הנשיא טראמפ

המהפך בארצות הברית | דקה אחר דקה

המועמד הרפובליקני הוא הנשיא הבא, לאחר שהפתיע כשניצח במדינות רבות וגדולות. גם במנין האלקטורים הוא מוביל בוודאות. "כיכר השבת" בדיווח שוטף - כל העת (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' בחשוון תשע"ז | 08.11.16
דונלד טראמפ (צילום: shutterstock)

10:40: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בירך את נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ לרגל ניצחונו בבחירות. "מקווה שנעבוד יחד", אמר פוטין.

10:15: נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן קרא לנשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ לפעול להקמת מדינה פלסטינית.

10:10: נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בירך את נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, על ניצחונו.

10:02: הנשיא טראמפ בנאום הניצחון: "נסתדר עם כל האומות שיסכימו להסתדר איתנו". על המבצ הכלכלי בארה"ב: "לא נתפשר יותר".

09:57: הנשיא טראמפ בנאום הניצחון: "אני אהיה הנשיא של כולם. נחדש את החלום האמריקני".

09:55: הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ בנאום הניצחון: "הילרי עבדה קשה מאוד לאורך תקופה ארוכה ואנחנו חייבים לה חוב עמוק על שירותה למדינה הזו. עכשיו הזמן שאמריקה תאחה את פצעיה".

09:48: מייק פנס, סגנו של נשיא ארה"ב הנבחר, בנאום הניצחון: "זהו לילה היסטורי. העם האמריקני אמר את דברו".

09:44: המועמד הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, התקשרה ליריבה הרפובליקני דונלד טראמפ, הודתה בהפסדה ובירכה אותו על זכייתו בבחירות לנשיאות.

09:35: סוכנות AP: המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ השיג 270 אלקטורים וניצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

09:30: לפי רשת CNN הזהירה, גם מדינת וויסקונסין המזוהה כבר שנים עם הדמוקרטים, הולכת לדונלד טראמפ על עשרת האלקטורים שלה.

09:20: ארבעת האלקטורים של מדינת מיין הקטנה מתחלקים, כך לפי הנהלים המקומיים בה, בין שני היריבים - שלושה לקלינטון ואחד לטראמפ.

09:05: ראש מטה הבחירות של קלינטון ג'ון פודסטה יצא אל מול המצלמות ואמר: "בואו נחכה עוד קצת, עד לספירת כל הקולות". בכך הוא פנה לתומכי קלינטון הרבים שהמתינו לה באולם הכנסים, ופיזר אותם לביתם עצובים ושפופי ראש.

08:40: מדהים: דונלד טראמפ מנצח גם בפנסילבניה הגדולה, והרוויח את 20 האלקטורים שלה. בכך הוא חצה את רף 270 האלקטורים הנחוצים לנצחון.

08:10: גם על מדינת יוטה יכול טראמפ לסמן וי, כשגם בה הוא רושם ניצחון.

08:02: 82 אחוזים מקולות המצביעים בארצות הברית נספרו עד כה. המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ זכה עד כה ב-48.2 אחוזים מהקולות, המועמד הדמוקרטית הילרי קלינטון זכתה ב-47.2 אחוזים.

07:35: קלינטון השיגה נצחון במדינת נבאדה מעוטת האלקטורים, אך טראמפ עדיין קרוב ממנה בהרבה לנצחון סופי כשישיג את 270 האלקטורים הנכספים, עם 254 אלקטורים שכבר יש כעת ברשותו, מול 218 לה.

07:12: גם מדינת אייווה, על ששת האלקטורים שלה, עברה בבירור לצד טראמפ שניצח בה.

06:50: הניצחון של דונלד טראמפ הולך ומסתמן ככזה בסבירות די גבוהה, כשמנין האלקטורים שברשותו עומד כבר על 244, מול 209 בלבד לקלינטון הדמוקרטית. המספר המנצח - 270 אלקטורים.

06:33: טראמפ מרוויח את אריזונה, עם ערימת אלקטורים לא מבוטלת, לצד ניצחון של הילרי קלינטון בוושינגטון ובאורגון.

06:10: צפון קרוליינה מספקת הפתעה נוספת, כשהיא מעניקה את 15 האלקטורים שלה לטראמפ שניצח בה. גם יוטה נפלה בחלקו.

06:00: דונלד טראמפ גורף את פלורידה, המדינה עתירת האלקטורים בה הוא הוביל כל הלילה בהפרש קטן, ובכך הוא מזנק משמעותית בדרך לניצחון סופי - כך לפי AP ו-FOXNEWS. במקביל, קלינטון מרוויחה את קליפורניה.

05:24: המועמד הרפובליקני מנצח במדינת אוהיו. קלינטון מנצחת בוירג'יניה הגדולה - מדינה שבלעדי ניצחון בה, היתה מאבדת לחלוטין את הסיכוי לניצחון, שעדיין ישנו כעת בסבירות לא גבוהה.

05:18: מתכוננת להפסד? המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון צייצה לפני זמן קצר בטוויטר הודעת תודה לתומכיה. "לא משנה מה יקרה הלילה, תודה על הכל".

05:16: חלוקת האלקטורים נכון לשעה זו; 149 אלקטורים לטראמפ, 109 בלבד להילרי קלינטון.

05:13: הניו יורק טיימס מעדכן את תחזית הניצחון שלו - לטובת טראמפ. כעת, לפי העיתון, סיכוייו של המועמד השנוי במחלוקת לנצח את הבחירות עומדים על 72%.

05:00: סוף סוף קצת חדשות טובות למועמדת הדמוקרטית? רשת פוקס מדווחת כי הילרי קלינטון זכתה בבחירות בווירג'יניה.

04:53: עיתון הניו יורק טיימס מעדכן את תחזית הניצחון בבחירות. כעת, לפי התחזית שמפרסם העיתון, סיכוייו של דונלד טראמפ לנצח עומדים על 63%.

04:45: חלוקת האלקטורים עד כה: 136 לדונלד טראמפ, 104 להילרי קלינטון.

04:41: עיתון הניו יורק טיימס, שקידם בחודשים האחרונים את הילרי קלינטון מפרסם: 59% שדונלד טראמפ הוא הנשיא הבא של ארצות הברית.

04:38: על פי דיווח ברשת CNN, דוברת מטה הבחירות של דונלד טראמפ שלחה מייל לתומכיו, ובו כתבה כי "הניצחון ממשמש ובא".

04:30: אווירת נכאים במטה קלינטון: טראמפ מוביל ברוב המדינות המתנדנדות.

04:04: ספירת הקולות: טראמפ מוביל על הילרי קלינטון באחוז בפלורידה. רגיעה בחגיגות במטה קלינטון.

04:00: הילרי קלינטון, כצפוי, ניצחה בניו יורק. לפי דיווח של רשת CNN, בווירג'יניה מוביל טראמפ מספירת חלק מהקולות.

03:20: הדרמה בפלורידה נמשכת: לאחר ספירת 87% מהקולות, מסתמן שוויון בין הילרי קלינטון ודונלד טראמפ.

03:05: מתח בספירת הקולות בפלורידה: לאחר ספירת כ-77% מהקולות, הפער בין קלינטון לטראמפ מצטמצם לפחות מאחוז אחד בלבד.

03:02: על פי המדגמים בארצות הברית: טראמפ ניצח בטנסי, אלבמה, מיסיסיפי, אוקלהומה ומיזורי - מדינות רפובליקניות מובהקות.

03:00: הילרי קלינטון ניצחה על פי המדגמים באילינוי, ניו גרזי, מרילנד, ושינגטון די.סי, רוד איילנד ומסצוסטס.

02:53: לאחר ספירת 70% מהקולות בפלורידה המגמה משתנה: המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון מובילה בכ-3% על פני דונלד טראמפ. קלינטון רושמת יתרון גם בצפון קרוליינה.

02:45: הקלפיות בפלורידה נסגרו. מספירה של כ-55% מהקולות בפלורידה עולה כי דונלד טראמפ מוביל במדינה בפער קל על פני הילרי קלינטון.

02:42: מחוז ויגו באינדיאנה, שבמשך 64 שנים המועמד שניצח בו נבחר בסופו של דבר לנשיאות ארצות הברית, בחר בדונלד טראמפ. האם הרצף של עשרות השנים יימשך? שעות יגידו.

02:30: ההצבעה באוהיו ובמרבית האזורים בצפון קרולינה הסתיימה. בצפון קרוליינה הוארכה ההצבעה במספר קלפיות.

02:20: יועץ בכיר במטה טראמפ צוטט ברשת CNN כאומר כי דונלד "זקוק לנס כדי לנצח את מערכת הבחירות". במקביל, למרות הכרזותיו כי לא יכיר בתוצאות אם יפסיד - טראמפ הכין נאום מיוחד למצב בו ייכשל בבחירות, כך סיפר עוזר בכיר שלו.

01:18: על פי מדגם של רשת CNN באינדיאנה, טראמפ זכה ב-69% מקולות הבוחרים במדינה. סקר נוסף שנערך בארה"ב העלה כי 87% מהמצביעים השחורים העדיפו את קלינטון על פני טראמפ.

01:14: דיווחים ראשוניים על אירוע ירי ליד קלפי בלוס אנג'לס, קליפורניה. על פי הדיווח, שני בני אדם נורו למוות, לפחות אחד מהם שוטר. שניים נוספים נפצעו. סגר הוטל באזור.

00:44: ארגון העונה לשם "דמוקרטיה בקרוליינה הצפונית" מבקש מבית המשפט להשאיר את הקלפיות במחוז דורהאם פתוחות עד לשעה 21:00 (שעון ארה"ב). זאת בעקבות תקלות בהצבעה האלקטרונית.

00:15: נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש (הבן), הודיע לפני זמן קצר כי הוא ורעייתו נמנעו מלהצביע בבחירות לנשיאות ארצות הברית. לא לקלינטון הדמוקרטית, ולא לטראמפ הרפובליקני שספג ביקורות רבות מבוש על הקמפיין שניהל. עם זאת, בוש ורעייתו הצביעו על מספר נושאים אחרים שעמדו להצבעה, כמו הבחירות לבית הנבחרים האמריקני ולסנאט.

00:05: הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם הודיע כי לא הצביע עבור המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, אלא עבור אוון מקמלין, מורמוני רפובליקני תושב יוטה שרץ כמועמד עצמאי. בהודעה בחשבון הטוויטר שלו כתב "לא יכולתי לקחת חלק במקום שאליו דונלד טראמפ רוצה לקחת את ארצות הברית ואת המפלגה הרפובליקנית".

23:48: דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאזרחי ארה"ב: "אל תוותרו, תמשיכו לצאת ולהצביע. הבחירות רחוקות מלהסתיים. אנחנו מתקדמים יפה - אבל יש עוד המון זמן".

23:40: שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו התייחס למערכת הבחירות רווית המתחים בשיחה עם "כיכר השבת" במהלך מסיבת בחירות שהוא עורך בתל אביב: "זה היה מאוד קשה וללא תקדים. אבל בסוף נגיע לכך שהבחירה של העם תתממש".

23:29: לאור הדיווחים והסקרים המתפרסמים ומנבאים ניצחון לקלינטון, מדדי המניות בוול סטריט נצבעים בירוק לאחר שמשקיעים הימרו על ניצחון עבור המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון.

23:20: סוכנות הידיעות רויטרס מפרסמת סקר הקובע כי שבעים וחמישה אחוזים מבעלי זכות הבחירה בארצות הברית מעוניינים במנהיג חזק שיוציא את השליטה על המדינה מבעלי ההון. הסוקרים גילו עוד כי שבעים ושניים אחוזים מכלל הנשאלים סבורים שהכלכלה האמריקאית מושחתת ואינם מזדהים עם הכלכלה הנוכחית.

22:25: אתר Votecastr מדווח בדקות האחרונות כי המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון מובילה עד כה בשש מתוך שבע המדינות "המתנדנדות" על פי התחזית שפורסמה גם באתרים "סלייט" ו-Vice. קלינטון מובילה בקולורדו על טראמפ בפער של בחמישה אחוזים, בפלורידה מובילה קלינטון בארבעה אחוזים, בנבאדה מובילים הדמוקרטים בשלושה אחוזים, באוהיו באחוז אחד בלבד לטובת קלינטון, בפנסילבניה מוביל מחנה קלינטון בארבעה אחוזים, אך באיווה מוביל המועמד לנשיאות ארצות הברית דולאנד טראמפ באחוז אחד על יריבתו הילארי קלינטון.

22:20: אתר פוליטיקו המוגדר כאחד הגדולים בארצות הברית בתחום הסיקור הפוליטי מפרסם כעת מדגם הקובע כי 17 אחוזים מהנסקרים ציינו כי מטה קלינטון יצר איתם קשר ביום הבחירות לעומת 8 אחוזים בלבד שסיפרו כי מטה טראמפ יצר אתם קשר. פוליטקו קובע כי עבודת השטח של מטה הבחירות של קלינטון טובה בהרבה משל המתחרה הרפובליקני דולאנד טראמפ, המדגם בוצע בקרב 9,000 מצביעים פוטנציאלים.

21:45: בית משפט בנבאדה דחה בדקות האחרונות את תביעת מטה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ על אי סדרים בהצבעה במחוז קלארק במדינה. השופטת כתבה בהחלטתה כי תביעת מטה טראמפ "לא ניתנת להוכחה".

השופטת דוחה את בקשת מטה טראמפ לחשיפת שמות העובדים בנוואדה (מתוך טוויטר)

21:20: לוועדת הבחירות של מדינת ניו יורק הוגשה בשעה האחרונה תלונה נגד בנו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ על כך שצילם את עצמו בתוך תא ההצבעה. טראמפ הבן פרסם בחשבון הטוויטר האישי שלו תמונה בה הוא נראה בתוך תא ההצבעה, דבר האסור על פי החוק האמריקני. הציוץ הוסר, אך "הקואליציה הדמוקרטית נגד טראמפ" תפסה את המומנטום והגישה את התלונה.

21:10: טראמפ טוען לתקלות במערכות ההצבעה. בראיון ל"פוקס" אמר המועמד הרפובליקני כי הוא "מקבל דיווחים על בעיות עם מכונות ההצבעה במקומות שונים, שמחליפות קולות רפובליקניים בקולות דמוקרטיים".

הסרטון שעורר סערה, מנסה להצביע טראמפ - המכשיר בחר הילרי (מתוך טוויטר)

21:00: דונלד טראמפ אמר בראיון לרשת 'פוקס' כי "אצטרך לראות באילו נסיבות אקבל את תוצאות הבחירות היום". טראמפ התייחס גם לתלונה שהוגשה על ידי מטהו נגד רשם ההצבעות בנבאדה ואמר כי "אנחנו חייבים לשמור על היושרה של המערכת".

20:53: מישל אובמה, רעייתו של נשיא ארצות הברית הנוכחי, עודדה את התומכים במפלגה הדמוקרטית ואמרה "כרגע ההצבעה המוקדמת נראית טוב עבור המועמדת שלנו הילרי קלינטון". בראיון שהעניקה לתכנית טלוויזיה מקומית הוסיפה קלינטון כי אחוז ההצבעה הגבוה בקרב הדמוקרטים הוא בשל העובדה שהנוכחות של ההיספאנים בקלפיות "הרקיעה שחקים" כלשונה.

20:45: ברני סנדרס, שהתמודד בבחירות המקדימות מול הילרי קלינטון, פרסם הערב (שלישי) הודעה בה תקף את המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ. לדברי סנדרס: "אני מקווה שהיום נביס את דונלד טראמפ, ושנעשה זאת בענק". ההודעה לוותה בתמונה שפרסם בטוויטר, בה נראה סנדרס יוצא מהקלפי לאחר ההצבעה.

20:30: מייסד אתר וויקיליקס ג'וליאן אסאנג', שהבטיח לפרסם מידע מפליל על הילרי קלינטון, הצהיר כי הופעלו עליו לחצים כבדים על מנת שלא יתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית. אסאנג' אמר עוד כי היה מפרסם מידע נגד טראמפ אם רק היה לו מידע כזה.

20:10: סוכנות הידיעות רויטרס צופה כי בבחירות ישתתפו 60 אחוזים מבעלי זכות הבחירה - אחוז ההצבעה הגבוה ביותר מאז שנת 1968. הנתונים נותחו על פי סקר של מכון הסקרים Ipsos.

20:05: מטה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דולנד טראמפ הגיש תלונה נגד רשם המצביעים, שעיקרה עיכוב בסגירת קלפי במהלך ההצבעה המוקדמת וקבלת אנשים שעמדו בתור להצביע לאחר שעת הסגירה. לטענת אנשי טראמפ, העובדים בקלפי שביצעו את העבירה לכאורה - שיתפו פעולה עם אנשי המפלגה הדמוקרטית שנכחו במקום.

20:00: מטה הבחירות של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הודיע כי הגיש תלונה נגד האחראי על הבחירות במחוז קלארק בנבאדה, בטענה כי ביום שישי האחרון נותרו הקלפיות פתוחות שעתיים לאחר הזמן בו היו אמורות להיסגר. המטה טוען כי העובדה כי הקלפיות נותרו פתוחות אפשרה ל'אנשים מסויימים' (היספאנים) להצביע בקלפיות. מנגד גורמים רשמיים אמרו כי רק מי שהמתין בתור קודם לשעת הסגירה הרשמית הורשה להיכנס ולהצביע.

18:00: דונלד טראמפ הגיע לקלפי במנהטן ניו יורק, העיר בה הוא מתגורר, כשהוא מלווה ברעייתו מלאניה. בצאתו מהקלפי אמר טראמפ "זה כבוד גדול, כבוד ענק. אני מרגיש בטוח לגבי תוצאות הבחירות. עשו את אמריקה שוב גדולה, זה הכל".

דונאלד טראמפ מצביע (מתוך טוויטר)

17:00: ארצות הברית אמנם מובילה בשימוש באמצעי הצבעה אלקטרוניים בחלק מהמדינות, אך תקלה במערכת הממוחשבת בדרום יוטה הכריחה את הקלפיות לעבור להצבעה בניירות. הדבר עשוי להשפיע על 80,000 בני אדם הרשומים לבחירות במחוז המדובר.

15:00: סמוך לשעה 15:00 (שעון ישראל) הגיעו המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון ובעלה ביל, לקלפי הבחירות בעיירה צ'פאקווה בה הם מתגוררים. בעת שעזבה את הקלפי לאחר הצבעתה אמרה קלינטון כי "אנשים רבים כל כך תלויים בתוצאות הבחירות הללו ובמשמעותן למדינה שלנו. אני אעשה כמיטב יכולתי אם אבחר".

הילרי וביל קלינטון מגיעים לקלפי (מתוך טוויטר)

14:30: סקר אחרון של רשת ABC קובע כי הפער בין המועמדים עומד על 4 אחוזים בלבד לטובתה של המועמדת הדמוקרטית קלינטון. על פי הסקר, קלינטון מקבלת 47% לעומת 43% שמקבל טראמפ. 4% אמרו שיצביעו למועמד הליברטני גארי ג'ונסון ואילו המועמדת מטעם הירוקים, ג'יל שטיין, קיבלה אחוז אחד.

13:02: המועמד לסגן הנשיא מטעם המפלגה הדמוקרטית, טים קיין, מיהר להגיע לקלפי הקרובה לביתו שבריצ'מונד, ורגי'ניה שם הוא היה הבוחר השני שהגיע לקלפי. אחרי שהצביע צייץ בטוויטר: "קיוויתי להגיע לקלפי ראשון - אבל מינרווה טורפין בת ה-99 השיגה אותי. כנראה אצטרך להתרגל להיות מספר 2".

למי מצביעים החרדים בניו יורק (צילום והפקה: עידן ארבלי, ynet)

13:00 (שעון ישראל): הקלפיות הראשונות בחוף המזרחי של ארצות הברית נפתחות לאחר ש-45 מיליון אמריקאים כבר בחרו בהצבעות המוקדמות. תורי ענק נרשמו בחלק מהקלפיות בעיקר בניו יורק, כשאלפי אזרחי ארצות הברית מיהרו להצביע, חלקם אף עמדו בתור החל משעות הלילה המאוחרות אמש.

IP

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר