הצצה לפעילות לוחמי המעברים

תחפושת חרדית ותאים נסתרים: כך מבריחים שב"חים ונשק

"כיכר השבת" התלווה במשך מספר שעות לפעילותם של לוחמי המעברים בצירים האסטרטגיים ביותר במדינת ישראל ושמע על דרכי המבריחים: תאים נסתרים ברכבים, ואפילו תחפושות חרדיות (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
בידוק בכביש 443, ארכיון (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

לוחמי המעברים בגדוד 'תעוז' של המשטרה הצבאית עסוקים באבטחת חלק מהצירים האסטרטגיים ביותר במדינת ישראל, יום וליל, 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה, בעבודה סיזיפית וכמעט בלתי אפשרית. המטרה - סינון מחבלים בעמדות הבידוק ושמירה על סדר יום תקין ככל האפשר למאות אלפי האזרחים העוברים את ביקורת המחסומים בצירים עליהם חולש הגדוד.

ראיון עם מפקד גדוד תעוז ולוחמים (צילום: כיכר השבת)

מפקד הגדוד, סגן אלוף אריק יעקובי שליווה את 'כיכר השבת' בסיור מיוחד במעברים עליהם הוא מפקד, החל מצומת מגידו ומחסומי אזור ג'נין ועד למחסום עופר בכניסה לירושלים בכביש 443, אומר כי תפקידו של הגדוד הוא לוודא כי מחבלים לא יוכלו להיכנס לצירים בהם נוסעים ישראלים באזור יהודה ושומרון, כולל כביש 443 שנחשב לאחד הצירים האסטרטגיים של מדינת ישראל, ככביש שמהווה עורק ראשי לבירה, מתוך 2 כבישים ראשיים המובילים לירושלים.

בגדוד תעוז מדגישים כי העבודה הרגישה שהם מבצעים איננה כוללת גם מניעת פשע "אזרחי" אלא למנוע פיגועים, או 'אירועי פח"ע' בעגה הצבאית. "אם המשטרה תבקש ממנו עזרה נוכל לעכב אזרח עד להגעת המשטרה, כמו כן אם נתפוס סמים מסוכנים או כל פעילות פלילית במעברים שלנו, נעכב אותם עד להגעת 'הכחולים', אך לא בזה אנחנו מתמקדים" אומר סא"ל יעקבי, "אנחנו עושים את העבודה שלנו על מנת שאזרחי ישראל יוכלו לנוע בצירים ללא חשש מטרור" הוא אומר.

סא"ל אריק יעקבי. מפקד גדוד תעוז (צילום: כיכר השבת)

למרות זאת, חלק גדול מהפעילות של הגדוד נעשה בשיתוף פעולה אינטנסיבי מול המשטרה, כמו גם כוחות הביטחון האחרים. כך למשל במחסום תאנים (407) הסמוך לטול כרם ומהווה למעשה החיץ האחרון שבין אזור השליטה של הרש"פ לבין מדינת ישראל. הלוחמים המאיישים את המעבר מספרים ל"כיכר השבת" כי מרבית התפיסות שבוצעו במעבר הם ניסיונות להברחת שב"חים, כלי נשק למטרות פליליות או סמים מסוכנים.

"אין דבר כזה נשק למטרה פלילית" אומר סא"ל יעקבי, "היום הוא מבריח את זה כדי להכניס לכפרים במשולש, מחר הוא עלול למכור את זה למחבל שישלם לו הרבה כסף בשביל הרובה המוברח" הוא מסכם.

ארכיון (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

במחסום מספרים על הדרכים היצרתיות שפיתחו המבריחים; "הם יכולים לנסות להבריח בתא מטען ברכב שנראה 'יהודי', או לפתח תא נסתר מתחת לתא המטען" אומר לוחם במעבר תאנים. "במשאיות זה מורכב יותר, יכולה להסתתר במשאית דופן כפולה בכל חור, כל תפיסה זה דופן כפולה במיקום שונה" הוא אומר.

סא"ל יעקבי אומר ל"כיכר השבת" כי את המיומנות לומדים הלוחמים בעיקר מניסיון העבר של דורות הלוחמים ביחידה, למרות זאת הוא מדגיש כי לאחר כל תפיסה רצינית, במידה ונעשה שימוש בשיטת הברחה מקורית וחדשה, הלוחמים הפזורים בכל הארץ יעודכנו וידעו לעקוב אחרי השיטה.

לוחם במעבר משחזר כיצד ניטרל מחבל (צילום: כיכר השבת)
גבן. לוחם שמנע הברחה שביצעה אישה שהתחפשה לחרדית (צילום: כיכר השבת)

המחסום העמוס ביותר של לוחמי המעברים הוא ללא ספק מחסום מכבים, המחסום שאחראי לאבטחת ציר 443. במחסומים הפזורים בכביש נעים עשרות אלפי כלי רכב בכל יום, כשהלוחמים אחראיים לבדוק כל רכב במידה כזו או אחרת, ולמנוע כניסת מחבלים חמושים בנשק חם, סכינים, זיקוקים או אפילו אבנים.

"האתגר הגדול ביותר שלנו הוא לאבטח את הצירים בצורה הטובה ביותר, באופן שלא יפגע במרקם החיים, של הנוסעים בצירים ושל התושבים המקומיים כאחד" אומר סא"ל יעקבי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר