טור אישי

ראש השנה, באומן או בארץ? | הרב ישראל גליס

אלפים מסתובבים מסביב לציון ומחפשים את עצמם, חלקם לא שייכים לברסלב ולתורתו של רבנו נחמן - וכל אחד מבין למי אני מתכוון... | למה הרב ישראל גליס לא טס לאומן? (טור אישי)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: מאיר אלפסי)

אומן אומן ראש השנה, מודעות ברחובות, בעיתונות, בתחנת הרדיו, גם שירים הלחינו לנסיעה לאומן, השיר הישן שמתנגן כל השנה "בך רבנו נגילה...".

זה הפך להיות משהו שמעצבן הרבה אנשים, כן או לא, מי נוסע ולמה? כמה חסידי ברסלב אמתיים נוסעים לשם? האם זה מה שרצה רבנו נחמן מברסלב? האם אלפי האנשים תמימי דעים? כמה מהנוסעים יודעים מי היה רבנו נחמן מברסלב? כמה מבין הנוסעים פתחו את ספרו ליקוטי מוהר"ן? האם זה מה שרצה רבנו שיצוצו כל מיני מנהיגים ואדמו"רים ברסלברים? למה מנהיגים חשובים בחסידות נשארים כאן? מי נשאר בקיבוץ כאן במאה שערים? מי נשאר בקיבוץ במירון?

אני לא מתכונן להיות פרשן, לא לאלו המביאים ציטטות שחייבים לנסוע כי זה היה בקשת רבנו או לצטט את אלו שטוענים שרבנו התכוון לאלו הנמצאים בחוץ לארץ ואין אישור לצאת מהארץ.

דיברתי עם רבים שנסעו ועזבו את האישה בימי החג בבית, והלכו להוציא את ליבם ונשמתם בבכי ובתחנונים ליד ציונו, הם עברו חוויות שלא מעלמא הדין, הם עברו טלטלה רוחנית שלא ישכחו, נסעו אחרי שנה עוד פעם ונעצרו ויותר לא נוסעים, לחילופין אותם האנשים עברו חוויה, והחליטו ששם מקומם.

מצד שני רבים מחסידי ברסלב האמיתיים שהם דורי דורות חסידי ברסלב נשארים כאן בקיבוץ בירושלים או בקיבוץ במירון, גם להם יש חוויות מרוממות ומיוחדות.

גילוי נאות: הסבא שלי רבי יעקב קלמנוביץ זצ"ל שנקרא בירושלים רבי יעקב מלמד היה שליח ציבור של הקיבוץ של חסידי ברסלב במירון במשך 45 שנה, חדר מס' 1 מעל הציון במירון, היה פינה לעוד 2 זקני ברסלב, רבי הירש לייב ליבל ואליהו חיים רוזין. עד היום זורמת בקרב דמי ונשמתי התפילה במירון.

עד היום בעלי התפילה בקיבוץ הגדול באומן, מתפללים בנוסח שהוא קיבל, מניינו של רבי נתן. רבי אברומלה שטרנערץ זצ"ל, כשנפתחו השערים לאומן הוא סירב לנסוע, על אף שהגיעו אליו וסידרו לו כרטיס טיסה ואירוח, הוא אמר שמקומו של חסיד ברסלב ישראלי - בארץ. ואליו הצטרפו עוד זקנים ונכבדים בברסלב, אני מעדיף לא לכתוב שמות אבל מי שצריך לדעת יודע.

סבא שלי לא נתן לי לנסוע לאומן כי הוא טען שהצבא האוקראיני מחפש אותו ואם יגלו שאני נכד שלו יעצרו אותי. בחודש שבט תשנ"ב הוא נלקח לבית עולמו כמעט בגיל 100, יצאתי לאומן - לא בראש השנה, הייתי שם הרבה מאד פעמים, ערכתי סרט על "אומן ראש השנה" בשנת תשנ"ז, השגתי משקיעים לבנות מלון מיוחד, ליד הציון הנקרא "שערי ציון" ,עסקתי בשיווק שלו יחד עם המשפיע הרב מוטה מרדכי פראנק, הבנין לדאבוני סגור מסיבות שונות.

לראש השנה לא נסעתי והסיבה המרכזית כי הסבא שלי היה במירון, למרות פתיחת השערים לאוקראינה, בגלל הסיבה שלא יוצאים מארץ ישראל לראש השנה, זה לא מה שרצה רבנו, ויש כאלו שמצאו פתרון נוסעים למדינה באירופה ומשם לאומן לא באים ישירות מהארץ.

וסיבה נוספת, כל האווירה של אלפים המסתובבים מסביב לציון ומחפשים את עצמם, חלקם אנשים שלא שייכים לברסלב ולתורתו של רבנו נחמן מברסלב - ואני כותב בעדינות וכל אחד מבין למי אני מתכוון...

אינני מתכוון חס ושלום לקטרג על אלו שנוסעים מתוך אמונה שזה מה שרצה רבנו ולומדים את תורתו כל השנה

ולאלו שנוסעים, תקובל תפילותיכם ברצון ותזכו לראות את האור האמיתי, מה שאמר רבנו, את אור הדרך ולאלו שנשארים כאן בארץ ישראל יש לכם על מי לסמוך.

שנה טובה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר