שבת בראשית:

שחר אבקשך: שירת הבקשות שלא הכרתם

תמיד רציתם לדעת יותר על שירת הבקשות? להבין מה קורה שם מוזיקלית וטקסטואלית? סדרת כתבות חדשה עם הפייטן והמוזיקאי רוני איש-רן לאורך עונת הבקשות עד פסח (מזרחי)

(שאטרסטוק)

'א-ל מסתתר', הפיוט אשר חובר על ידי הרב אברהם מימין תלמידו של רבי משה קורדובירו, הרמ"ק, אשר השתייך למקובלי צפת במאה ה-16. הוא הפיוט שפותח את רצף הבקשות שמתחיל בשבת בראשית לאורך כל שבתות החורף עד שבת הגדול. על פי מסורת יהודי חאלב וירושלים, מידי ליל שבת של לילות החורף הארוכים, קודם תפילת שחרית, מתאספים המתפללים לבית הכנסת לשירת הבקשות.

הפיוט הפותח הוא עם טקסט מאד עמוק, טקסט קבלי, המונה את כל הספירות על פי הקבלה בכל בית הוא מונה ספירה ובבית האחרון מחבר את כולם יחד.

באופי המלודי-מוזיקלי שלו הוא בהחלט מתאים לטקסט הזה, יש בו עומק מאד חזק, שאפשר לשמוע אותו בלחן הזה בעיקר ששרים אותו כולם ביחד.

מדובר בפיוט עם עשרה בתים, כאשר הלחן הוא אותו לחן לאורך כל הבתים וכולם שרים יחד את כל הבתים. לרוב אין מספיק זמן לכל הבתים ושרים רק את הבית הראשון והאחרון או שניים ראשונים ואחרונים.

בין כל הבתים שהפיוט הזה מונה יש שני בתים בהם הלחן משתנה בנקודה מסוימת, בנקודה הפותחת את הבית שניהם במילים 'י-ה זכות אבות' ו'נא הקם מלכות דוד ושלמה' שניהן בקשות שיש בהן סוג של קריאה ולכן הלחן הופך למנגינה של קריאה ומתחיל מלמעלה. זאת כדי לשמור על הקשר בין הטקסט למנגינה.

דבר שניתן ללמוד ממנו על האופי של כל שירת הבקשות מצוי דווקא בבית האחרון של 'א-ל מסתתר', הטקסט שלו: "חזק מייחד כאחד עשר ספירות, מפריד אלוף לא יראה מאורות", כלומר, העניין הוא "חזק מייחד כאחד", אם זה לא איש אחד כלב אחד מתכוונים לאותו הדבר ואין את המהות של השירה ביחד למרות שפה ושם יש סולנים מיומנים יותר או פחות, אך בסופו של דבר זאת שירה ביחד. כל העניין זה ההתכנסות יחד עם הפנים כלפי שמיא וכך זה גם יוצא הכי טוב והכי נכון.

הפיוטים בשירת הבקשות מחולקים לפרקים פרקים – מחרוזות, שביניהם מפרידות 'פתיחות' שעליהן נרחיב בעזרת השם בשבתות הבאות.

הפיוט הבא שמגיע מיד לאחר 'א-ל מסתתר' - 'למענך ולא לנו' הוא למעשה משלים את הצמד הזה של שני הפיוטים הפותחים את שירת הבקשות. 'א-ל מסתתר' הוא כבד איטי והוא מתאים להתחלה, האנשים עדיין לא לגמרי ערניים מפאת השעה, אמצע הלילה, שבה מגיעים לבית הכנסת, הקצב מאד איטי ובית הכנסת מתמלא לאט לאט באנשים שמצטרפים ואז מגיע 'למענך' ששובר את המתח, הוא קצבי וקליל יותר וכך נפתחת לה שירת הבקשות מידי שבת בשבת.

האזינו ל'א-ל מסתתר' ומיד אחריו ל'למענך ולא לנו':

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (55%)

לא (45%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
תמשיכו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו
10
לפיוט שחר אבקשך קיים לחן חדש - שר משה חבושה בדיסק יחיד רם הלחן של מנשה אליאס מכפר סבא.
מנשה כהן
9
התוכן והכתבה הכי מעניינים שיש. תבורכו מפי עליון. נמאס מפוליטיקה זולה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי
חזק אמת לאמיתה די לסכסך ולמצוץ דם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדי טהור
8
כאלה. שבת שלום ומבורך!
אחת מישראל
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רועי
זה מה שהביאו תקנא בשקט! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל
6
מתגעגעים לפינה הקבועה שלך מדי מוצש"ק. נשמח לשמוע אותך שוב מעל גלי האתר.
מאזין
שירי שבת ומועדים של יהדות בבל אודה לך מאוד לא רק של משה חבושה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נח אברהם
5
כידוע רוב גדולי הראשונים וחלקם הגדול של האחרונים היו ספרדים טהורים , חיו כמעט ללא מחלוקות ביניהם ולא החרימו רבנים אחד את השני אלא כיבדו מאד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהדות ספרד המפוארת
בתור ספרדי גאה אני מבקש לשמור על הגבולות ואפילו לא לנסות לרמוז שהרבנים האשכנזים אינם יכולים להיקרא רבנים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל
4
תודה על המדור אם תוכל להביא כאן באיזה בתי כנסיות מתקיימים בקשות ובאיזה שעות. תודה
משה
3
אני כל כך אוהב את שירת הבקשות. וכעת כשיש גם הסבר על הפיוטים זה יהיה תענוג כפול ומכופל... תודה רבה ושבוע טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן הרוש
2
אשריכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חלבי מאשדוד
1
חיכינו לזה
דוד

אולי גם יעניין אותך:

עוד במזרחי: