המרוץ לבית הלבן

הבחירות בארה"ב כבר החלו: קלינטון מובילה

מתברר כי הבחירות בארה"ב החלו למעשה, כאשר רבים מצביעים בשיטות שונות קודם יום הבחירות. על פי הנתונים, הדמוקרטים מובילים בכמות ההצבעות ברוב המדינות (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

באופן אשמי הבחירות לנשיאות ארה"ב יתחילו רק בעוד כשבועיים אך מתברר כי בפועל הן כבר התחילו וכשלושה מיליון בני אדם כבר הצביעו בהן, בינתיים, בנתונים העכשוויים קלינטון מובילה ברוב המדינות.

כאמור, כבר עכשיו יכולים מיליוני אמריקנים להשתתף בבחירות באמצעות הליך ההצבעה המוקדמת, הליך המאפשר לבוחרים להצביע עוד בטרם ליום הבחירות משלל סיבות, בלוגר הבחירות ניר עוז שניתח את הנתונים, טוען כי על פי כל ההערכות ועל סמך ניסיון העבר ייתכן שכ-40% מכלל המצביעים יממשו את האפשרות הזאת במערכת הבחירות הנוכחית.

כאמור, על בסיס הנתונים העדכניים אפשר לומר שהיתרון בינתיים מונח בכיסה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון, זאת משום שחברי מפלגתה הדמוקרטים מובילים בהצבעה המוקדמת באיווה, בנבדה, בצפון קרוליינה ובקולורדו. המועמד הרפובליקני נהנה מיתרון קל אך ורק במדינת פלורידה בזכות מתפקדי מפלגתו לפי נתוני ההצבעה הרשמיים של המדינות המפרסמות את הנתונים האלה לציבור. לפי נתונים לא רשמיים שרשת MSNBC פרסמה ביממה האחרונה, קלינטון מובילה בהצבעה המוקדמת בכל המדינות המתנדנדות לבד מבפלורידה, בפנסילבניה ובג'ורג'יה שבהן מוביל טראמפ.

כידוע, בארה"ב שיטת הבחירות אינה עובדת על פי מספר המצביעים אלא באמצעות שיטת האלקטורים כאשר הזוכה בכל מדינה מקבל את קולות האלקטורים שלה.

ההצבעה המוקדמת נעשית לרוב דרך הדואר לטובת אנשים שאינם מסוגלים או יכולים להצביע ביום הבחירות - בעבר זה נועד בעיקר לחיילים המרוחקים מהבית או לסטודנטים שלא לומדים במדינת המוצא שלהם, אך בשנים האחרונות זה התרחב לכל אדם. עם השנים גם השתנו האפשרויות להצביע ונכון להיום יכולים רבים להצביע בקלפיות של ממש במקומות ההצבעה בדומה להליך המתנהל ביום הבחירות - לפי הנתונים 90% מכלל ההצעה המוקדמת נערכת כך.

עוז מצביע על כך שלא ניתן לרוץ למסקנות מוקדמות מהתוצאות בינתיים שכן מדובר בהליך מסורתי בו מובילים הרפובליקנים. הדמוקרטים אוחזים דרך קבע ביתרון גדול בהצבעה המוקדמת כולה. כך זה היה לאורך כל השנים האחרונות וכך זה גם צפוי להיות הפעם, ובשל כך הוא מסביר כי ראוי לקחת את הנתונים הללו בזהירות ולא להסיק מהם מה שצפוי לקרות בבחירות הכלליות או למצוא בכך ערובה לניצחון של צד כל שהוא.

הבהרה חשובה נוספת שצריכה להיאמר היא שלמושגים "רפובליקנים" ו"דמוקרטים" הגדרות בסיסיות לפי רישום מפלגתי המשמשים כדי להבדיל בין מי שרשומים למפלגה הזו או למפלגה האחרת, ואין בכך הכרח שהם אכן הצביעו בסופו של דבר למועמד המפלגה שלהם לנשיאות. מסקרים רבים עולה כי עד כ-10% מכל צד נוטים להצביע למועמד המפלגה היריבה, ושבכל מקרה לפחות 30% מתושבי ארה"ב רשומים כעצמאיים או כחסרי שיוך מפלגתי שאין לדעת לאן הם ילכו ולמי הם יצביעו.

מה שכן אפשר להסיק מנתוני ההצבעה המוקדמת זה שהם רומסים את הטענות שנשמעות מעת לעת במחנהו של דונלד טראמפ על הקהל הרפובליקני הנלהב שרק מחכה להצביע לו ולהוכיח לעולם כולו, ובמיוחד לסוקרים שחזו וחוזים עד כה יתרון גדול להילרי קלינטון, את טעותם. בנתוני ההצבעה המוקדמת הדבר לא בא לידי ביטוי בשלב הזה.

בהשוואה כללית לשנת 2012 אפשר להסיק שבשני הצדדים קיימת חוסר נכונות לצאת ולהצביע ולפי שעה כמות המצביעים לא רק שלא גדלה אלא אף קטנה. עובדה זו מסתדרת עם הסלידה הציבורית משני המועמדים לנשיאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר