחבר הדו"ח המליץ להעביר את ממצאיו למשטרת ישראל ולרשויות המס כדי שאלו יפתחו בחקירה פלילית לבדיקת העובדות העולות מהביקורת, ואכן בהמשך נפתחה חקירה שכזו.

עוד קודם, במהלך השנתיים האחרונות, התפוצצה בקול רעש גדול פרשה נוספת. עמותה, שעסקה באופן רשמי בתרומות לנזקקים ופעלה בעיקר במגזר החרדי תוך גלגול עשרות מיליונים בשנה מתרומות - לא פעלה באופן תקין, עד כדי שבית המשפט מינה עו"ד לפרק אותה. יצויין, כי במהלך עבודתו גילה המפרק כי ניסו להעביר את רוב נכסי העמותה המתפרקת לעמותה חדשה - נכסים בשווי מיליוני שקלים, בהם מאגר התורמים.

"לאור כל זאת", אומר לנו איש חסד מוכר, "די מובן למה האדם החרדי חש היום, יותר מתמיד, בצורך לבדוק היטב לפני שתרומותיו, הניתנות פעמים רבות מכספו הדל, נכנסות לוועדות הצדקה השונות - בתקווה שהלב היהודי הרחב והרחום אכן יגשים את שאיפתו להיטיב עם הזקוקים לכך ולהאיר את בתיהם בחגים הבאים עלינו לטובה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר