בזכות נתניהו

הסוף לתעמולת הבחירות החרדית בביטאונים המפלגתיים?

סוגיית הזיקה הישירה וה"נסתרת" בין ש"ס ויהדות התורה לבטאוניהן המפלגתיים כבר נדונה בעבר, אך "בזכות" התלונות על התנהלות נתניהו בבחירות - יתכן והמצב הקיים ישתנה (פוליטי, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
העיתונות החרדית המפלגתית (צילום ועיבוד: כיכר השבת)

בדו"ח שפורסם היום (שלישי) על התנהלות המפלגות השונות בבחירות 2015, מתייחס יוסף שפירא, מבקר המדינה, לפניות שהתקבלו במשרדו במהלך תקופת הבחירות ולאחריה, בהן התבקש לקבוע כי "עיתונים מסוימים הינם כלי תעמולה עבור סיעות מסוימות ולטובתן, וככאלה מהווים תרומה אסורה לאותן הסיעות".

הסוגיה הרגישה אותה שם כעת המבקר על סדר היום, עשויה להשפיע דרמטית על אופן ניהול מערכות הבחירות הבאות במפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, שרגילות מאז ומתמיד להשקיע חלק מרכזי ובולט מכספי מטות ההסברה, בעיתונים המזוהים עמן: יתד נאמן, המודיע והמבשר עם יהדות התורה, ויום ליום עם ש"ס - אף שהפניות שדווחו לשפירא ובגינן הוא מתייחס לנושא באו מצד שמאל במפה הפוליטית שרוטן זה שנים על היותו של החינמון ישראל היום שופר תעמולה קבוע של הליכוד בראשות נתניהו.

שפירא מדווח, כי "בפניות אלה לא התבקשתי לבחון פרסום ספציפי על מנת לקבוע אם מדובר בתרומה לסיעה, אלא לקבוע כי פרסום תכנים פוליטיים על ידי עיתונים מסוימים מביא לכך שאותם העיתונים בכללם מהווים תרומות אסורות לסיעות".

"בפנינו אם כן" - מנתח המבקר - "סוגיה מבנית המעלה שאלות מורכבות ויסודיות ביותר וביניהן: מהו ערך חדשותי שבקיומו לא ייחשב תוכן עיתונאי כתעמולת בחירות; איזו זיקה אירגונית או ממונית תיחשב זיקה חזקה במיוחד, לצורך קביעה שעיתון שלם מהווה תרומה אסורה לסיעה, ואילו ראיות תיחשבנה ראיות 'ברורות, חד-משמעיות, ומשכנעות' להוכחת אותה זיקה; מתי יש בפרסום עיתונאי או בפרסום של עיתון שלם כדי לפגוע בעיקרון שוויון ההזדמנויות בין מפלגות".

לדעת שפירא, "קביעה שיש בפרסום עיתון משום תרומה היא בהכרח קביעה שמדובר בתרומה שאינה עומדת בגבולות סעיף 8 לחוק (עקב הסכום הגבוה ועצם קבלת תרומה מתאגיד), ולפיכך התוצאה המעשית תהיה שפרסום העיתון במתכונתו הנוכחית אסור. לחילופין, קביעה כזו תגרור התערבותי בפעולות ובהחלטות המערכת של אותו עיתון. יודגש כי לפי מיטב ידיעתי, סגירת עיתון כאמור או התערבות בהחלטותיו במסגרת אכיפת דיני מימון מפלגות הייתה מהווה תקדים במדינה דמוקרטית".

"בנוסף, לצורך בחינת נושא זה לעומק, תידרש בדיקה מערכתית של כלל העיתונים בעלי ההשפעה על ציבורים שונים במדינה", וכאן רומז מבקר המדינה גם לציבור החרדי - "כל זאת, על מנת לבחון את נטיית המערכת של כל עיתון, באופן שיאפשר קביעה אם מי מהם אכן מקדם סיעה מסוימת, בין בצורה מובהקת ובין באופן יחסי לעומת סיעות אחרות או עיתונים אחרים. רק לאחר בחינה כזו, ניתן יהיה לתת תשובה לשאלה האם ניתן לראות במי מהעיתונים בבחינת עלון תעמולה של מי מהסיעות, ברמה שעשויה להצדיק את סגירתו או הגבלתו"

כזכור, כבר בעשור הקודם, בשנת 2003, התייחס מבקר המדינה דאז אליעזר גולדברג באופן ישיר על התעמולה החרדית בבטאונים המפלגתיים: "הם עשו שימוש בידיעות עיתונאיות לצורך תעמולת בחירות מפורשת", הוא זעם אך מאז לא נקבעו כללים ברורים בנידון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר