רוק-פיוטים

פיוטים גרסת 2016: ביקורת מוזיקה לאלבום החדש של אדיר בכר

הזמר והיוצר, אדיר בכר, הוציא אלבום פיוטים-רוק חדש המשלב בין מזרח למערב. העורכים בגלגלצ כבר אהבו את זה והכניסו לפלייליסט מה חושב עליו מבקר המוזיקה שלנו? (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(יח"צ)

אלבום הפיוטים של אדיר בכר "עורי יחידה" משך את תשומת ליבי כבר מהסינגל הראשון מתוכו – שיר הנושא שיצא לפני כשנתיים. בכר מוזיקאי מוכשר ונגן גיטרות, הלחין את פיוטו של רבי ישראל אבוחצירא – הבבא סאלי בלחן חדש ומרגש שמשך את אוזניי ועורר את סקרנותי.

בכר לקח את הפיוטים העתיקים והלחנים שמושרים בחלקם כבר מאות שנים אל העולם המוזיקלי של 2016 והוא מנגיש אותם גם לאוזניים שאינן רגילות לפיוט העתיק. דוגמא בולטת לכך הוא הפיוט שפותח את האלבום "אם אפס" שנכתב במקור דווקא על ידי פייטן אשכנזי ר' אפרים בן יצחק מרגנשבורג ובו מתוארת עקידת יצחק. אם הייתי שומע במקור את הביצוע ה"בית כנסתי" של הפיוט על פי המסורת הירושלמית הייתי מצליח "לשרוד" אותו או אפילו להצליח לשמוע את ההרמוניה שבכר סינטז מתוך הביצוע הכבד. בכר לקח את המנגינה ה"מזרחית" לעולם הרוק עם תופי מסגרת וגיטרות חשמליות משולבות בכינורות מייבבים שמעבירים היטב לצד העוד המזרחי את הרוח המקורית של הפיוט עם הזווית המודרנית שתהפוך אותו לאפשרי להשמעה אפילו בתחנת רדיו חילונית.

(אדיר בכר)

אני חייב לציין שהופתעתי אבל בכר עשה את הלא יאומן ואכן אחד משירי האלבום נמצא בימים אלו בפלייליסט של גלגלצ – 'בן אדם', פיוט הסליחות הפופולארי הפך ללהיט רוק שמושמע בתחנת הרדיו המובילה בישראל זהו דבר שלפני כמה שנים הייתי חושב שזה לא יקרה לעולם.

שירתו של בכר מלאת נשמה והוא משייט בקלות בין המזרח למערב בצורה שנשמעת טבעית ולא מתאמצת. התבלין הזה כנראה "קנה" גם את בוחרי הפלייליסט בגלגלצ ובתחנות הרדיו הכלליות שבחרו להשמיע את הפיוט פעמים רבות בחודש האחרון.

בכר בחר לאלבום פיוטים רבים מתפילות הימים הנוראים, בעיקר במנגינות הירושלמיות והמרוקאיות כשהוא מלהטט בין ביצועי רוק סוחפים עם דיסטורשן דוגמת "עוקד והנעקד" לבין ביצועים קלאסיים יותר דוגמת "לך אלי תשוקתי" לקול הרבאב הפרסי של אורי שפי.

אני מודה שאני חובב גדול של "פיוז'ן" – או בעברית "התכה" מוזיקה שמערבת ומתיכה יחד מזרח ומערב וכמה סגנונות לכדי יצירה חדשה. אך יש צורך לעשות את זה ביד רגישה ובאוזן רגישה עוד יותר ובמשימה הזו עומד בכר בכבוד רב שמכבד את הלחנים העתיקים כמו גם את הפיוטים ששניים מהם זכו גם ללחן חדש של בכר.

בהפקה המוזיקלית העשירה ולעיבודים חבר לבכר המפיק הראש פינאי, שחר קאופמן, שיחד רקחו אלבום שעשה לי הרבה כיף באוזן ומתאים במיוחד לימים אלו - ימי הסליחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר