האם ניתן לחייב אדם השרוי בתרדמת במזונות בתו?

לפני מספר שנים נפגע האב בתאונת דרכים קשה. ב-2013 האם הגישה נגדו תביעת מזונות בשם בתם. התביעה נדחתה לאחר שנמצא שאין לו רכוש מעבר לדירה בה גרות האם והבת (משפט)

עו"ד ענבל טל-פאר | כיכר השבת |
נמצא בתרדמת סופנית ולא יכול לתמוך בילדיו. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תביעת מזונות ייחודית הוכרעה בשבוע שעבר בבית המשפט למשפחה בקריית שמונה. מדובר במקרה טראגי – לפני מספר שנים אדם נשוי ואב לילדה נפגע אנושות בתאונת דרכים כשרכב על אופנוע והתנגש ברכב צבאי. מאז ועד היום הוא מאושפז במצב של תרדמת בבית חולים.

לייעוץ בתחום:

עורך דין משפחה

ב-2013 האם הגישה נגד האב תביעת מזונות בשם בתם הקטינה. היא טענה כי האב מקבל מידי חודש קצבה של 2,700 שקל מהביטוח הלאומי ועד היום הצטברו לזכותו סכומים נכבדים שכן הוא פטור מתשלום כלשהו למוסד בו הוא מאושפז.

עוד לדבריה, במהלך החיים המשותפים היא ובעלה לשעבר (ב-2014 בית הדין הרבני התיר נישואיהם) ניהלו רמת חיים טובה ומכובדת. מאז התאונה, היא משתכרת כ-4,000 שקל בלבד ומקבלת מהביטוח הלאומי קצבת תלויים של 844 שקל וקצבת ילדים של 145 שקל וסכומים אלה לא מספיקים על מנת לספק את צרכיה של בתה.

אין תקדים דומה

השופט ארנון קימלמן פתח ואמר כי לא מצא תקדים למצב דומה, בו אדם נקלע למצב רפואי קשה של תרדמת סופנית וקבועה מבלי שיש לו ביטוח כלשהו ומשענת כלכלית לתמוך באשתו וילדיו.

השופט הקביל את מצבו של הנתבע למעמד של "שוטה" על פי הדין העברי – כלומר מי שאין לו דעה כלל והוא מוגבל מבחינת יכולתו לבצע פעולות משפטיות.

השופט ציין כי ההלכה מגינה על אנשים המוגבלים בעשייתם המשפטית, לעתים תוך העדפתם על פני הסובבים אותם. לדבריו, הגמרא והפוסקים מסווגים את השוטה כאדם שאינו יכול לחשוב בצלילות ולא מסוגל לחיות חיים עצמאיים.

השופט המשיך כי ההלכות בעניין שוטה פוטרות אותו מתשלום מזונות ומקל וחומר לא ניתן לחייב בהם אדם במצב של תרדמת. לדבריו, ניתן לחייב אדם שנמצא בתרדמת במזונות רק במקרים שבהם יש לו רכוש ממנו ניתן להיפרע, ובהנחה שהרכוש לא נדרש לצרכיו הקיומיים.

לדברי השופט, מכיוון שלנתבע ולתובעת דירה משותפת שבה היא גרה יחד עם הבת, חלקו של האב נותן מענה הולם לצרכי הדיור של הילדה.

עו"ד ענבל טל-פאר. צילום: דנה אייל

השופט הוסיף כי מכיוון שלאב אין רכוש נוסף, לא ניתן לחייב אותו במזונות הקטינה, ועל האם להסתפק בתשלום המועבר לה מהביטוח הלאומי, כשסכום זה נותן מענה, ולו ברף התחתון, לצרכיה של הילדה.

השופט הדגיש כי אם בעתיד הנתבע יקבל כספים כתוצאה מהתביעות הנזיקיות המתנהלות בשל התאונה, ייתכן שהדבר יעורר מחדש את נושא גובה המזונות. עם זאת, נכון להיום ניתן להניח כי הקצבה שהוא מקבל מהביטוח הלאומי משמשת אותו לצרכיו הקיומיים הבסיסיים והיא אינה נחשבת "רכוש" שיכול לממן את המזונות.

השופט סיכם כי לנוכח מצבו הרפואי של הנתבע אין מקום לחייבו במזונות הבת למעט בכל הקשור למדור (דיור), כשצורך זה מסופק באמצעות מגורי הבת בדירה השייכת גם לו.

לא ניתן צו להוצאות.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין ענבל טל-פאר עוסקת בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר