כאילו שלא ידענו

הטכנולוגיה מוכיחה: התנ''ך לא השתנה

טכנולוגיה חדישה של קריאת תלת מימד אפשרה לקרוא מגילה שרופה בת 2000 שנה שנמצאה בעין גדי עם שני הפרקים הראשונים של ספר ויקרא בנוסח המדויק שבידינו (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(רשות העתיקות)

טכנולוגיית צילום חדשה מאפשרת לסרוק את תוכנה של מגילה בת 2,000 שנה, אשר מפאת מצבה עצם פתיחתה יכולה לגרום לה נזק. מדובר במגילה שנמצאה בבית הכנסת העתיק בעין גדי שנחרב בשריפה והמגילה עצמה גם נמצאה חרוכה כמעט לחלוטין.

באמצעות הטכנולוגיה נמצא כי הפסוקים מספר "ויקרא", או בצורה מדוייקת יותר שני הפרקים הראשונים של ספר ויקרא, מראים בצורה ברורה כי הטקסט שאנו מכירים לא השתנה לפחות 2,000 שנים, כך לפי דברי החוקרים. התגלית הוכרזה בכתב העת Science Advances ע"י חוקרים מקנטאקי וירושלים.

"בחלומות הכי ורודים שלנו חשבנו שמשהו ייצא מזה", אמרה פנינה שור, ראש פרויקט מגילות ים המלח ברשות העתיקות שהעבירה את המגילות השרופות לידי החוקרים.

המגילה אשר נבחנה במחקר נתגלתה לראשונה בחפירות עם עוד מגילות נוספות כבר ב-1970 בעין גדי. הם נמצאו תחת הריסות בית כנסת עתיק, אשר נחרב בשריפה. המגילות הצליחו להישמר בזכות מזג האוויר היבש, אך ברגע שהארכיאולוגים ניסו לפתוח אותן, הן התחילו להתפורר. כך הוחלט להשאיר אותן באותו מצב במשך 40 שנה, מבלי לדעת מה רשום בתוכן.

הקריאה במגילה השרופה התאפשרה בזכות טכנולוגייה חדשה המתבססת על דימוי תלת מימדי של סריקת רנטגן. החוקרים אומרים כי זו הפעם הראשונה שניתן היה לקרוא את הכתוב במגילה עתיקה מבלי לפתוח אותה. הטכנולוגיה אשר ממומנת ע"י חברת גוגל, אמורה להיפתח לשימור נרחב בשנה הבאה. החוקרים מקווים להציץ באמצעותה אל תוך מגילות עתיקות הנחשבות עדינות מדי, כמו כמה ממגילות ים המלח ומגילות שנמצאו ליד הר הגעש וזוב באיטליה.

כזכור, לאחרונה נדחתה בידי חברי קיבוץ עין גדי הצעה לשיפוץ בית הכנסת העתיק בעין גדי והפיכתו למרכז תיירות ורוחניות זאת למרות הפוטנציאל התיירותי הגדול של בית הכנסת בו נמצאו פסיפס ייחודי (פסיפס הקללה) וממצאים נוספים מרתקים.

לאחר השחזור
המגילה המקורית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר