סקר אנשי השנה

אתם קבעתם: האנשים והאירועים שעשו לכם את תשע"ו

בפוליטיקה, בתקשורת, במוזיקה, ביח"צ ובאקטואליה - סקר אנשי השנה של "כיכר השבת" אפשר לכם לדרג את האנשים והאירועים שעשו לכם את השנה • אלו שלושת הזוכים בכל קטגוריה (אנשי השנה)

(עיבוד "כיכר השבת")

פוליטיקאי השנה

במקום הראשון: שר הבריאות יעקב ליצמן. בשנה האחרונה הוא הפך ל'מאמי הלאומי', ומוביל בכל הסקרים כמי שהציבור הכי מרוצה מתפקודו בממשלה, כולל העומד בראשה. הרפורמה בביטוחים אותה ניסה להוביל גררה מתקפה תקשורתית רחבה, עד שהוא נכנע - מה שלא ערער את מעמדו כשר האהוב ביותר.

במקום השני: ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה ממשיך לשמור על מעמדו כמנהיג יחיד ובלתי מעורער. גם הסקרים בהם 'יש עתיד' מופיעה כמפלגה הגדולה ביותר, מציגים תמונת מצב בה נתניהו יזכה שוב להקים את הממשלה. כך גם בתוך הליכוד - טרם קם מועמד שמאיים על מעמדו.

במקום השלישי: יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי. במהלך השנה נפתחה נגדו חקירה פלילית שטרם נסגרה. למרות הישגיו השונים, כמע"מ אפס בתחבורה הציבורית ותעריפי המים המוזלים לשכבות המוחלשות, הוא לא מצליח להמריא בסקרים - מה שגורר תסכול רב בקרב בכירי המפלגה ופעיליה.

צילומים: הדס פרוש ויונתן זינדל - פלאש 90

אירועי השנה

במקום הראשון: האינתיפאדה. מדהים שעוד אין כינוי מוחלט, מקובל, למתקפת הטרור הרצחני שקטל כ-40 ישראלים בשנה האחרונה. היא החלה בדיוק בערב ראש השנה הקודם, לקחה כמה הפוגות בדרך אבל נראה שהיא פה כדי להישאר. בתקווה שגם אנחנו כך.

במקום השני: חתונת שרה ליטמן. בליל שישי, אמצע חודש כסלו, עם ישראל נהר בהמוניו לבנייני האומה בירושלים להשתתף בחתונת שרה תחיה ליטמן, שבועיים בלבד לאחר שאביה ואחיה נרצחו בפיגוע - בדרך ל"שבת חתן". רגע השיא בחתונה: החתן זעק בבכי "אם אשכחך ירושלים" - והריקודים החלו.

במקום השלישי: פיוס גדולי הדור. סכסוך ונתק של כמעט עשור בין גדולי הדור, הגיעו לסיומן, תחילה בחתונת השלום של נכד כ"ק האדמו"ר מגור, בה השתתף מרן הגראי"ל שטיינמן, שלמרות גילו המופלג עלה לירושלים לשמחה, ונמשך בביקור הגומלין של הרבי מגור בחזון איש 5. הציבור החרדי הכמה לליכוד השורות הגיב בסיפוק ובשמחה על הפיוס ההיסטורי.

צילומים: יעקב נחומי, הדס פרוש ויונתן זינדל - פלאש 90 ומאיר אלפסי - כיכר השבת

אנשי השנה באקטואליה

במקום הראשון: אלאור אזריה. לחלוטין צדק מי שמתח קו בהקשר לימין והשמאל הפוליטי בישראל - כולל שמאל מחופש, סטייל לפיד - בין הימים שעד התקרית המתועדת בחברון של החייל היורה אלאור אזריה לבין אלו שאחריה. מה שנכון גם לגבי השפעתן הטוטאלית של הרשתות החברתיות על דעת הקהל.

במקום השני: הכלה מ'אסון 402'. פציעתה של שרי שפרלינג הכלה ב'אסון 402', בו נהרגו שישה מבני הציבור החרדי, פצעה גם את המגזר כולו. המסירות הנדירה של חתנה, בחור הישיבה קובי קסטלניץ, עמדה לו גם כשהוא נפצע בתאונת דרכים לאחר כמה חודשים, והיא מסמלת את האופי הייחודי והמכובד של בני הזוג (שבדרך).

במקום השלישי: נהג האוטובוס המרגש. הרצל ביטון, הוא האחרון שיכול היה לזכות בשנים עברו בתואר "הישראלי היפה", שהיה שמור לתכולי עיניים ויפי נפש מיוסרים - אך הוא בהחלט כזה. התפרצותו המסורתית מול פני האומה וחיבוקו המוחלט בחזרה, מעידים על ישראל הנוכחית: הפחות חילונית אי-פעם.

צילומים: מרים אלסטר - פלאש 90, מתוך פייסבוק, RR מדיה

אנשי אמונם של ה'גדולים'

במקום הראשון: דוד שפירא. מכוח ייחוסו ומעמדו ב'חזון איש 5', הינו אחד האנשים החזקים בציבור החרדי. מרן הגראי"ל שטיינמן סומך עליו בכל דבר וענין, ובכישוריו הפך את הפוזיציה בה הוא נמצא - למשפיעה וקובעת מהלכים. אין מערכה ציבורית בשנים האחרונות שלא עברה דרכו. לאחר שנים בהם נתפס כ"כוחני", בחצי השנה האחרונה הפך לאיש השלום, כשהוביל את הפיוסים מול פרוש וגור.

במקום השני: דודו עמר. מאז שובו של דרעי לש"ס, הפך לאחד האנשים החזקים בציבור הספרדי בכלל ובש"ס בפרט. קרבתו האישית זה שנים רבות לראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מקנה לו עוצמה רבה וכוח משמעותי רב, עד אשר כל ההחלטות המשמעותיות - כמו גם הפגישות וסדר היום של הגר"י יוסף - עוברות אך ורק דרכו, וכך בכל הנוגע לאחריותו הבלעדית על התיאום בין עמדת הרב יוסף לעמדת ש"ס. בנוסף, הוא אחראי על מינוי רבנים ודיינים במשרד הדתות.

במקום השלישי: מוטי בבצ'יק. אחד הכוכבים הצעירים והמפתיעים בחסידות גור, עבר רק בחודש האחרון להתגורר בירושלים. הוא עוזרו הבכיר של ליצמן ומשמש כבא כוחו לשליחויות קריטיות, מדובר בכוח צעיר עולה בחסידות גור שניתן לראותו לא אחת צמוד לכ"ק מרן האדמו"ר מגור. הוא מנהל את הלו"ז והמהלכים של ליצמן ביד רמה, לצד כיבוי שריפות - והכל מאחורי הקלעים.

צילומים: שוקי לרר, באדיבות המצלם ויונתן זינדל - פלאש 90

אנשי השנה בתקשורת

במקום הראשון: יאיר שרקי. התחיל את השנה כעיתונאי בחדשות ערוץ 2, בשיאו של הקיץ הודיע על פרישה לטובת תאגיד 'כאן', שבינתיים הקמתו מתעכבת ונדחית.​ הצליח להפתיע, שוב, כאשר עשה "אחורה פנה"​​, נטש את 'כאן' ושב לעבודתו ב'חדשות 2'.

במקום השני: יוסי אליטוב. הפרשן הפוליטי הבכיר במגזר והעיתונאי החרדי המקושר ביותר. כפולת העמודים שלו בשבועון "משפחה" נקראת בשקיקה על ידי ציבור הקוראים וקובעי המדיניות. השתמש בידע ובקשרים שצבר והתקרב לראשי השלטון, לשרים, לטייקונים ולראשי המשק. ניצל את מעמדו והשפעתו כדי להוביל סדר יום נגד 'מתווה הכותל הרפורמי' וכיום מעמדו ברשימת המשפיעים החרדים הינו בעל ערך רב.

במקום השלישי: אבי בלום. פרשן פוליטי חרדי ועורך דין. את דרכו החל בכתיבת מאמרי ביקורת עיתונות ב'בחדרי חרדים', תחת שם העט "א.מור". לפני כתשע שנים החל לכתוב את הטור הפוליטי ברשת "קו עיתונות", כמחליפו של יעקב ריבלין, בהמשך דרכם נפגשה בהגשת התוכנית "פילפוליטיקה" ברדיו "קול ברמה". מתבלט כמי ששופע מליצות ודוגמאות מחיי היום-יום ומההוויה הישראלית ונחשב לאהוד במיוחד בקרב בני הישיבות.

צילומים: חדשות 2, שלומי כהן - כיכר השבת, אלי קובין

יחצ"ן השנה

במקום הראשון: איציק סודרי. כבר שנים שהוא מוביל פרויקטים שונים, מהאו"ם ועד לפרויקט של המועצה לשלום ולביטחון מול התקשורת החרדית. הוא מתגורר בגבעת שמואל אך מרגיש בני-ברקי, הוא נע בלוליינות בין השתלבות במגזר הדתי לאומי להזדהות עם העקרונות החרדיים, הוא שמאלני שמגן בלהט על האינטרס החרדי ונלחם בחרב ובחנית נגד קיפוח ספרדים - אך לנצח כנראה, יתפוס את משבצת "דובר ש"ס" בתקשורת.

במקום השני: מנחם גשייד. בעשר אצבעותיו הוא טווה את הקשרים ובנה את מעמדו כבולדוזר שמוביל מהלכים. העסקן הצעיר מקרית אתא והפרשן הפוליטי של "המודיע", הפך לאחד האנשים החזקים והמשפיעים, כשהשתמש ברשת הקשרים לבניית אימפריה של ממש תוך ניווט בסבך האינטרסים. את השנה הוא חותם כאחד משושביני השלום בין הרבי מגור למרן הרב שטיינמן.

במקום השלישי: אשר גולד. מי שהחל את דרכו ביחצ"נות, כיועץ של אריאל אטיאס, הפך לגורם משפיע המקדם עמדות מתונות וליברליות מאוד. במרוצת השנים בנה רשת של לקוחות עליהם הוא מגן ולוחם כארי, לצד השפעתו החשאית עדיין בנושאים שונים - תוך שהוא מנסה להוות גשר של הידברות בין חלקי החברה הישראלית.

צילומים: דוד זר, באדיבות המצלם, כיכר השבת

רבנים בכותרות

במקום הראשון: הרב מיכאל לסרי. הרב, שהפך בעשור האחרון לפנים מחויכות של עבדקן חרדי בסלונים ישראלים כה רבים, חווה בערב חג השבועות טלטלה אישית עזה עם פטירת בנו, שטבע - והטיב למנף טרגדיה קשה זו למסע חיזוק מרגש בכל שכבות הציבור.

במקום השני: סיון רהב מאיר. הפכה לפנים היפות של היהדות בתקשורת הכללית. החלה במסירת שיעורי תורה שבועיים בהשתתפות מאות אנשים, ובמקביל מצליחה להביא אל המסך בעיקר אייטמים חיוביים ותובנות מועילות. השנה אף היתה מועמדת להנחות לראשונה את גמר חידון התנ"ך העולמי ביום העצמאות, סירבה כדי שלא יפגע המנחה הוותיק אבשלום קור וזכתה בהנחיית טקס הדלקת המשואות.

במקום השלישי: הרב אליעזר ברלנד. ממנהיג רוחני לאלפים, הפך בשנים האחרונות לנמלט הנלחם על הישרדותו. למרות ההאשמות החמורות נגדו, קהל חסידיו שמר על אמונתו התמימה בו. השנה הוא הוסגר לישראל לאחר שנות הימלטות, ומעטה השתיקה החל להיסדק. האם חפותו תוכח או שמעמדו ימשיך להיסדק? הכל תלוי בשופטים שבינתיים לא האירו לו את פניהם.

צילומים: יעקב כהן ומנדי הכטמן - פלאש 90, מאיר אלפסי - כיכר השבת

אנשי השנה במוזיקה

במקום הראשון: אברהם פריד. גדול הזמר החסידי כבר יותר מ-30 שנה, הוציא השנה אלבום נוסף - "אוצר של יראת שמים" וכמה משיריו הפכו ללהיטים של ממש. "הנני בידך" היה הלהיט החסידי המצליח ביותר השנה והוא זכה לביצועים אינספור ולהשמעות רבות. במקביל, המשיך בהופעותיו ובשיתופי הפעולה עם מיטב האמנים במוזיקה החסידית והישראלית.

במקום השני: מוטי שטיינמץ. אין לו אלבום משלו ולמרות זאת הוא השם החם ביותר במוזיקה החסידית, כשהוא מוזמן למופעים ו´זיצים´ רבים, בארץ ובחו"ל, ומרגש בשירתו והגשתו הייחודית ובקולו הנעים. שטיינמץ חגג בתחילת השנה גם את חתונתו, בהשתתפות מיטב הזמרים והאמנים במוזיקה החסידית.

במקום השלישי: ישי ריבו. עבר השנה בהצלחה את "משבר האלבום השני" והוציא את אלבומו "פחד גבהים" שהפך במהרה לרב מכר וזיכה אותו באלבום זהב. הוא הוזמן לדואט עם הזמר שלמה ארצי בשיר "האמת", שהפך להצלחה גדולה. במקביל, החל לכתוב שירים ולהפיק מוזיקלית זמרים אחרים.

צילומים: פלאש 90, יח"צ, מרים אלסטר - פלאש 90

שערוריית השנה

במקום הראשון: הגוי שהתחזה לרב. 'הרבי ג'קוב' הצליח לעורר סערה, לאחר שעיתון מקומי חשף כי מדובר בגוי שהתחזה ליהודי והצליח להתל בקהילה היהודית בקובנא כששימש כרבה, ואף נהג להופיע בכנסי דת בפולין. בראיון ל'כיכר השבת' התריעו רבנים בפולין כי הוא לא לבד וכי ישנם בפולין עוד גויים המתחזים לרבנים.

במקום השני: ועד הרבנים. ארגון הצדקה "ועד הרבנים לענייני צדקה" עלה לכותרות השנה - ולא לטובה. ב"כיכר השבת" נחשף הדו"ח החמור של רשם העמותות נגד הארגון, שמעלה תהיות קשות ביותר על התנהלותו. בסופו של דבר הארגון הוצא על ידי בית המשפט מידי יוס´ל גפנר ששלט בו, והעמותה הועברה לשיקום.

במקום השלישי: המלך "היי". מי שמכנה את עצמו המלך "היי", פרץ לחיינו במהלך השנה החולפת כאשר הרב דניאל עשור הביא אותו לבית מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שבירך עליו בשם ומלכות "שחלק מכבודו". בהמשך עלו טענות כי הוא אינו יהודי עד שאפילו עשור עצמו חזר בו וטען כי הוא נוצרי מיסיונר.

צילומים: מתוך יוטיוב, נתי שוחט - פלאש 90, חיים אבני - כיכר השבת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר