המאבק הצליח

בתי הקברות היהודיים באלג'יריה לא יועתקו ממקומם

לאחר מאבק חובק עולם ולחץ רבני מהעולם כולו קיבלו השלטונות בצרפת את עמדת הרבנים ובתי הקברות העתיקים באלג'יריה יישארו במקומם ולא יועתקו ממקומם (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(דוברות)
הישג לקהילה היהודית בצרפת במאבק נגד פינוי בתי העלמין באלג'יריה. אחרי פעילות חובקת עולם ולחץ פוליטי מדיני, הוחלט כי לא יפנו את הקברים של בתי העלמין הקטנים של אלג'יריה .
הכל התחיל עם החלטת הממשל בצרפת, לפיה אחרי למעלה מששים שנה שהם טפלו בבתי עלמין מפוזרים באלג'יריה, הקולוניה שבה הם שלטו למעלה ממאה שנה, הם העדיפו להפסיק, ולרכז את הקברים בבתי עלמין יותר גדולים.
למרבה הצער, הקהילה היהודית הסכימה מיד למרות הבעייתיות והאיסור לפנות קברים כדי לצמצם הוצאות. בנוסף, קרתה טעות מצערת בניתוח הנתונים בשטח. היו שם בתי עלמין קטנים, עם 7 קברים. דבר זה מאד צרם כיצד ייתכן שרכשו שטח בשביל כזו כמות של יהודים? מה שהתברר כי עם השנים, מה שקורה בכל מקום בעולם קרה גם באלג'יריה, השכנים גונבים את המצבות ומשתמשים בהם לבניה ובבית קברות עם 7 מצבות, יש כנראה עוד 93 גופות טמונות בשטח.
החשש היה כי אם קהילה חשובה כמו זו של צרפת מתירה לחסל בתי עלמין, בכל מקום בגולה יבקשו לעשות את אותו הדבר.
למאבק הצטרפו רבנים רבים, בין השאר הר' יצחק שפירא, וגם הוועד של הרב אליקים שלזינגר מלונדון, במכתב שפרסם הוא הביא פסק של גדולי הרבנים של אירופה אשר התנגדו בצורה נמרצת לכל היתר כזה של פנוי בתי עלמין.
גם הרב חנוך ארנטרוי שלח מכתב לרב הראשי של צרפת, בו נאמר כי בצורה שאינה יכולה להתפרש בשני פנים אסור בהחלט לגרום לחיסול שום בית קברות יהודי בעולם. ואכן לאורך כל המאבק, הרב קורסיה, הרב הראשי של צרפת, עמד לצד האוסרים, נגד דעת ראש הקונסיסטאור - נשיא מועצת הקהילות היהודיות בצרפת, ואמר מפורשות את דעתו בנושא בראיון בעיתון היהודי החשוב של צרפת לפני כמה שבועות.
ההכרעה באה אחרי פרסום מכתב האישי של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שיועד לנשיא צרפת פרנסואה הולנד, בו הוא ביקש שצרפת תמשיך לשמור על שלמות בתי עלמין אלו. לאחר מכן, גם מרן שר התורה, הגר"ח קניבסקי, הוציא מכתב באותו רוח. .
לאחר שהנושא עורר הדים בעולם היהודי כולו, הקונסיסטאור הודיע שהוא נותן לרבנים מחוץ לצרפת את זכות ההחלטה בנושא. לאור הפניות והרגישות של הנושא גם השלטון בצרפת הודיע לרב הראשי כי הוא יקבל את החלטת הרבנים, וכי הם לא רוצים לפגוע בנושא רגיש כל כך של הקהילה היהודית ובתי הקברות באלג'יריה יישארו במקומם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר