המשט לעזה: חיל הים השתלט על הספינה

לוחמי ולוחמות צה"ל השתלטו על הספינה ללא התנגדות, כ-35 מייל מחופי ישראל. הספינה ועליה 13 נשים בדרכה לנמל אשדוד. לפני ההשתלטות הזהירו החיילים בקשר את נשות המשט שלא יתקדמו לכיוון רצועת עזה (חדשות)

הנשים שהשתתפו במשט (צילום: מתוך טוויטר)

חיל הים השתלט על משט הנשים שיצא מאיטליה לרצועת עזה. גורם צבאי מסר היום (ד') כי "המשט נעצר ללא התנגדות 35 מייל מחופי ישראל. היו עליו 13 נשים, הספינה בדרך לנמל אשדוד ותגיע תוך שעות". מפקד חיל הים, אלוף אלי שרביט, היה בלב ים עם הלוחמים והלוחמות בזמן המבצע.

דובר צה"ל מסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחרשקריאות זרוע הים לעצירת הספינה "זייתונה" נענו בשלילה, השתלטו לוחמי ולוחמות זרוע הים על כלי השיט בטרם הגעתו לרצועת עזה. תהליך ההשתלטות היה קצר וללא נפגעים. כאמור, הפעולה בוצעה לאחר מספר רב של פניות למפליגות על כלי השיט, בטווחים שונים בים. משהבהירו המפליגות כי אין בכוונתן לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט להשתלט על כלי השיט, למנוע את הפרת הסגר הימי החוקי ולהשיטו לנמל אשדוד". במבצע ההשתלטות השתתפו חובלות וחיילות מיחידת סנפיר של חיל הים.

מוקדם יותר, הוועדה לשבירת המצור על עזה מסרה לרשת "אל-מיאדין" כי "ספינות חיל הים הישראלי מכתרות את המשט שנמצא בדרכו לרצועה".מארגני המשט צייצו בחשבון הטוויטר שלהם כי אבד הקשר עם המשט ו"קיים חשש שחיל הים הישראלי השתלט על הספינה". בהמשך חודש הקשר עם הספינה ולוחמי צה"ל הזהירו את נשות המשט שלא יתקדמו לכיוון רצועת עזה.

משט הנשים יצא מאיטליה ועליו כ-13 פעילות פרו-פלסטיניות, בהן זוכת פרס נובל לשלום מייריד מגווייר. דוברת של הפעילות הסבירה לסוכנות הידיעות AFP שמטרתן היא לנסות שוב לשבור את המצור האווירי, הקרקעי והימי שמטילה ישראל על רצועת עזה במשך כעשור - מאז עליית חמאס לשלטון.

משט הנשים בדרכולעזה

לטענת הפעילות על הספינה, עד לא כה הן לא קיבלו פנייה מהרשויות הישראליות - כפי שלא קיבלו משטים קודמים - אולם הן קראו בתקשורת על כך שחיל הים ימנע מהן את הגעה לרצועה.

כתב של רשת אל-ג'זירה ברצועת עזה העריך כי חיל הים הישראלי החל לכל הפחות לשבש את הקשר עם המשט לקראת ההשתלטות על הספינה. לדבריו, אבד הקשר עם "זיתונה-איליבה". כזכור כתבת של אל-ג'זירה נמצאת על הסיפון והעבירה משם דיווחים שוטפים עד השעה 16:00בערך.

כתבת רשת אל-ג'זירה, מינא חרבלו, שידרה היום מהספינה, הציגה את הנשים שנמצאות עליה ואמרה: "הפעילות שמאחוריי ערוכות לכל האפשרויות ויש הכנות לתוכנית מגירה, אם לא תצליח התוכנית המקורית - להגיע לרצועת עזה ולהיפגש עם האחיות הנצורות שלהן שם".

לדבריה של כתבת אל-ג'זירה, הפעילות ערוכות למקרה שצה"ל יעצור את כלי השיט: "הפעילות אומרות שהן לא יתנגדו באלימות לכל פרובוקציה מצד החיילים הישראליים. הן אומרות שהמסע שלהן הוא לא אלים". היא ציינה בהמשך את מזג האוויר הנאה שמסייע להפלגה שלהן.

"יש לפעילות רצון עז להגיע לרצועת עזה. המורל כאן גבוה. מה שחשוב הוא שהמסר הגיע ושאנחנו נגיע לרצועה - בין שרגליהן של הנשים ידרכו על אדמתה ובין שלא. המסר הגיע, בייחוד כשהמטרה היא להסב את תשומת לבו של העולם לרצועת עזה הנצורה ולסוגיה הפלסטינית באופן כללי", הוסיפה חרבלו, וטענה כי הפעילות מרוצות מכך שבזכות המשט שלהן הסוגיה הפלסטינית שוב חזרה לככב בכותרות העיתונים וכלי התקשורת במדינות שלהן.

חיל הים נערך להתקרבות המשט לחופי עזה, ובדומה לאירועים דומים מאז משט המרמרה, גם הפעם לא יתאפשר לספינה "זיתונה-אוליבה" להתקרב: היא תיעצר בלב ים וככל הנראה תועבר לנמל אשדוד. בצה"ל מבינים שמטרת המשתתפות היא לעורר תשומת לב עולמית, ולכן עצירת המשט תתבצע באמצעים לא אלימים תוך תיעוד הפעולות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר