11 יינות מומלצים לראש השנה מ-35 עד 180 שקלים

אם מניחים על השולחן בקבוק "קברנה" ובקבוק "סירה", רבים ייקחו את הקברנה המוכר. אבל מומחה היין של כיכר אוכל מעדיף את הסירה - יין עוצמתי ומעניין שאולי אנחנו מפספסים (המלצות יין)

שרגא גבהרד | כיכר השבת |

למה כל הזמן אותו יין? אם לא היו יינות אחרים, ניחא, אבל הנדיבות של הכרם מציעה עוד זנים שאינם דומים לא בטעם ולא בצבע. נתמקד הפעם בזן 'סירה' או 'שיראז', שני השמות הללו מתכוונים לאותו הענב שמציג נוכחות ברורה. יש אנשים שסולדים ממנו ויש כאלה שממש אוהבים אותו. בזן זה כמעט שאין אמצע. לכן אין ברירה, אלא צריך לנסות פעם אחת, לטעום ולהחליט לאיזו קטגוריה אתה שייך.

למה ישנם יקבים שקוראים לו "סירה" ואחרים כותבים על התווית "שיראז"?

מדובר באותו זן כמעט, שניהם הינם תת -זן של אותו 'קלון', ולמעשה לא רואים ולא מרגישים שום הבדל ביניהם, לא בטעם ולא בצבע. שניהם מאד אדומים. מקור הזן ושמו כנראה מסוריה או מהעיר שיראז בפרס. הוא עשיר בפנולים, ופנולים ידועים כבעלי השפעה על צבע היין וממילא צבע היין הוא אדום כהה.

ההבדל בין "סירה" או "שיראז" מתמקד במקום המוצא ואופן העשייה. באירופה ובעיקר בצרפת הוא נקרא "סירה" ובאוסטרליה ובשאר העולם הוא נקרא "שיראז". הסירה הצרפתי (עולם ישן) נינוח ויש בו רוגע, עם אחוזי אלכוהול נמוכים יחסית. הוא שהה בחבית מעט זמן. לעומתו, השיראז האוסטרלי (עולם חדש) הוא הרבה יותר אגרסיבי ואלכוהולי, מתיישן בחביות הרבה זמן ולכן מקבל טעמים הרבה יותר חזקים של עץ ופירות מיובשים.

מה יותר טעים? אין דבר כזה

אל תשאלו שום יינן "מה יותר טעים", בנושא זה חייב כל אחד ואחד להיות היינן של עצמו. היינן המקצועי ביקב יצליח לְמַצּוֹת מהיין הזה את מקסימום הטעמים שלו, אבל אם אנחנו אוהבים את זה או לא, זה כבר לא באחריותו של היינן.

צפוי שיקב שקורא ליין שלו "סירה" יעשה את הסירה בצורה הצרפתית, ויקב שקורא ליין שלו "שיראז" יהיה קרוב יותר לסגנון האוסטרלי. ואכן, בהרבה מאד יקבים התווית מראה על סוג הסירה שיראז, אבל פגשתי כבר גם כמה שאינם נזהרים בכך.

למעשה, הזן הזה התאקלם בארץ שלנו היטב. הוא גדל מצוין גם באזורים חמים, נותן איכות פרי גבוהה ואפילו לא דורש הרבה מים - אידאלי בשבילנו. אך בסופו של דבר, אם מניחים על השולחן שני בקבוקים, אחד "קברנה סוביניון" והשני "סירה", או אפילו שלושה בקבוקים - "קברנה", "מרלו" ו"סירה", הידיים של רבים מבינינו נשלחות אוטומטית לקברנה, כי את זה אנו מכירים. כך נשאר הסירה לבד בסירה בלי 'סירת הצלה'.

איני יודע למה אני אוהב את הזן הזה, אולי בגלל העוצמה שלו וקצת ריחות מעניינים שהייננים קוראים להם "מלוכלכים", בגלל שקשה לתפוס להיכן הם מובילים. אבל לדעתי זה לא שם יפה. תנסו ותראו ששום דבר לא מלוכלך שם.

הנה 11 יינות סירה / שיראז מ-35 עד 180 שקלים:

יקבי כרמל, Private Collection, שיראז 2014

יין פשוט, טוב ומוכן לשתייה. מאוזן, פירותי, קליל ומעט מתובל - הטוב שבסדרת p.c.

מחיר: 35 שקלים

שיראז, דלתון D, 2014

הענבים מגיעים כולם מהרי הגליל והגולן. צבע נהדר, טעמים בשלים ומעט מעושנים. נעים וטוב לשתייה - 14.9% אלכוהול, כשנה בחביות.

מחיר: 59 שקלים

שיראז רקנאטי גליל עליון 2014

ריחות אופייניים לזן, סיגליות קצת פלפל שחור ובסוף אפילו שוקולד. צבע סגול כמעט שחור.

מחיר: 60 שקלים

מוני, שיראז ריזרב 2012

צבע כהה, ריחות אופייניים לזן, ריח חמצמץ של סיגליות וטעם שזיפים. בפה האלכוהול קצת מודגש. 13.5% אלכוהול.

מחיר: 80 שקלים

סירה רזרב טוליפ 2012

ריחות מתובלים של קקאו ופירות בשלים, חומצה טובה, פה מלא, טאנינים עדינים וכמעט לא מורגשים, סיומת עדינה וארוכה. 18 חודשים בחבית. 15.5% אלכוהול.

מחיר: 98 שקלים

דרימיה שיראז 2013

השיראז הוא בעל צבע אדום כהה, ריחות אופייניים לזן, קצת מאובקים ומעושנים, גם הוא קיבל חבית שנה. יין מעולה. 14% אלכוהול.

מחיר: 105 שקלים

עמק האלה סירה-פטיט סירה 2013

על אף ש'פטיט סירה' כנראה לא קשור לסירה, אבל בגלל שיש בו כמעט חצי סירה מתאים להזכיר אותו כאן. ריח סיגליות האופייני לסירה, צבע כהה כהה ופירותי מהבלנד עם הפטיט סירה, אבל מאוזן היטב על ידי הסירה. גוף מלא וטאנים טובים. 15% אלכוהול. 16 חודשים בחביות.

מחיר: 120 שקלים

טורא, שיראז, 2013

מכוון לסגנון האוסטרלי - עץ בשפע שנמוג לטובת פרי שחור ובשל. יין מלא וצבע נהדר, התבגר 22 חודשים בחבית. 13% אלכוהול.

מחיר: 125 שקלים

שירז ברבדו 2013

ריח קצת ירוק, לא כל כך אופייני לזן. חבית מורגשת גם בריח וגם בטעם, גוף בינוני, קצת עשבי תיבול, קצת מרירות ואפילו קצת מנטה, עם סיומת ארוכה ונפלאה. 14% אלכוהול.

מחיר: 130 שקלים

סירה פלם 2014

צבע נהדר, ריח מצוין ונקי, מתאים מאוד לזן ולסגנון הסירה הצרפתי - עדין ומעולה. 12 חודשים בחבית. 14% אלכוהול.

מחיר: 130 שקלים

נטופה, דור, 2013

היין סגור וצריך לפתוח ולאוורר אותו לפני השתייה. אחרי שהוא נפתח, ריחות מורכבים של פירות בשלים וקצת מעושנים. קצת טאני, אבל חומצה טובה ומאוזנת. לדעתי יכול להתיישן עוד. 15 חודשים בחביות. 13.5% אלכוהול. מגיע בתוך תיבת עץ מהודרת.

מחיר: 180 שקלים

הערה לסיום: אל תנסו להילחם ולהתרגל אם אינכם אוהבים את היין בטעימה הראשונה - לא בגלל שאי אפשר להתרגל, אפשר להתרגל לכל דבר, אלא בגלל שעל יין נאמר: "יַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ" (תהילים ק"ד, ט"ו), ואת התרגילים של "שבירת המידות" נעשה על דברים יותר עקרוניים.

שנה טובה ולחיים!

שרגא גבהרד הוא מומחה ופרזנטור ליינות כשרים.

להזמנת ערבי יין: 08-974-2242 (משרד 'אירועים') | "אתר היין הכשר" kosher-wine.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר