הצביעות בהתגלמותה

נציב זכויות האדם באו"ם דורש להחרים עסקים ישראליים

בנציבות זכויות האדם באו"ם דורשים להחרים עסקים ישראליים שפועלים גם בשטחי יו"ש או רמת הגולן זאת בשל מדיניות ישראל אך בוחרים להעלים עין ממעשים חמורים באמת (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מליאת האו"ם (Andrea Izzotti / Shutterstock)

הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, הנסיך הירדני זייד ראאד אל-חוסיין, פנה השבוע לסגן מזכ"ל האו"ם וקרא לו להיערך לפרסום "הרשימה השחורה" של עסקים ישראלים ובינלאומיים בעלי קשר ליהודה ושומרון, למזרח ירושלים ולרמת הגולן ולהוות דוגמה על ידי החרמתם. כך למשל, בנק שמחזיק בסניף בהתנחלות או אפילו באזורים כמו רמת הגולן - עלול להיות מוחרם על ידי האו"ם גם אם מרכז התפעול שלו כלל לא מצוי ביו"ש או בגולן.

הנציב כתב לסגן המזכ"ל כי "סביר להניח שהאו"ם מקיים קשרים עם עסקים שצפויים להיכלל ברשימה, ועל כן האו"ם מוכרח לעצור את הקשרים הלא חוקיים האלה". הנציב קרא להדגיש את הנושא בהקדם בפני מחלקת הרכש של האו"ם, שמנהלת קשר קבוע עם חברות ישראליות ורק לאחרונה פורסם כי היקף הרכש מישראל הוכפל פי שניים בשנתיים האחרונות. עוד צוין, כי על פי דו"חות האו"ם והצהרות קודמות של המזכ"ל, האו"ם מחויב לפעול בהתאם להחלטות מועצת זכויות האדם.

כזכור, במרס האחרון מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה אימצה החלטה דרמטית שלפיה תיערך רשימה של עסקים הפועלים ביו"ש, מזרח ירושלים ורמת הגולן, במטרה להוביל לחרם עולמי עליהם. הרשימה תכלול עסקים ישראליים וכן שלוחות מקומיות וזכייניות של חברות בינלאומיות.

במכתבו לסגן המזכ"ל תיאר הנציב כיצד המועצה עוסקת בימים אלה במיסוד שיטת עבודה מסודרת לגיבוש הרשימה השנתית בשיתוף מדינות אחרות ו"גופים בעלי עניין". עוד ציין כי העסקים שייכללו ברשימה יהיו בין היתר "עסקים שפעילותם תורמת לקיומם ולאחזקתם של היישובים, גם באמצעות אספקת ציוד או שירותים חיוניים".

גורמים ממשרד החוץ אמרו כי יישום החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם עלול להוות אסון כלכלי לעסקים רבים במדינת ישראל; עסקים ישראלים הפועלים בחו"ל יאוימו בחרם צרכנים ועסקים בינלאומיים הפועלים בישראל יצטרכו לבחור בין סימונם באופן שלילי על ידי האו"ם, לבין פעילות בחלקים גדולים ממדינת ישראל. עוד הוסיפו הגורמים כי הם הופתעו מפנייתו של הנציב שהביע נכונות לפתור את המשבר בצורה שקטה, אך בחר לייצר עימות ישיר עם ישראל על ידי שליחת המכתב.

באופן אירוני אל מול הפעולות הנוקשות מול ישראל והניסיונות הבלתי פוסקים להצר את צעדיה בנציבות זכויות האדם של האו"ם מצאו לנכון רק לפנות לסעודיה ו"לבקש" ממנה לבטל חוקים שמאפשרים להוציא להורג ילדים בסקילה, לכרות להם איברים ולהלקות אותם זאת חלילה מבלי לאיים אפילו בגינוי מן השפה ולחוץ.

בדו"ח של הוועדה שהתפרסם ביום שישי נכתב כי בסעודיה נשפטים בני 15 ומעלה כבוגרים, ולכן עלולים להיות מוצאים להורג. חורחה קרדונה, חבר הוועדה, אמר כי "העובדה שהאפשרות של הטלת עונש מוות על ילדים עדיין קיימת מדאיגה מאוד". הוא אמר כי הוועדה מודאגת גם "מעינויים, מלקות ועונשים אחרים וקשים במיוחד".

בניאם מזמור, שעומד בראש הוועדה, אמר כי קיבל דיווחים רבים על קטינים שהוצאו להורג, גם ב-2016. "זה נושא חמור מאוד. יש רק חמש ארצות בעולם שאנחנו מנהלים איתן מגעים על הנושא הזה. לצערנו סעודיה היא אחת מהן", אמר מזמור. לדבריו האחרות הן איראן, פקיסטן, סין והאיים המלדיביים.

18 המומחים העצמאיים שהקימו את הוועדה קראו לסעודיה "לבטל את כל החוקים שמכשירים סקילה של ילדים, כריתת איבריהם והלקאתם".

בנדאר בין מוחמד אל-איבאן, יו"ר נציבות זכויות האדם בסעודיה שעמד בראש המשלחת הסעודית לבדיקת הדו"ח באו"ם, אמר כי "החוק האיסלאמי נמצא מעל כל שאר החוקים והאמנות, כולל זו של אמנת זכויות הילד". לדבריו לממלכה יש "רצון פוליטי לקדם את כל זכויות האדם ובמיוחד את זכויות הילד".

בתגובה לדבריו אמר קרדונה כי פעמים רבות סעודיה "מפרשת כרצונה את החוק האיסלאמי, וזו בעיה קונקרטית לזכויות האדם שהאמנה מגנה עליהם". למותר לציין שסעודיה אינה עומדת בפני שום איום על חרם כלכלי כזה או אחר או אפילו לגינוי במועצת האו"ם - כבוד ששמור לישראל "האיומה" בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר