צער בחג

באמצע סוכות: האתרוג של הגר"ח קנייבסקי - נפסל

מדי יום בחג הסוכות מרן רבי חיים קנייבסקי נענע למעלה משלושים אתרוגים - שלושה מהם במשקל גדול. במהלך החג, נפסל האתרוג של הגר"ח לאחר שהפיטם נפל (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"ח עם ארבעת המינים, השנה (צילום: יוסי רוזנבוים)

בעלון "דברי שיח" מובא כמה ממאורעות החג בצילו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, כך למשל ביו"ט ראשון של חג הסוכות בירך הגר"ח כדרכו על אתרוג מזן חזון איש, והלולב היה בגובה של למעלה משלושה מטרים.

כמו כן ההדסים היו של ג' עלים בקנה, והערבות היו מגידול מיוחד שאמרו שהעלים אינם נופלים, ועל ידי זה ניתן להחזיק אותם 'דרך גידולם' ממש. אחרי שבירך, נענע בכל האתרוגים (למעלה משלושים אתרוגים! ביניהם כמה סוגים של זן מרוקאי, תימני, ושלושה אתרוגים ששוקלים כל אחד שלושה קילו בערך).

לאחר מכן הרשה לשאר הקהל לברך על ארבעת המינים ואמר שהוא מקנה רק למי שהוא גדול, ורק מתנה על מנת להחזיר.

במהלך הנענועים של הקהל, אירע דבר מצער מאוד, הפיטם של האתרוג עליו בירך מרן שר התורה נפל, כפי הנראה היה דוחק מידי גדול לזכות לברך עליו, ובעקבות זה נהפך האתרוג ל'חסר' ממש. מרן לקח להלל אתרוג אחר, ובהמשך אח"כ הגיע הר"ר משה ניימן והביא אתרוג חדש ומהודר מאוד מזן חזון איש, כדי שמרן הגר"ח יוכל לברך על אתרוג נאה כראוי.

במשך ימי החג עברו אלפי איש אחרי התפילות, להקביל פני רבינו ברגל. בעלון מובא הסיפור - שסוקר בהרחבה בכיכר השבת" - של האב שברח עם בנו התינוק רגע לפני הברית והתנגד בתוקף שיערכו ברית לבנו. בעלון מצוין כי הגר"ח "בירך כי 'עוד היום יעשו לו את הברית לפני השקיעה' ואכן בשלב מסוים האב הניח למשפחה לערוך את הברית".

בשמחת תורה מרן הגר"ח התפלל שחרית ומוסף בביתו, וישב במהלך ההקפות עם ספר תורה זעיר מיוחד, (אומרים שהוא הזעיר ביותר בעולם) ונתכבד בהקפה שישית, ולחתן תורה יצא לבית הכנסת לדרמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר