"עידן חדש"

המחקר הצליח: תקווה חדשה לחולי סרטן הריאה

רשות התרופות האמריקנית (ה־FDA) כבר הורתה להעביר את כל חולי סרטן הריאה לטיפול בתרופת ה'קיטרודה' שיעילותה הוכחה, וב-2017 תידון הכנסתה לסל בישראל (חדשות, בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ממצאים מעודדים במיוחד נחשפו במחקר שבוצע לאחרונה: תרופת ה'קיטרודה' (KEYTRUDA) הביאה להיעלמות מוחלטת של סרטן הריאה הגרורתי אצל חלק מהחולים הסובלים ממנו, ואצל חולים רבים התגובה לתרופה היתה טובה בהרבה מאשר הטיפול המקובל היום בכימותרפיה ואף בטוחה יותר.

המחקר פורץ הדרך שנערך בקרב כ־300 חולים ברחבי העולם - בהם עשרות מישראל - פורסם השבוע בכתב עת רפואי מהחשובים והיוקרתיים בעולם, "New England Journal of Medicine", והוצג על ידי הרופאים החוקרים בכנס האירופאי השנתי לסרטן שהתקיים השבוע בקופנהגן בירת דנמרק.

כידוע, סרטן הריאה הוא מהזנים הקלניים היותר של מחלת הסרטן, כשלפי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מתים ממנו כ־1,700 חולים בשנה בישראל לבדה. כעת, לדברי רופאים שהיו שותפים למחקר, תוצאותיו בלטו לטובה עד כדי כך שרשות המזון והתרופות האמריקנית (ה־FDA) הורתה ביוני השנה להפסיק את המחקר ההשוואתי ולהעביר את כל החולים לטיפול רק בקיטרודה.

במסגרת המחקר טופלו מחצית מהחולים בקיטרודה כטיפול הראשון למחלה, והשאר טופלו בכימותרפיה. בישראל בוצע המחקר בעיקר על ידי שניים מבכירי הרופאים בארץ בתחום סרטן הריאה, שגם חתומים על המאמר שפורסם השבוע. פרופ' ניר פלד מבית החולים בילינסון וד"ר מיה גוטפריד מבית החולים מאיר בכפר סבא.

פרופ' פלד המצוטט ב'ישראל היום' מסביר, כי "קבוצת החולים שטופלה בקיטרודה במסגרת המחקר זכתה ליתרון בולט בכל המדדים, בהשוואה לטיפול הכימותרפי שהיה מקובל עד עתה כטיפול המועדף בסרטן ריאה גרורתי. מחקר זה הוא אבן דרך בעולם האונקולוגיה ואין לנו ספק כי אנו בפתחו של עידן חדש. סך החולים שהגיבו לטיפול היה כמעט כפול בקרב מטופלי הקיטרודה, 45% מול 28%, וסך החולים ששרדו בחיים למשך שנה היה 70% בקרב החולים שקיבלו קיטרודה לעומת 54% בקרב החולים האחרים. במגיבים לקיטרודה קיימים גם חולים שהמחלה נעלמה אצלם לחלוטין".

התרופה מיוצרת על ידי חברת התרופות האמריקנית "מרק" ונחשבת לאחת התרופות פורצות הדרך בתחום רפואת הסרטן בעולם. זוהי תרופה אימונותרפית, המצליחה להביא את מערכת החיסון של הגוף להשמיד או להקטין את הגידול הסרטני. התרופה ניתנת באמצעות עירוי לווריד פעם בשלושה שבועות, ומחירה גבוה מאוד ומוערך בכ־40 אלף שקלים לחולה בחודש. כמו כן, יש לציין גם שלתרופת הקיטרודה תופעות לוואי רבות כגון חולשה, בחילות, עצירות, שלשולים, כאבי מפרקים ושרירים, אי ספיקת כליות ודלקת בכבד, אך לאור הצלחתה המחקרית המוכחת, סביר בהחלט שחולים יעדיפו את השימוש בה כתרופה מצילת חיים.

יצויין, כי ה'קיטרודה' כלולה כעת בסל התרופות רק לסרטן העור (מלנומה), לאחר שבמחקרים הוכחה הצלחתה בהעלמה ובהקטנה של גידולים סרטניים בעור. השנה הוגשה לוועדת הסל בקשה להכניס את התרופה בשנת 2017 גם לחולים בסרטן הריאה, המתאימים לקבלתה בהתאם למחקר החדש ולמחקרים נוספים שכבר פורסמו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר