שו"ת באמונה

מרן הגראי"ל מסביר: איך מתמודדים עם כופרים?

"צריכים לדעת כי כל השאלות הן שטויות, כל הקושיות כביכול בטלות ומבוטלות מול קושיה אחת" אמר מרן הגראי"ל שטיינמן בשיחה עם רבנים שעלו להיוועץ בו בנושא אמונה בה' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: מנדי הכטמן)

רבנים מטעם ארגון "ארחות יושר" בראשות הגאון רבי חזקיהו משקובסקי והרב אריה קנייבסקי, שנכנסו להתיייעצות במעונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, זכו לשמוע התייחסות מיוחדת שלו לשאלה כיצד להתמודד עם שאלות באמונה.

הרבנים שאלו את מרן על מה הכי חשוב לעורר את הקהל, ונענו "שיש רבונו של עולם!". מרן הגראי"ל הרחיב והסביר: "מרן הגרא"מ שך זצ"ל שאל את מרן הרב מבריסק זצ"ל מדוע יש צורך במצוות אמונה והרי האמונה כל כך פשוטה, והתשובה היא, כי מכך שרואים שיש כל כך הרבה אפיקורסים, אם כן מוכרח הוא כי כך טבעו של עולם, שגם בענין כל כך פשוט אפשר לעקם את השכל ולא לראות, ולכן יש מצוות אמונה".

הרבנים הוסיפו לשאול: "האם האמונה מועילה לאדם בחייו ביום-יום?", ומרן הגראי"ל ביאר: "בוודאי! הייתי לפני הרבה שנים בחו"ל, ראיתי אנשים שיש להם כסף ולא חסר להם מאומה, ובכ"ז הם לא שמחים, הם לא מאושרים, ולמה? כי חסר באמונה".

לשאלת הרבנים כיצד מחזקים באמונה, השיב מרן ראש הישיבה: "צריכים לדעת כי כל השאלות הם שטויות, כל הקושיות כביכול בטלות ומבוטלות מול הקושיה האחת: "וכי יש בירה בלא בעל הבירה"?! זו השאלה הגדולה ביותר. חז"ל מכנים את הכופרים "כופרים בעיקר", מפני שהשי"ת הוא עיקר הכל".

הרבנים בבית ראש הישיבה (באדיבות המצלם)

מרן הגראי"ל המשיך: "בלשון בני אדם כיום, מכנים 'פתוח' את מי שירד מעט ברוחניות, וכי זה פתוח?! זה סתום. על האדם להיות פתוח היינו להכיר באמת, ומה היא האמת? שהכל מהקב"ה הוא מנהיג את העולם ועושה הכל".

הרבנים שאלו כיצד ניתן להתגבר על היצר הרע שמנסה לקרר ולבלבל, ומרן ראש הישיבה נענה וביאר: "הרי כבר נאמר "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין"! ובמשנה ברורה כתוב בהלכות יו"כ בשם היערות דבש, שתורה תבלין זה ספרי מוסר ויראה, אבל כמובן שהכוונה היא מלבד קביעות עיתים לתורה ולימוד תורה ככל יכולתו".

"אבל צריכים גם לדעת דבר אחד, והוא הדבר העיקרי: מבואר באיגרת הגר"א כי כל הנשק של האדם כנגד יצר הרע הוא, תורה לזכרים וצניעות לנשים. משום כך היצה"ר משקיע את כל כוחותיו כדי לפגוע בעניינים אלו. תמיד ינסה למנוע את הזכרים מתלמוד תורה ביודעו שזהו התבלין לפיתוייו וינסה להכשיל את הנשים בצניעות. לכן רואים תורה יכול להתפלל בכל כוחותיו, להתנהג כראוי וכו' אבל הקשה לו ביותר זה למוד תורה בהתמדה, כי שם היצה"ר משקיע את כל כוחות".

הרבנים הקשו כי יש כאלו שטוענים שהם מרגישים שלימוד המוסר במקום לזכך אותם - גורם להם עצבות ודכאון ואינם רואים תועלת בזה. מרן הגראי"ל השיב: "מי שבאמת לומד מוסר כמו שצריך, לא יכול להגיד דברי הבל כאלו. החזו"א אמר לי פעם, יש אנשים שיש להם סברא עקומה, ומתביישים לאומרה, מה הם עושים? מוצאים רמב"ם קשה, ו'מלבישים' את סברתם על הרמב"ם, כאילו הוא כן יכול לומר כאלו שיבושים..."

מרן הגראי"ל המשיך: "מסופר על רבי ישראל סלנטר שאמר פעם שיעור בוילנא ואחד השומעים הקשה קושיא על שיעורו, הגרי"ס הפסיק את השיעור וירד, ואמר אחר כך כי באמת יכול היה לדחותו באיזה תירוץ, אבל חשב לעצמו: "ר' ישראל, אתה הרי לומד מוסר..." לכך ירד מהבמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר