בפנים: סגולה לשידוך מהרבנית

כשמרן הגר"ח קנייבסקי לא זיהה את הרבנית בת שבע ע"ה

הבחור שסירב לקחת בחורה כהה • הסגולה של הרבנית לשידוך • כשבעלה הגר"ח קנייבסקי לא זיהה אותה • ומדוע לא הייתה לה עוזרת? | חייה והנהגותיה של הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הרבנית בת שבע ע"ה. משמאל: מרן הגר"ח במסע הלוויה, לפני 5 שנים (צילומים: עוזי ברק, מאיר אלפסי - כיכר השבת)

היום (רביעי) חל יום היארצייט החמישי לפטירתה של הרבנית הצדקנית מרת בת שבע קנייבסקי ע"ה, אשת חבר למרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.

לרגל היארצייט מובא בעלון "דברי שיח" נקודות מיוחדות שבלטו אצלה, בפרט בחייה עם שר התורה. "כיכר השבת" מביא את הנקודות הבולטות שבהן.

בשני עשורים האחרונים לחייה, היתה הרבנית ידועה ומפורסמת מאוד, ומאות רבות של נשים (וגם אנשים) צבאו לפתחה לעיצה ולברכה, לחיזוק ולעידוד. נדמה היה כי 'החיים האירו לה פנים' וכי הכל הלך לה בקלות... אך לא רבים יודעים כי ההיפך הוא הנכון.

הרבנית ע"ה עם בעלה מרן הגר"ח קנייבסקי

פעם, בשעה של זמן רגוע ושקט, חשפה הרבנית ע"ה לאחד מבני הבית, את הסוד הגדול שטמון בה: "מיום שנישאתי לבעלי הגדול הרב שליט"א, כל הזמן עמדה דמותו לנגד עיני! בכל פעולה, בכל מעשה, אני חושבת אם זה יועיל לו בלמוד התורה - או - חלילה, יפריע לו מלשקוד על דלתות היראה.

''כך זה היה בכל הלידות של הילדים שיחיו, הרב שליט"א לא היה מעורב כלל, כך זה היה בכל צורכי הבית, בקניות, בבישולים, בהכנות, הוא היה טרוד בנושאים אחרים, בנושאים של סדרי לימוד וכתיבת חידושי תורה, כך זה היה גם בגידול הילדים, בהכל דבר ראשון השיקול הוא מה יהיה טוב עבור הרב.

''כך גם כל סדר היום היה סביבו, החל מהשכמת הבוקר מוקדם מוקדם, ובהמשך היום כולל תפילת מנחה גדולה וערבית עם הזמן, וכן בכל דבר''.

חיי הרבנית • תיעוד נדיר בווידאו (מתוך סרט בהפקת 'נטיה דקה' - netiyadaka@gmail.com.)

בספר 'בת שבע' מובא עוד כי הרבנית ע"ה סיפרה ששנים רבות היתה מכינה בעצמה אפילו את היין. היא היתה סוחטת בעצמה אשכולות של ענבים כדי לייצר יין במו ידיה, וכן לא ויתרה על שום טירחה במאכלי השבת ועשתה הכל לבד.

פעם אחת הזדמנה לבית אשה מחוץ לארץ, היה זה ביום חמישי סמוך לשבת, לפתע היא מבחינה כי הרבנית מנפה קמח ומכינה תבשילים לשבת. תמהה האשה בפני הרבנית: ''האם את צריכה לעשות הכל לבד, וכי אין לך עוזרת?''. הרבנית ע"ה השיבה לה כשבת שחוק על פניה: "אני העוזרת... מה לא טוב בי?...".

עוד מובא בעלון "דברי שי"ח" כי במשך כל השנים הייתה קמה מבעוד לילה כשהגר"ח קם להגות בתורה כדי לראות אם הוא צריך משהו. גם בליל שבועות לא הייתה ישנה שמא יצטרך את עזרתה.

הרבנית בשיחה עם אביה מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל

הרבנית סיפרה כי מרן הגר"ח היה מכה את הילדים אם היו מעורבים במכות, כמו כן היה נותן מכה למי שקורע את הספרים. פעם אחת, אחת מהילדות בגיל שנתיים קרעה דף מספר, ואמרה לגר"ח: "עשיתי מעשר". הגר"ח צחק ולא הכה אותה.

הרבנית סיפרה כי היה בחור בן 25 שהגיע לרבינו הגר"ח ואמר לו שמציעים לו בחורה כהה והוא לא רוצה אותה. אמר לו הגר"ח: "מי שמגיע כמה ימים לפני סוכות, יש לו מבחר גדול של אתרוגים והוא יכול לבחור ולהחליט מה לקחת ומה לא... אבל מי שמגיע ביום האחרון חייב לקחת את מה שיש...".

מרן הגר"ח קנייבסקי יוצא להלווית הרבנית ע"ה (צילום: מאיר אלפסי - כיכר השבת)

פעם אחת, לפני חג הסוכות, חזר הגר"ח הביתה ואמר לרבנית בטרוניה כי כל הבית הפקר וכל אחד עושה בו כרצונו וסיפר לה שלקחו לו את הלולבים. הרבנית סיפרה כי במהלך הלילה הרב לא נרדם בשל הדאגה ללולבים. בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר התעוררה וראתה שהגר"ח לא במיטה, היא חיפשה אותו בכל הבית ולפתע הוא נכנס הביתה, ואמר לה שחיפש בפחים את הלולבים ולא מצא אותם. הרבנית חזרה לישון ולאחר זמן מה העיר אותה הגר"ח בשמחה עצומה וסיפר לה שמצא את הלולבים. הרבנית סיפרה כי "כשמצא את הלולבים שמח שמחה גדולה ועצומה" וכי לא זכור לה שהיה שרוי בשמחה גדולה כל כך מעולם.

הרבנית סיפרה עוד כי עשר שנים לאחר החתונה שלה עם הגר"ח, היא הייתה צריכה את הרב והוא היה בבית של ר' בערל ויינטרוב. "הלכתי לשם, חיים פתח את הדלת והוא שאל: 'מה את רוצה?'", סיפרה הרבנית, "אמרתי 'אותך', והוא נורא נבהל שאישה צריכה אותו". בסוף, כששם לב שזו הרבנית אמר: "אהה, זו את". כששאלו את הרבנית האם נבהלה כשראתה שהחתן שלה לא מכיר אותה, השיבה: "לא, לא נבהלתי. הייתי רגילה לזה מהבית של אבא שלי (מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ש"כ) שהוא לא מכיר אף אחד".

הרבנית בהכנת נרות חנוכה (ארכיון 'כיכר השבת')

במרוצת השנים, חשפה הרבנית סגולה בדוקה לשידוך, וסיפרה כי כשהייתה ילדה בת 12, אביה מרן הגרי"ש לא הרגיש טוב והתפלל בבית. "ראיתי", היא סיפרה, "שכשהוא גמר שמונה-עשרה, אחרי 'עושה שלום', לפני ה'יהי רצון', הוא אמר פסוקים. שאלתי אותו מה הוא אמר, והוא סיפר שאמר 'שיר למעלות' ושזה סגולה לשידוך - כך אמר בעל ה'לשם' זי"ע.

הרבנית הוסיפה וסיפרה כי היה מעשה בחברון שהיו עשרה בחורים בני 25 שכשהתחילו לומר את ה"שיר למעלות" לאחר "עושה שלום" ולפני ה"יהי רצון", התארסו כולם בתוך חודש.

נפטרה לבית עולמה ביום שבת קודש דחול המועד סוכות, י"ז בתשרי ה'תשע"ב, לאחר תפילת מנחה, מיד לאחר שהכינה את הסעודה השלישית כשלפתע נדם לבה והשיבה את נשמתה ליוצרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר