מדריך: איך לבדוק אם הסכך נגוע, לנקות מחרקים ולאחסן נכון בסוף החג

הרב משה ויא, מחבר הספר "בדיקת המזון כהלכה", עם מדריך מפורט - כיצד לבדוק אם הסכך, ירוק או יבש, נגוע בחיידקים, אופן הניקוי והדרך הבטוחה לאחסן אותו בסוף החג (סוכות, יהדות)

הרב משה ויא | כיכר השבת |
איך לטפל נכון בסכך ירוק או יבש (צילום: Nati Shohat, פלאש90)

סכך נגוע לעיתים קרובות בחרקים העלולים ליפול ממנו לתוך המאכלים וכבר הזהיר על כך בעל ה"ערוך לנר" (תוספת ביכורים סימן תרנ"ז) שלא לתלות פרחים בסכך "שנופלים מהם תולעים ויתושים קטנים וממש אי אפשר להיזהר מזה ועל ידי זה עושה מצות סוכה למצוה הבאה בעבירה, שבולע השרצים עם המאכלים".

בדיקת הסכך

בשעת קניית הסכך או לפני הנחת הסכך על הסוכה, מחזיקים את הסכך במאונך על משטח לבן כגון גיליון גדול של נייר לבן או מפה לבנה, חובטים בו בחוזקה ומתבוננים אם נפלו על המשטח חרקים או נסורת מרובה, המעידה על נגיעות בחרקי ליקטוס. אם לא נמצאה נגיעות ודאית אין צורך בפעולה נוספת.

הנגיעות ואופן הניקוי

סכך ירוק

תיאור: בסכך ירוק (כמו ענפי דקל) עלולים להימצא חרקים קטנים המצויים בעלים ירוקים, כגון: כנימות עלה, תריפסים וכו'.

אופן הניקוי: פורסים את הסכך על הרצפה, מברישים אותו במטאטא משני צידיו בתמיסת סבון / אקונומיקה ושוטפים היטב בזרם מים קרים.

סכך יבש

תיאור: בסכך יבש (כמו קיינעס, קני סוף במבוק וכדו') עלולים להתפתח חרקי ליקטוס וכיני ספרים (פסוקאים). ליקטוס הינו חרק שצבעו חום כהה וגודלו כשלושה מילימטרים.

זחלי הליקטוס מכרסמים מחילות דקיקות בתוך הסכך היבש. בסכך נגוע אפשר להבחין במחילות מפותלות, בגלמים כהים ובנסורת רבה תחת הקליפה הדקה של הסכך, ובנקבים עגולים בצד החיצוני של הסכך. כיני ספרים הם חרקים קטנים שאורכם כמילימטר וצבעם אפור-קרם. הנגיעות היא בעיקר בסכך המאוחסן משנה לשנה, אבל גם סכך חדש עלול להיות נגוע.

אופן הניקוי:

כיני ספרים

אם מצויים רק כיני ספרים אחדים, מספיק לנער היטב את הסכך. אם מצויים כיני ספרים רבים, אפשר לבצע אחד מהטיפולים הבאים:
1 .שופכים מים חמים לאורך כל הסכך משני הצדדים, ומנערים את הסכך.

2 .מרססים את הסכך היטב עם תרסיס קוטל חרקים כדוגמת K033, סוגרים את הסכך בשרוול ניילון אטום וכעבור לפחות שעתיים שעות, פותחים את האריזה ומנערים את הסכך.

3. עוברים על הסכך עם "קיטורן" מקצועי לכל אורכו משני צדיו. בנוסף רצוי לעבור עם שואב אבק בעל עוצמה משני צדי הסכך.

חרקי ליקטוס

הטיפול היעיל היחידי לחרקי ליקטוס הוא איוד על ידי מדביר מקצועי. אם נתקעתם ברגע האחרון, אז בתור "עזרה ראשונה" לצורך החג שוטפים את הסכך במים חמים מאוד משני צדיו או עוברים עליו עם קיטורן משני צדיו.

אחסון נכון של הסכך לאחר החג

1. סכך שנמצאה בו נגיעות של חרקי ליקטוס טעון טיפול על ידי מדביר מקצועי לפני אחסונו.

2 .סכך שנמצאו בו רק כיני ספרים או סכך נקי מנגיעות, טעון טיפול כדי למנוע נגיעות מחודשת. מרססים את הסכך בחומר הדברה ארוך טווח (כגון: 300 K 2333 K) ומניחים אותו לייבוש מוחלט. אורזים את הסכך באריזה אטומה כמו שרוול ניילון עבה, "מגן סכך", או יריעת ניילון עבה. או שעוטפים את הסכך מספר פעמים בניילון נצמד רחב שנמכר בחנויות לחומרי בניין וסוגרים היטב בסרטי הדבקה רחבים. שימו לב: האריזות הנמכרות עם הסכך אינן אטומות. רצוי לפזר כדורי "נפטלין" אמיתי (משמיד עש) על הסכך לפני אריזתו, ומאחסנים במקום יבש.

3. לחלופין, ניתן להבריש את הסכך במטאטא משני צדיו עם תמיסת מים וחומץ (בקבוק חומץ מעורב בליטר מים), לייבש לחלוטין ולארוז בניילון אטום. לפני שימוש חוזר יש לבודקו כמבואר לעיל.

הערה: לעת עתה לא קיים סכך עם הכשר מגוף מוסמך למניעת נגיעות בחרקים.

הדרכה מפורטת בליווי תמונות הממחישות את הנגיעות ניתן לראות בספר "בדיקת המזון כהלכה" - כרך ג'. וכן בספר החדש באנגלית "Hamazon Bedikas" | מענה לשאלות בטל': 2802255-20 בבוקר ובערב בין השעות 10-11 וביום שישי מהשעה 14:00 ועד חצי שעה לפני כניסת השבת.

ניתן להאזין לשעורי הרב ויא ב"קול הלשון" טל: 9101286-28 או בצפייה באתר קול הלשון kolhalashon.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר