מפנה כלכלי

הסכם יצוא ראשון: ירדן רוצה את הגז הישראלי

הסכם ייצוא ראשון ממאגר לוויתן - פועלו של שטייניץ ומתווה הגז של נתניהו הוכחו כיעילים: החלו הכנסות הענק למשק הישראלי, עם חתימת הסכם גז ראשון ומפתיע (כלכלה, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מאגר לווייתן (צילום: משה שי - פלאש90)

שותפויות הגז הישראליות חתמו היום (שני) עסקה עם חברת הגז הירדנית, לפיו הן ייצאו גז לירדן. ההסכם יהיה תקף ל-15 שנים, והיקפו הכספי מוערך ב-10 מיליארד דולרים. מדובר בעסקת הייצוא הראשונה של גז ממאגר לוויתן, שעדיין לא פותח.

יצויין, כי המאגר צפוי להתחיל לעבוד רק בעוד כארבע שנים, אך כבר היום בכירים בשותפויות הגז מברכים על חתימת העסקה. לדבריהם, הסכם הייצוא הינו החוזה שלו הם חיכו בכדי לאפשר את פיתוח מאגר לווייתן. על פי הבכירים מחיר יחידת חום יעמוד על כ-6.5 דולרים. הקונצרן המצרי אמור לקנות את הגז במסוף אשקלון, כדי להזרימו בצינור של חברת EMG למצרים, אותו צינור שבעבר שימש להזרמת גז מצרי לישראל.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הגיב לחתימת ההסכם: "מתנגדי המתווה צריכים לבקש סליחה מעם ישראל ביום הכיפורים הקרוב. לו קמפיין ההטעיה ההזוי שהובילו היה מצליח - ישראל הייתה מאבדת את אחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים ביותר. זהו רגע היסטורי בו ישראל הופכת לראשונה ליצואנית של אנרגיה וגז טבעי. אין לי ספק, שהסכמים נוספים עם מדינות נוספות יגיעו בהמשך, ואיתם גם תגליות גז נוספות. המתווה מוכיח את עצמו, כפי שאמרתי כל הזמן, ויוביל לפיתוח מהיר של מאגר לוויתן".

חאלד אבו באכר, אחד ממייסדי קונצרן הגז המצרי "דולפינוס" אמר לפני כשנה, כי החברה מבקשת לרכוש "בהקדם האפשרי" גז מישראל. בריאיון לחדשות 2 הוא הוסיף, כי "דולפינוס" מבקשת לרכוש בתחילה 1.5 מיליארד מ"ק (מטר מעוקב) גז ממאגר תמר ובהמשך עוד 4 מיליארד מ"ק בשנה ממאגר לוויתן.

לדבריו, "מדובר ברגע היסטורי של הזדמנות לשלב את שדות הגז של ישראל, קפריסין ומצרים במזרח הים התיכון כדי לסייע ליציבות ולפתח חאלד אבו באכר את הקשרים הכלכליים ואת השלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר