האפליקציה גילתה

מקומם: התרופות בישראל יקרות במאות אחוזים מבארה"ב

האפליקציה שהושקה בימים אלו מהווה שירות נהדר לצרכן הישראלי, אבל היא ממש לא משמחת את משרד הבריאות העומד מאחוריה: נחשף בה העושק של יצרני התרופות (חדשות, בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

האפליקציה "תרופה TO GO" הושקה בימים האחרונים על ידי משרד הבריאות והמשרד לשוויון חברתי, והיא מאפשרת, לראשונה בעולם, להנגיש מידע על תרופות ללא מרשם לציבור הרחב, שזו יוזמה מברכת ללא ספק. בהודעה הרשמית נכתב, כי "האפליקציה מסייעת לקבל אינפורמציה על הרכב החומר הפעיל בתרופה, גודל וכמות האריזה, מחיר אריזה ויחידה, לחפש תרופה שמתאימה למצב הרפואי ולסרוק את הברקוד שעל גבי האריזה".

אלא שהמלים הבאות - שמטרתן חיובית, לעודד תחרות בין רשתות הפארם - מובילות גם למידע מפתיע ומקומם במיוחד: "באפליקציה ניתן גם לקבל מידע לגבי מחיר האריזה והיחידה". מעבר להשוואת המחירים המתבקשת בין הרשתות השונות בארץ, מתגלות גם תוצאות ההשוואה בין מחירי התרופות המופיעים באפליקציה החדשה למחירי אותן תרופות בדיוק ברשת וול־מארט, חנות הקמעונאות הגדולה בעולם שמוכרת גם תרופות - ישנם הבדלים לרעת ישראל עד כדי מאות אחוזים.

ההבדלים הדרמטיים קיימים בעיקר באלו המוגדרות כ'תרופות גנריות', שהן גם זולות לייצור, וחלק לא מבוטל מהן מיוצרות בארץ על ידי החברות הישראליות טבע, ד"ר פישר ואוניפארם - ובארה"ב הן נמכרות במחירים זולים באופו משמעותי.

וזהו רק מדגם מייצג העולה מהבדיקה שביצע 'ידיעות אחרונות': בספריי לגודש באף נרשם הבדל של כמעט 860 אחוזים - שוב, זו לא טעות: 860% - בין המחיר בישראל לזה שבארצות־הברית, כשמחיר אוטריווין קומפליט 10 מ"ל עולה לפי האפליקציה של משרד הבריאות 40.24 שקל, לעומת ספריי עם אותו חומר פעיל בארה"ב שעולה רק 12.61 שקל.

אדוויל, התרופה הפופולרית לשיכוך כאבים, עולה 90 שקל ל־80 יחידות, וברשת וול־מארט מחירה הוא 30 שקל ל־100 יחידות - מה שמגלם התיייקרות מחיר בישראל ב־230 אחוזים.

מחירה של התרופה GASTRO (גסטרו) 20 מיליגרם, תרופה למניעת צרבת של אוניפארם, שנמכרת ללא מרשם, גבוה פה ב־441 אחוזים יותר מבארצות הברית, כשלפי אפליקציית משרד הבריאות, היאעולה 32.95 שקל ל־20 כמוסות, ו-82.37 שקל ל־50 כמוסות, ובוול־מארט האמריקאית 50 כמוסות עולות 15.20 שקל בלבד.

תגובת משרד הבריאות כפי שנמסרה לעיתון: אכן מחירי תרופות המרשם בארה"ב גבוהים משמעותית ביחס לישראל, ואלו מהוות 90 אחוז מההוצאה הלאומית לתרופות בארץ. הפער בין המחירים נוצר, בין היתר, כתוצאה מעלויות היבוא והשוק המקומי הקטן בארץ וגם מהדרישות הרגולטוריות בארה"ב השונות מאלו שבארץ. משרד הבריאות מודע למחירים הגבוהים של חלק מתרופות אלו, ובוחן דרכי טיפול אפשריות להוזלתן, והכוונה היא לפעול להקמת ועדה שתבחן את מחירי התרופות ללא מרשם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר