האישה חויבה לשלם חצי מיליון ש"ח, הבעל הסרבן שוחרר

סרבן גט שדרש פיצוי על הסכם ממון שלטענתו נעשה שלא כראוי באמצעות נוכלות קיבל את אישור בית הדין הרבני בחיפה והאישה חויבה לשלם חצי מיליון שקל בתמורה לגט (חרדים)

(צילום: מרים אלסטר, פלאש90)

בית הדין הרבני בחיפה הורה על שחרורו של סרבן גט ממאסר, לאחר שקבע כי דרישתו מרעייתו לשלם לו חצי מיליון שקלים בעד מתן הגט היא לגיטימית, וכי אם היא בוחרת שלא לעשות זאת היא אינה נחשבת עגונה. "אין מדובר בסחיטה", קבעו הדיינים, הרבנים דניאל אדרי, בן ציון הכהן רבין ואלעד עלי, כך על פי הדיווח ב'הארץ'.

בני הזוג, הורים לילדים, חיו יחד 12 שנה. לפני כשש שנים פתחה האשה בהליך גירושים, ובעלה סרב מאז לתת לה גט. תחילה נדון התיק בבית הדין הרבני בירושלים, וב-2014 קבע בית הדין הרבני הגדול, כערכאת ערעור, כי הבעל מחויב בגט. סנקציות שונות הוטלו עליו, וביולי האחרון גזר עליו בית הדין הגדול חמש שנות מאסר, עד שיתרצה לתת גט.

דייני הערכאה העליונה גם מינו את בית הדין האזורי בחיפה לבדוק מעת לעת אם הבעל מתרצה ומוכן לתת גט. בתקופה זו הגיעו בני הזוג להסכם ממון, שקיבל תוקף של פסק דין, ובו הוסכם כי הבעל יוותר על חלקו בדירתם המשותפת, ובתמורה תוותר לו האישה על מזונות לילדים. לאחר מכן חזר בו הבעל מההסכם, שלטענתו הושג במרמה על ידי מתווך מטעם האישה.

במהלך החודש שעבר ניהל בית הדין בחיפה כמה דיונים, שאליהם הובא הסרבן. הוא טען בפני הדיינים כי ייעתר לתת גט תמורת 800 אלף שקלים, פיצוי על החלק שלטענתו הפסיד בהסכם הממון שנחתם. הדיינים, שציינו כ"פלא" את הסכמתו לנהל משא ומתן, לראשונה זה שש שנים, שכנעו אותו להוריד את הסכום ל-500 אלף שקלים.

לדיון שנערך בסוף החודש הגיעו האשה ואביה, שהוזמן במיוחד כיוון שבית הדין התרשם שהוא נותן לה גב כלכלי, ובמהלכו הודיע האב כי אין ברשותו את הסכום הנדרש. בשל כך החליטו הדיינים לשחרר את הבעל ממאסרו, ואף דחו בקשה לעיכוב ביצוע כדי שיינתן לאשה לערער.

אב בית הדין, הרב אדרי, כתב כי "לאור הסכמתו של הבעל ליתן גט... האשה אינה עגונה, מאחר ואם תסכים להצעת הבעל, שלדעת בית הדין ההצעה אינה בשמים והיא אף לא מוגזמת, תשתחרר מעגינותה... נכון להיום המעכב את מתן הגט ועגינות האשה זה הסכמת אבי האשה ואינו מדובר בסחיטה". בית הדין ציין כי נגד הצעת הבעל לשלם חצי מיליון שקל, אבי העגונה הציע לשלם רק 50 אלף שקל. הדיין אדרי כתב כי "בטוחני שאם באמת היה מעוניין לשחרר את בתו מעגינותה היה נותן את הסכום המדובר ולא יקשה עליו מתן סכום זה".

לדברי האשה, "שנים של דיונים ושל סחבת, ואחר כך סנקציות, וכלום לא הרתיע אותו. זה בן אדם שהמשטרה לא הצליחה לשים עליו יד, והנה סוף סוף, בפסק דין מנומק וסופי של בית הדין הגדול, הוא נכנס לכלא, אחרי שהוא הכניס אותי לכלא בכל השנים הללו, ואז נוחתת עלינו המכה הזאת. זו היתה הפתעה גמורה. בית הדין הגדול בסך הכל מינה את בית הדין האזורי לעקוב אחרי ההתנהלות וכדי לסדר את הגט, ואז ברגע אחד הוא משחרר אותו ומחזיר אותנו שנים לאחור".

לדבריה, "כמה שאני מדברת על זה אני מקבלת צמרמורת ולא מבינה איך קרה לנו דבר כזה. זה היה ערב ראש השנה, אמרתי למשפחה שלי: פה המלים נגמרות לי. אין מלה שיכולה לתאר את מה שעשו לי. הדיינים בעצם אמרו לי: אם את מסכימה לתת חצי מיליון שקל אז הכל בסדר, ואם לא, אז משחררים אותו על המקום ואני זו שתשב כלואה באזיקים לעולם. זה היה אגרוף בפרצוף, לא היה עם מי לדבר. אב בית הדין ניהל את זה, ועוד שני דיינים ישבו שם כמו סטטיסטים, לא שאלו שאלות, לא אמרו מלה. זה סחיטה באיומים בצורה מאורגנת".

האישה הוסיפה כי הדרישה לשלם חצי מיליון שקל באה ללא הכנה מוקדמת, וזאת למרות שהבעל כבר הגיע להסדר ממון ובו ויתר על חלקו בדירה המשותפת בתמורה לפטור מלא ממזונות. "על זה היה פסק דין גם של בית הדין האזורי שעשה את כל החישובים וגם של בית הדין הגדול שקבע כי ההסכם הוגן ותקף. זה ממש הזוי בצורה בלתי רגילה, יש פסק דין חלוט בו קובע בית הדין הרבני הגדול שהוא חייב לתת גט ללא תנאי, ובא בית הדין האזורי וצוחק להם בפרצוף, משחרר אותו לחופשי ושולח את אבא שלי לקחת משכנתא על חצי מיליון שקל כדי לשלם לו. איפה נשמע דבר כזה?". לאחר שחרורו מהכלא, האישה הגישה ערעור לבית הדין הרבני הגדול.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "מדובר בתיק פרטני, שעדיין תלוי ועומד והוא נמצא בהליכי ערעור, ואין מקום שהנהלת בתי הדין תתייחס". גורמים בבתי הדין ציינו כי מדובר בפסק דין מנומק, וכי ההרכב ידוע כתקיף כלפי סרבני גט.

פרקליטו של הבעל, עו"ד אברהם יצחק וייס, דחה את כל טענות האשה ואמר: "איש לא סחט אותה, היא הסוחטת. היא לא משלמת את מה שמגיע לבעל שנושל מכל זכויותיו, אלא אמורה לתת רבע ממה שהבעל היה צריך לקבל. מי שסחט ורימה זו האישה, בתרמית מכוערת, וזה מה שבית הדין הבין".

לדבריו, אכן יש הסכם ממון בין בני הזוג, אלא שזה הושג במרמה על ידי מאכער, ש"בדיוק לאחרונה נעצר בארה"ב על מעשה רמייה דומה". וייס הוסיף: "אפשר לגמור את העניין. ייתנו לבעל את כבשת הרש שלו. זה לא ממצה את הזכויות שלו, אבל הוא כבר הסכים וצריך לגמור את העניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר