"ושאבתם מים בששון"

הזמרים הפופולריים בשמחות בית השואבה שוברים שתיקה

שמחת בית השואבה או חתונה? וכיצד מתמודדים עם העומס של החג? 7 מהזמרים הבולטים מספרים ל"כיכר השבת" על החוויה שלהם בשמחות בית השואבה והאתגרים שניצבים לפניהם בחג (מגזין )

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שמחת בית שואבה, אילוסטרציה (צילום: סרג' אטל, פלאש90)

מצוות "ושמחת בחגך" מתקיימת בבשר, יין ובשמחות בית השואבה השונות שמתקיימות בכל פינה ברחבי הארץ. אנו רגילים לעסוק בדרך כלל בחוויה של המשתתפים בשמחות בית השואבה אך הפעם בחרנו עבורכם זווית אחרת ומרעננת, בעיצומו של החג, העונה הלוהטת ביותר של הזמרים תפסנו לשיחה קצרה עם 7 מהזמרים המובילים של שמחות בית השואבה ועולם החתונות והאירועים במהלך השנה וכולה ושאלנו אותם על החוויה האישית שלהם מעל הבמה בכל הנוגע לשמחות בית השואבה וההתמודדות עם האתגרים שעומדים בפניהם.

בחתונה ממוצעת מתמודד הזמר עם כשעה עד שעה וחצי לכל היותר של שירה ונגינה, בשמחת בית השואבה הוא צריך לשיר כשלוש שעות לכל הפחות ולפעמים אף יותר, למרות זאת הזמר אלי הרצליך טוען כי מבחינות מסוימות שמחת בית השואבה יותר קלה עבורו. "סוכות זה 'זמן שמחתנו' ובאופן טבעי יש שמחה, כמובן שגם חתונה היא דבר שמח, אבל אנחנו הזמרים צריכים ליצור את השמחה בצורה יותר פעילה וליצור שמחה זה לא דבר פשוט", מסביר הרצליך ומוסיף שכמובן ששמחת בית השואבה היא מעט יותר קשה פיזית אך לא יותר מידי.

"קשה אך משתלם, ממלא את המצברים לכל השנה"

הזמר אבי אילסון גם מסכים ששמחות בית השואבה הן מבחינה מסוימת "קלות" יותר מחתונה ממוצעת, "בכל אירוע שמחת בית השואבה משתתפים כמה מאות משתתפים ולפעמים גם אלפים רבים. זו שמחה מדבקת הרבה יותר מחתונה בה מספר המשתתפים בדרך כלל קטן בהרבה. זה יותר קשה טכנית מחתונה אבל זה משתלם", הוא אומר נחרצות.

הזמר החב"די, נמואל הרוש לוקח את זה צעד אחד קדימה ומצהיר, "השמחה של שמחת בית השואבה ממלאת לי את הבטריות לכל החתונות של השנה".

לדבריו, שמחת בית השואבה היא משהו שמגיל קטן זכור אצלו כמשהו משפחתי ומיוחד, "שמחת בית השואבה זה דבר שמגיל קטן אני אישית זוכר את זה כאירוע מיוחד. הייתי מגיע עם ההורים שלי מצרפת בה התגוררנו או לארץ או לרבי ב-770 זה היה מאד משפחתי. כשאני עושה את זה היום כזמר אני רואה את כל הילדים שמגיעים עם ההורים ואני רואה את החוויה כפי שאני חוויתי אותה. בשבילי זה השבוע שהוא מבחינתי נותן לי את השמחה והכוחות לכל השנה".

גם הרוש סבור שכמות הקהל בשמחות בית השואבה משנה את התחושה, "בחתונה אמנם יש פחות עבודה, אך כשאתה מקבל פידבק גם מהצד השני אתה יכול יותר. הכמות באירועי שמחת בית השואבה היא גדולה פי חמש או שש או אפילו פי עשר מבחינת כמות הקהל ואתה מקבל מהקהל הרבה יותר שמחה והתרגשות. בנוסף, יש גם את ההקפות השניות שנה עשירית שלי בכפר. זה מה שמסכם מבחינתי את השבוע העמוס הזה – לטובה מבחינת השמחה והחוויה הענקית שזה מביא לי", אומר הרוש ומוסיף כי זה אירוע מאד גלובלי עם אנשים דתיים ולא דתיים מכל קצוות תבל, "זו עבודה ממש קשה, אבל כל מילה שאני מוציא מהפה אני ממש נהנה".

"השמחה נוגעת בכולם"

בסולן ה'מנגנים', מוישי רוט, הנושא כלל לא מעורר מחשבה, "זה כמו לשאול אותי האם אני אוהב יותר את יד ימין או יד שמאל... לכל אירוע יש את המעלות המיוחדות שלו. בחתונה יש ההתרגשות המיוחדת שלה מכיוון שהיום (כל יום מחדש) אתה מנגן לזוג אנשים בלילה החשוב בחייהם וזה מעמד בכלל לא פשוט אם קצת מתבוננים ומרגישים את התחושות שלהם. שמחת בית השואבה לעומת זאת היא שמחה יותר "רכה", אך מצד שני היא יותר "כללית" מכיוון שנוגעת לכל אלפי המשתתפים בערב באותה רמה, ואין זוג מסוים שהאירוע מדבר אליו באופן אישי".

רוט טוען כי אורך האירוע ממש לא מהווה פרמטר בשבילו. "אני יכול לשיר גם לילה שלם רצוף כל עוד אני נהנה מכך. כשנהנים ממשהו אפשר לעשותו שוב ושוב בלי להתעייף", הוא אומר בחיוך נמרץ ומוסיף בהומור ש"בחתונה זוכים ל-5 קולות (ששון, שמחה, חתן, כלה, מצהלות) ואילו בשמחת בית השואבה זוכים רק בקול אחד (ושאבתם מים בששון)".

הזמיר אליקם בוטה מסתכל יותר על הקטע הרגשי שמאחורי שמחת בית השואבה כשהוא עוסק בסוגית הקושי הפיזי, "שמחת בית השואבה היא מיוחדת יותר, בזווית הראייה שלי היא עוסקת באחדות בעם ישראל, כל העם שמח בזה שאנו העם הנבחר וההרגשה היא הרגשה עילאית שאני אחראי על השירה שיש בה מין הרוחניות, ללא ספק סוג של שליחות. לכן ההרגשה כזמר היא שונה מחתונות ושאר האירועים שאני מופיע במהלך השנה כולה ומרגשת הרבה יותר".

לזמר קלידן הוותיק, אלי פרידמן, אין תשובה חד משמעית לשאלה הבוערת, "אין זה ספק שזה יותר מאתגר כי להרקיד שלוש שעות זה לא פשוט, אך הכל תלוי איך הקהל באותו ערב, אם הקהל רוקד טוב זה יכול לקרות גם בחתונה וגם בשמחת בית השואבה. למרות זאת יש יותר פוטנציאל בשמחת בית השואבה כי יש יותר קהל שיכול לרקוד".

"חתונות זה יותר קל אבל צריך לזרום"

בעל המנגן החסידי, יואלי קליין, כדרכם של חסידים לא נכנס לחשבונות, "חתונות זה אמנם יותר קל. אבל אני מאמין שצריך לזרום עם מה שהקב"ה שולח לך". קליין מספר כי העדיף במסגרת שמחות בית השואבה לבחור אירועים מעניינים שמשלבים גם זיץ חסידי מרגש ולא רק הרקדה ארוכה של כמה שעות.

גם הזמר אבי אילסון מספר כי העדיף ליצור גיוון בבחירת המקומות בהם הוא מופיע במהלך החג, "השתדלתי לגוון בין ישיבות דוגמת גרודנא ומאור התלמוד, ישיבות מכובדות וחשובות שהם ה"לחם והחמאה" מבחינת החתונות בהם אני מופיע במהלך השנה, לבין קהילות ועיריות. הישיבות זה המגרש הביתי בגלל החתונות וגם העיריות זה נועד כדי לגוון את סוג האירועים ולעשות גם דברים קצת אחרים".

לעומתו הזמר אלי הרצליך מצהיר כי הוא בשמחת בית השואבה נהנה דווקא מהופעות בקהילות "בדרך כלל בקהילה באים לשיר לרקוד ולשמוח ולא לבדוק מי התזמורת והנגנים. האווירה היא הקובעת. באים ל'זמן שמחתנו' והשיתוף פעולה יוצר כבר את השמחה".

אחד הקשיים הגדולים של השירה בשמחות בית השואבה הוא הצורך לעבוד במהלך החג כולו, זמן בו בדרך כלל רוב האנשים נמצאים עם משפחתם ודווקא הזמרים נאלצים לנדוד בדרכים ולחזור בשעות הלילה המאוחרות מאד לבתיהם.

"זו אכן הקרבה בגלל השעות אך זו זכות גדולה. אבל אני משתדל גם אם אני חוזר בלילה בשעה מאוחרת מאד אני קם מוקדם לילדותיי הקטנות ומשלים שעות שינה בצהריים", מספר אילסון על ההתמודדות

"העבודה שלנו זו הקרבה כל השנה ולא רק בחג, בעיקר האישה מקריבה בשביל זה. אבל לא מתלוננים", אומר בחיוך אלי הרצליך.

נמואל הרוש מצהיר כי דווקא שמחות בית השואבה הן זמן בו הוא מצליח לחוות את החג עם משפחתו, "המשפחה שותפה איתי לשמחה הזו. השנה אני גם נוסע במהלך החג להופעות בפריז שזה יותר מורכב. אבל בהופעות בארץ כמובן שמהשפחה מגיעה איתי וזו הזדמנות טובה בשביל הילדים לראות את אבא שלהם שר, דבר שאינו רלוונטי בחתונות במהלך השנה כך אני גם מצליח איך שהוא למלא את התפקיד כאבא וכזמר".

רוט לעומת זאת טוען כי דווקא המשפחה היא מקור הכוח שלו, "מבחינת העומס אמנם מדובר באתגר רציני, אבל דווקא משום שבחג בדרך כלל פוגשים את המשפחה המורחבת, ההורים, האחים והאחיינים וכו' דווקא מזה מקבלים תוספת אנרגיה וכח לעמוד באתגר הזה".

אלי פרידמן כדרכו מישיר מבט אל המציאות וגם מבטיח פיצוי לילדים, "זה בהחלט קצת דופק את החג לילדים, אבל זו העונה הבוערת, אין הרבה מה לעשות. אני משתדל לצ'פר אותם בשבוע שאחרי כשיש לי יום יומיים פנויים כדי לטייל איתם".

יואלי קליין מסכים שהעומס קשה ומספר כי בשנה שעברה בחר שלא לקחת עבודות כלל במהלך החג, "זו הייתה החלטה מודעת וקשה כי זו העונה הבוערת, אך השנה לחצו עליי יותר ולקחתי כמה אירועים אם כי מגוונים וקצרים יותר משמחת בית שואבה רגילה. המשפחה התרגלה לקושי והם רגילים שזה המצב בסוכות, כמובן שאנחנו לא מתלוננים ומה שהקב"ה שולח לנו אנחנו אומרים לו תודה", הוא מוסיף בחיוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר