נקלע למצוקה בעקבות כישלון מקצועי והוכר כנפגע עבודה

מנהל מפעל שהתקשה להתמודד עם כישלון מקצועי, סבל מלחצים נפשיים עד שהתפרץ ואיים להתאבד. בית הדין לעבודה קבע לפני כשבועיים, כי הוא סובל מנכות נפשית בעקבות האירוע החריג (משפט)

עו"ד ניסן מנו | כיכר השבת |
ההפרעה הנפשית הלכה וגברה במהלךה עבודה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

התובע שימש כמנהל מפעל לייצור להבים בקמפוס המפעלים של "ישקר" באיזור התעשייה תפן יותר מ-20 שנה. לפני 8 שנים החליטו בעלי המפעל להעביר את ייצור הלהבים למפעל אחר. המפעל בו שימש התובע כמנהל הפך למפעל לייצור מקדחים, אך המהלך לא היה מוצלח והמפעל לא התרומם.

בכתב התביעה שהגיש נגד ביטוח לאומי ב-2014 תיאר התובע את התמודדותו עם כישלון המפעל. הוא טען כי מעסיקיו האשימו אותו ויתר המנהלים במצב, והחלו לנזוף בו מדי יום ביומו ואיימו עליו כי המפעל עומד להיסגר.

לייעוץ בתחום:

עורך דין ביטוח לאומי

לדבריו, שיחות הנזיפה נמשכו במשך כשלוש שנים מדי יום ביומו, ופגעו ברוחו, עד שבאחד הימים של שנת 2011 לא יכל לשאת זאת יותר, והתפרץ. התובע, כיום בן 54, סיפר כיצד החל לרעוד ולצעוק שאינו יכול להמשיך עוד בעבודה ושאם יאלצו אותו להמשיך – יתאבד.

זמן קצר לאחר ההתפרצות היקף משרתו של התובע צומצם בחצי, אולם מצבו הנפשי לא השתפר ומאז נכנס לדיכאון והוא סובל עד היום מלחצים וחרדות.

את התביעה הוא הגיש לאחר שביטוח לאומי סירב להכיר במצבו הנפשי כפגיעה בעבודה ולשלם לו קצבת נכות. התובע טען כי האירוע החריג שאירע בעבודתו הוא שגרם לו לנכות או לחילופין, שמדובר בפגיעה על דרך המיקרו-טראומה כיוון שנגרמה עקב הלחץ היומיומי עמו נאלץ להתמודד במשך שנים.

עמדת הביטוח הלאומי המשיכה להיות שלילית לא רק אחרי קבלת כתב התביעה אלא גם לאחר שמומחה מטעם בית המשפט קבע בפירוש שישנו קשר סיבתי בין האירוע שעבר התובע בעבודתו לבין מצבו כיום. המוסד טען כי גם אם התובע סובל מנכות נפשית, היא לא נגרמה מעבודתו, וקשורה לאופיו הכפייתי ולמחלת הסוכרת ממנה הוא סובל.

"לקח ללב"

בפסק דין שניתן לפני שבועיים, נשיא בית הדין השופט אלכס קוגן פסק לטובת התובע. השופט התרשם מעדותו האמינה, וציין כי התובע הותיר בפניו רושם של איש חרוץ ש"לקח ללב" את כישלון המפעל, והיה נתון ברגשות חרדה ודיכאון קשים עקב כך.

השופט לא סבר כי מדובר כאן בפגיעה מתמשכת לפי עקרון המיקרו-טראומה, אלא ב"אירוע חריג" לפי חוק ביטוח לאומי. כלומר, הסימנים להופעת הפרעה נפשית אצל התובע הלכו וגברו ככל שהתברר שהמפעל אינו מצליח, אך מה שגרם להתפרצות היה האירוע המיוחד בו פנו אליו מספר עובדים בו זמנית בבקשות דחופות.

בכך השופט קיבל את חוות דעת המומחה לפיה האירוע שהסתיים באיומי ההתאבדות הוא שהוביל להתפרצות ההפרעה הנפשית ממנה התובע סובל.

לפיכך התביעה התקבלה וביטוח לאומי חויב להכיר בתובע כנפגע עבודה הזכאי לקצבה ולשלם לו הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך של 5,000 שקל.

  • ב"כ התובע: עו"ד סאמי אבו ורדה

עורכי דין דיני ביטוח לאומי • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין ניסן מנו עוסק בתביעות ביטוח ונזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר