מלחמת הכל בכל

מול עורפי הראשים של דאעש, האשורים נלחמים גם על השפה הארמית

בפאתי מוסול עדיין נשמעות פקודות בקשר הצבאי בשפה הארמית. העם האשורי נלחם את מלחמתו הגורלית ביותר לחיים ולמוות. האם אלו ימיהם האחרונים של האשורים ושל השפה הארמית כשפה חיה? (חדשות, בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
האשורים והארמית ישרדו את המלחמה הקשה? (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מסביב למוסול שבצפון עיראק פרוסים מזה שבועות כוחות כורדיים, עיראקים, איראנים, תורכים ואשורים שעושים צעד אחר צעד לבירת מחוז נינווה – מוסול. כולם שם שונאים את כולם, אבל כולם הצליחו להתאחד בכדי לשחרר את העיר מוסול אותה כבש דאעש במבצע אדיר והעמיד בפאתיה "גן ראשים", גולגלות משופדות של מכובדי העיר למען יראו ויראו.

עוד חדשות:

מוסול הינה עירם העתיקה של המיעוט האשורי דובר הארמית (ועירם של הנביאים עובדיה, יונה ונחום) ומהווה מרכז לאחת התרבותיות והשפות העתיקות ביותר בעולם.

(shutterstock)

עוד בימי קדם, נודעה העיר כמרכז חשוב באיזור הסהר הפורה והייתה מרכזה של אימפריה שעברה כיבושים רבים -הנודעים שבהם הם הכיבוש המונגולי והטבח העות'מני בשנת 1914 בה נטבחו 750.00 אשורים. שנה זו נקראת בשפתם "שתו דסייפו", שנת החרב.

עם נפילת סדאם חוסיין, הקימו האשורים "צבא" ואף החלו בבנייתה של אוטונומיה שתחזיר אליה את שלושת וחצי מליוני הפליטים האשורים הגולים בעולם ובעיקר באירופה וארצות הברית. בשיקגו למשל, גולים כעת כתשעים אלף אשורים.

תחריט אשורי על אמנות ותרבות בבל במוזיאון באיסטנבול (צילום: Repina Valeriya / shutterstock)

את התוכניות של ההנהגה האשורית קטעו לוחמי דאעש כאשר כבשו את העיר, הניסו חלק מתושביה, הרגו אחרים ואת מי שנשארו בה השאירו במעמד ד'ימי - משלמי מס גולגולת. בשונה מבדורות קודמים ובמלחמות אחרות, הצעירים האשורים החליטו לא לזנוח את מולדתם, ואף מחוזקים כל העת בגולים ששבים למולדת ולהילחם על השפה והתרבות הייחודית.

במוקדם או במאוחר העיר המכותרת תשוחרר והאשורים יחזרו למולדתם, אך צפויות להם מלחמות רבות עם השיעים מממשלת עיראק הנתמכים על ידי איראן הרואה במחוז נינווה חלק מהמסדרון לצפון סוריה, ולא תסכים לאוטונומיה אשורית עם הסונים שיושבים כעת בעיר וחלקם אף היוו חלק מדאעש שרוצים אוטונומיה סונית ברחבי עיראק השיעית.

הקרבות על מוסול (צילום: Fishman64 / shutterstock)

הטורקים שבים ומכריזים כי הם ישלטו בעיר בכדי לאגף את הכורדים, יריביהם, וסיכויים רבים שהחברים הטובים – הכורדים והאשורים ילחמו בינם לבין עצמם על השליטה באיזור.

יום הניצחון הקרב ובא של הקואליציה המקיפה את מוסול - יהיה גם היום בו נדע האם העם האשורי ושפתו הארמית ישובו להיות חלק מההיסטוריה של עיראק, או שהעם הקטן הזה ושפתו יכחדו במלחמת כל בכל אכזרית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר