מהו הסלמונלה ואיך מונעים הידבקות והעברת החיידק

כולנו ידענו להתרחק מהקורנפלקס בשל הסלמונלה, אבל מה זה בדיוק אומר, מה הסכנות בהידבקות ואיך נזהה במקרה שנדבקנו? המדריך המלא (בריאות)

ד"ר איל שחר | כיכר השבת |
בדיקת סלמונלה (צילום: shuttersock)

הסלמונלה, כמו ה-Shigella וה-Campylobacter, שייך למשפחת Enterobacteriaceae. קיימים מעל 2,000 סוגים שונים של החיידק. מתוכם כ-10% יכולים לגרום להתפתחות מחלה בבני אדם.

הסימנים הקליניים של המחלה הנגרמת מזיהום בסלמונלה

שלשול מימי עד דמי, כאבי בטן מלווים בהתכווצויות, בחילות, הקאות וחום (לעתים גבוה). המחלה נמשכת 4-7 ימים ובדרך כלל חולפת ללא צורך בטיפול. לעתים אף יהיו זיהומים ללא כל סימפטום. אלו סימנים האופייניים גם למחלות מעיים הנגרמות על ידי חיידקים אחרים.

יש לציין שחיידקי סלמונלה אינם מחוללים מחלה על ידי יצירת רעלנים, כמו חיידקי הסטפילוקוקוס, אלא מתרבים במעי. לכן, התפתחות המחלה איטית יותר ומתפתחת בין 12 ל-72 שעות מהחשיפה למזון המזוהם.

בנוסף, יכולות להופיע באופן נדיר תופעות חמורות יותר כמו דלקת קרום המוח, זיהום בפרקים ובעצמות ואלח דם היכול להסתיים במוות - במיוחד אצל תינוקות, ילדים קטנים, זקנים, ובעלי מערכת חיסונית חלשה.

במקרה של מחלה המלווה בחום, בשלשול דמי, בכאב ראש עז או בזיהום בחולה מקבוצות הסיכון שפורטו יש לפנות מיד לרופא, הן לזיהוי החיידק בתרבית צואה, להערכת החומרה והצורך בטיפול אנטיביוטי ובטיפול תומך (נוזלים, מלחים וכו'), והן להחלטה על פתיחת "חקירה אפידמיולוגית" על ידי משרד הבריאות לזיהוי מקור הזיהום.

מקור המחלה

המקור העיקרי של מחלה הסלמונלוזיס הינו מזון מזוהם ובמיוחד מזון מן החי: בשר ובעיקר בשר עוף, ביצים, ומוצרים המכילים ביצים (מיונז, גלידה, קצפת ועוד). ניתן למצוא את הסלמונלה גם במזון שלא עבר טיפול בחום וזוהם ממגע עם בעלי חיים או אנשים המפרישים את החיידק או במזון שזוהם על ידי צואה או מים או מסביבת עבודה מזוהמת.

איך מונעים את העברת הסלמונלה

רכישה של המזון ממקורות בטוחים הנמצאים תחת פיקוח. יש לרכוש ביצים שלמות ונקיות מחנות במחזיקה אותם בטמפרטורה של פחות מ-20 מעלות צלזיוס. יש לרכוש בשר אצל קצב המקבל את הסחורה ממשחטה מאושרת, המחזיק את העופות בקירור ושומר על ניקיון באטליז.

החיידק רגיש לטמפרטורות גבוהות וטיפול במזון בחום מעל 65 מעלות למשך יותר מ-5 דקות משמיד את החיידקים. הקפאה או צינון המזון (שמירת האוכל במקפיא או המקרר) אינם משמידים את החיידק, אך מאטים מאוד את יכולתו להתרבות. לכן יש לבשל את העוף בישול יסודי, ולוודא כי טמפרטורת הבשר הגיעה לפחות ל-65 מעלות. מומלץ שלא לאכול ביצים רכות או ביצת עין.

בבית יש להקפיד על ניקיון והיגיינה של הידיים הנוגעות בבשר בעוף והכלים המשמשים לחיתוך וטיפול בעוף (סכינים, לוחות חיתוך, כלי הגשה). כדי למנוע זיהום בסלמונלה צריך למנוע מגע בין המזון שעבר חימום למזון ולכלים בהם טיפלנו במזון לפני החימום.

ד"ר איל שחר הוא מומחה בגסטרואנטרולוגיה מהמכון לגסטרואנטרולוגיה, בי"ח אסף הרופא, מטעם המכון לאיכות ברפואה והאיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, הר"י.

'המכון לאיכות ברפואה' הוקם ע"י ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) על מנת לרכז את הטיפול בנושא: איכות הרפואה בישראל. המכון משמש כגוף המרכזי והמוביל בארץ לקביעת חוות הדעת מקצועיות ומוסמכות, הנחיות טיפול וניירות עמדה, שנכתבות על ידי הרופאים המובילים בתחומי הרפואה השונים, הן כשמדובר בנושא המעורר מחלוקת, והן כשמדובר בנושאים חדשניים, שטרם גובשה דעה אחידה.

תרומתו הייחודית לקבוע דעה מנחה ומחייבת בתחומי הרפואה נובעת מהיותו מדעי ובלתי תלוי – המכון אינו כפוף ואינו מחויב לאף גורם כלשהו, מלבד האמת המדעית כפי שהיא. הוא מביע את דעתו האובייקטיבית שאינה מושפעת על ידי תכתיבים כלכליים, פוליטיים ואחרים. כמו כן, המכון מוביל לדעה מוסכמת –מייצג את כלל הרופאים בארץ, והוא היחיד שיכול להגיע לדעה מוסכמת בין הדיסיפלינות הרפואיות השונות.

תחומי פעילותו כוללים, בין היתר: מדדי איכות וסטנדרטים רפואיים, הנחיות קליניות ומסמכי עמדה מקצועיים, הערכת טכנולוגיות רפואיות, התעדכנות מקצועית לרופאים, ניהול סיכונים וטופסי הסכמה ובטיחות בטיפול הרפואי. בפעילות זו, עובד המכון עם המועצה המדעית והאיגודים המדעיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר