נמחץ בדחסנית

מותו הטראגי של מוכר דגים מבעיר את מרוקו

מרוקו סוערת בהפגנות ענק ומהומות של המיעוט האמז'ירי שהביאו לפצועים ועצורים רבים בעקבות מותו הטראגי של רוכל שמכר דגים. ומה אומרים בקהילה היהודית המקומית? (בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: מתוך פייסבוק)

בסוף השבוע, בעיירה אל חוקיימה, שוטרים ופקחים עצרו את הרוכל מוחסיין אל פאכרי בעל דוכן דגים מהמיעוט האמז'ירי באשמה שהדגים אותם הוא מוכר הינם דגים מזן מוגן ולמקום הוזמנה על ידי הפקחים דחסנית אליה הושלכו הדגים.

הרוכל העני קפץ על הדחסנית בניסיון להשיב לעצמו את ארגזי הדגים אך לטענת חבריו הורה השוטר להפעיל את הדחסנית כשבתוכה נמצאים הדגים והרוכל.

תמונותיו של אל פאכרי נגרס בדחסנית תוך שהוא זועק והצטברות של תלונות המיעוט על אפליה ואלימות מצד השוטרים, הביאו לפתיחת שביתות ענקיות בכל עריה המרכזיות של מרוקו ובמיוחד באיזור הצפון שברובו מאוכלס על ידי המיעוט האמז'ירי.

אל פכרי לכוד בדחסנית (צילום: מתוך פייסבוק)

ככלל, המיעוט האמז'ירי מוחה על כך שהוא מופלה במשאבים ובאלימות משטרתית וכי המדינה, לטענתו, עושה יד אחת עם הערבים דוברי הערבית בכדי למגר את שפתם הייחודית.

כזכור, האביב הערבי החל כאשר הרוכל הטוניסאי מוחמד בועזיזי שרף את עצמו בכדי להגן על דוכן הירקות בו עבד. בעקבות כך ובכדי להרגיע את הרוחות הורה מלך מרוקו מוחמד השישי לרשויות לקיים חקירה "יסודית, מהירה וזהירה" ולהעמיד את האחראים לדין.

הפגנה ברבאט, אתמול. ברקע נישא הדגל האמז'ירי (צילום: מתוך פייסבוק)

יחד עם זאת, ראש הממשלה עבד אל אילה בנקיראן הורה למשטרה להתיר הפגנות אך ללא אלימות ולשמור על הסדר במרכזי התיירות במדינה. במקביל, הוציאה מחלקת המדינה האמריקאית הודעת גינוי למרוקו בה היא מגנה את אפליית האמז'ירים ופגיעה בפרנסתם ושפתם, הודעה שלא מרגיעה את הרוחות אלא דוחפת את שני המדדים לקיצוניות.

ומה באשר ליהודי מרוקו והתיירים הישראלים? בשיחה שקיים "כיכר השבת" עם ענת לוי בעלת "מרוקו - תיירות חברתית" השוהה כעת במרוקו ונמצאת בקשרי עבודה עם הקהילה המקומית היא אומרת כי המשטרה מכילה את האירועים ולא נשקפת סכנה לתיירים. לדבריה, כוחות המשטרה שומרים על התיירים אך גם המקומיים לא פוגעים בתיירים ומפנים את זעמם אך ורק לממשלה.

רץ ברשת: תמונתו של אל פאכרי משולבת במפת מרוקו

באשר לקהילה היהודית המקומית אומרת ענת כי הם אינם מתערבים בפוליטיקה המקומית אלא מתפללים לשקט וסומכים על המלך כי יגן עליהם מכל פגיעה כפי שעשו אבותיו וכפי שנהוג במרוקו בעשרות השנים האחרונות אך יחד עם זאת נמנעים מלהיות סמוך למוקדי ההפגנות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר