כ-1.4 מיליון שקל פיצוי להורי נער שטבע ב"אגם הנעלם"

אגם מלאכותי שנקווה בשטח של מחצבה בעמק הירדן וזכה לכינוי "האגם הנעלם", הפך לפני כ-7 שנים לאטרקציה קטלנית, כשצעיר כבן 17 טבע למוות. פסק הדין בתביעה הנזיקית שהגישו הוריו נגד בעלות המקום ניתן בשבוע שעבר וייחס להן 80% מהאחריות לאסון (משפט)

עו"ד יעל טוויג | כיכר השבת |
הנער קפץ אל מותו באגם הנעלם. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"האגם הנעלם" שנמצא דרומית לכינרת נוצר מעבודות חציבה שבוצעו במקום. לאורך השנים המחצבה שנותרה שם התמלאה במי-תהום וגשמים, ומקווה המים הפך לאטרקציה עבור מטיילים וחובבי טבע.

בשנת 2009 אירע במקום אסון שהביא למותו של צעיר כבן 17 שקפץ יחד עם חבריו לאגם. שנה לאחר האירוע הטראגי הגישו הוריו (והיורשים שלו) תביעה נגד בעלות המחצבה חברת "חלקות 4,7" ו"הימנותא" בטענה שהן אחראיות לתאונה הקטלנית ועליהן לפצות אותם על הנזקים שהסב להם אובדן בנם.

לייעוץ בתחום:

עורך דין דיני נזיקין

טענת ההורים הייתה כי בנם טבע באגם באשמת הנתבעות – שלא מנעו את הרחצה במקום ואף לא הציבו בו שלטי אזהרה.

הנתבעות התנערו מאחריות. הן האשימו את הצעיר המנוח ברשלנות בלעדית או מכרעת, בטענה שקפץ מגובה רב אף שידע כי האגם אינו מיועד לרחצה.

הנתבעות אף חלקו על סיבת המוות, וטענו כי המנוח נפצע מחברו שקפץ אחריו. לפיכך, הן הגישו נגד החבר הודעת צד שלישי וטענו כי יש לייחס לו אחריות למות המנוח.

החבר, שנפצע אף הוא באותו היום, הכחיש את ההאשמות נגדו ובעצמו תבע מהנתבעות פיצוי על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה.

ידעו על הסכנה

לאחר שעיין בראיות, בהן דו"ח חקירת האסון וסרטון המתעד את המנוח וחברו קופצים מהמצוק,השופט הבכיר שכיב סרחאן קבע שהמנוח לא נפגע מחברו אלא טבע למוות. השופט התרשם שהנתבעות – בעלות הקרקע – ידעו שהמקום הפך לאטרקציה עבור מטיילים, ולמרות זאת לא גידרו אותו ואף לא טרחו להזהיר את המבקרים מפני הסכנות הטמונות בו.

השופט הבהיר שבעלי קרקע חייבים לנקוט באמצעי זהירות ולפקח על מקום למען ביטחונו ושלומו של הציבור. הנתבעות הפרו את חובותיהן, קבע השופט, והטיל עליהן אחריות משותפת של 80% לאסון, ולפיצוי הורי המנוח וחברו.

20% מהאחריות לתאונה הוטלו על המנוח וחברו, שהסיגו גבול והיו אמורים לדעת שקפיצה לתוך אגם שאינו מקום רחצה מוכרז מסוכנת עד מאוד.

בסיכומו של דבר, הנתבעות חויבו לשלם להורים התובעים פיצוי של 1,496,834 שקל עבור הפסדי שכר ונזק לא ממוני (כאב וסבל ועגמת נפש), בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 354,000 שקל. הפיצוי לחברו של המנוח יינתן לאחר שיוכיח את הנזקים שנגרמו לו בתאונה.

  • ב"כ התובעים: עו"ד רחל גבאי, עו"ד רפאלה שפריר
  • ב"כ הנתבעות: עו"ד הוד סוקול, עו"ד עודד שטרנברג

עורכי דין דיני נזקי גוף • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין יעל טוויג ממשרד דביר ולין ושות' עוסקת בדיני נזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר