תנו כבוד לתורה

הכוללים שמכבדים את התורה, ובמיוחד את ההוגים בה

תופעה מעניינת וייחודית צמחה לה בשנים האחרונות בעולם התורה: רשתות כוללי אברכים שפועלים לייקור מעמדם וכבודם של עמלי התורה צורבא מרבנן, השוקדים בד׳ אמות של הלכה (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(נתי שוחט, פלאש 90)

לקראת חג שמחת תורה - יום חגם של לומדי ועמלי התורה - מגיש "ככר השבת" סקירה של רשתות כוללים חדשות שנוסדו בשנים האחרונות ופועלות במגמה לייקר ולהאדיר את מעמד לומדי התורה. לצד הרשתות הגדולות והוותיקות- שחלקם מתמודדות עם קשיים תזרימים - נוסדו בשנים האחרונות רשתות נוספות וצעירות המתפתחות בקצב מהיר כאשר הביקוש בקרב האברכים להתקבל לשורותיהן עולה מידי "זמן". אחד הגורמים לכך, בין היתר היא העובדה שברשתות אלו נוצרה מעין תחרות סמויה של העלאת סכום המלגה החודשית המשולמת לאברכים מתוך מגמה להאדיר ולרומם את מעמד לומדי התורה.

בעוד בעבר היה קשה עד כמעט בלתי אפשרי להתקיים מהמלגה הזעומה שקיבל אברך כולל, אשר בחלקה נסמכה על תקציבי הדתות ומשרדי הממשלה שלעיתים קוצצו ולעיתים הגיעו רק לאחר השתדלויות רבות ובחלקה האחר על תרומות מנדיבי עם שאף שם נוצרו לעיתים קשיים רבים, הרי שבשנים האחרונות משתנה המגמה ורבים מראשי הכוללים מקפידים לשלם לאברכים מלגה מכובדת ולשלמה בזמן ובמועד המובטח.

מי שחולל את המהפך היה הנגיד המיליארדר החרדי, דן גרטלר, שפתח וביסס רשת כוללים מסועפת משלו כאשר מרכז בתורה הנו כיום במבנה החדש שמעל בית הכנסת הגדול ברח׳ רבי עקיבא בבני ברק.

גרטלר יצר תנאי קבלה נוקשים לאברכים בני עלייה של ממש המבקשים להתעלות ברוחניות ולהסתגר בעולמה של תורה, אך מאידך מבקשים להתקיים בכבוד. כך עד מהרה זכו מאות ובהמשך אלפי האברכים שהתקבלו לרשת הכוללים שבנשיאותו למלגה חודשית מכובדת.

נכון, אין זה קל. האברך מתחייב לשעות לימוד רבות ולעמידה ביעדים ובבחינות אולם בסיכומו של דבר המאמץ משתלם. אברך הכולל יוצא עם מטען תורני סדור לצד מלגת קיום נכבדה.

לדברי אברכים ברשת הכוללים כיום אברך ממוצע יכול להגיע למלגה של אלף דולר ואף יותר מכך. נכון שזה תלוי במבחנים ובשמירה על סדרי הלימוד אך בסופו של דבר האברך יוצא מתוגמל פעמיים. גם כמי שאחראי ושומר על שעות הלימוד וגם זוכה למשכורת ראויה.

מה שר׳ דן עשה זה פשוט לייקר את מעמד האברכים. מלבד הסכום הנאה הרי שיש כאן אמירה - כבוד ללומדי התורה. לא ראש הכולל עושה טובה לאברך שצריך לרדוף אחריו לקבל את המלגה אלא להפך, הכל בדרך של כבוד.

אמת. הדבר יצר תחרות, מציין האברך ומדייק: נכון שברשתות הגדולות הנחשבות כיום לכאלו הפונות יותר לאברכים בינוניים המצב הינו אחרת וראשי הכוללים מתקשים לשלם בזמן גם את המלגה המצומצמת אולם במקביל נוצרו רשתות גם אם עדיין קטנות יחסית שהולכות בכיוון החדש של לייקר את מעמדם וכבודם של האברכים.

צריך להבין שלאברך רציני שכזה שמקבל משכורת נאה ׳לא שווה׳ לצאת לעבוד בשביל עוד כמה מאות שקלים. אם הוא מתאמץ ומקפיד על שעות לימוד הוא יכול להגיע לסכום נכבד גם בכולל ולהמשיך להישאר בן תורה. זה פשוט מהפך.

כך לדוגמא גם ברשת הכוללים שנוסדה ע״י הרב אברמוב. רשת "כתר תורה" נוסדה לפני כשש שנים ע"י הגאון הרב יחזקאל אברמוב מבית שמש. הסניף הראשון נוסד בעיר מודיעין עילית ומיני אז זכה הרב אברמוב בסיעתא דשמיא להתפתחות מואצת ופתח סניפים נוספים בבית שמש ובקהילה המתפתחת בעפולה, ובקיץ האחרון נפתח סניף מיוחד לאברכים מצוינים בבית מדרשו של הרב שמעון גלאי בבני ברק שבו משלמים לאברך 3500 לחודש. הדגש במוסדות הרשת הוא על לימוד עיון וחבורות של מוסר מידי שבוע. בכל מהלך ההקמה וההתפתחות זכתה הרשת לברכתו של מרן ראש הישיבה ולליווי וקירבה מיוחדת של הרב שמעון גלאי.

כיום מונה הרשת מאות אברכים בכל סניפי הרשת המקבלים מידי חודש מלגה בגובה 2250 שח. ברשת מקובל להוריד על שמירת סדרים באופן מינורי בלבד. מלבד זאת לקראת החגים זוכים האברכים לתוספת סיוע בדמות משלוחים של עופות ומוצרי צריכה

דוגמא נוספת הינה דווקא רשת כוללים ידועה יותר, אולם לאחרונה שמה דגש מיוחד בנושא רווחתם של האברכים.
רשת מגדל עוז בראשות הגאון הרב יחזקאל אתרוג ממודיעין עלית. נוסדה לפני כשנתיים והדגש בה הוא על התפתחות בקצב מהיר, על אף העובדה שהיא צעירה בהרבה מחברותיה הרשתות הוותיקות הוותיקות וכיום היא מונה כבר כ-450 אברכים. כאשר מידי "זמן" חדש נפתחים סניפים נוספים.

בינתיים הרשת מחזיקה בשלושה סניפים בירושלים לבדה -גילה, מרכז העיר, וסניף נוסף לתלמידי ישיבות חסידיות, רחובות, קרית ספר ובני ברק. ברשת משלמים סה"כ לאברך 2500 ש"ח ומלבד במקרים חריגים לא נהוג להוריד על שמירת סדרים. מלבד זאת לפני החגים מקובל להוסיף כאשר לחג זה קבלו האברכים תלושים בסך 1000 שח לרכישה ברשתות שונות.

הרשת נוסדה תחת הכוונתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שקירב באופן מיוחד את הרב אתרוג בכל שלבי פתיחת הרשת והקשיים שנלוו להקמתה, כאשר בהוראתו אף נקבע גובה המלגה החודשית שהייתה גבוהה יחסית למקובל ברשתות אחרות. מרן הגראי"ל הורה כי ראוי להתאמץ ולהוסיף במלגה עבור האברכים המצוינים שהתקבלו לכולל על מנת שיוכלו לשקוד על תלמודם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר