'נס' ההצלה של הכותל המערבי?

התקווה החרדית: ניצחון טראמפ יפגע בהשפעת הרפורמים

עסקנים חרדים מביעים תקווה כי בחירת טראמפ לנשיא ארה"ב, תפגע אנושות בהשפעת הרפורמים על הממשל - שבעבר הפעיל לחץ על ישראל לטובתם - ותציל את הכותל מהמווה הבעייתי (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם בחירתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ תשפיע לטובה על קדושת הכותל המערבי ותסייע לקבור את פשרת מתווה הכותל הנוכחית הנחשבת לבעייתית במיוחד בעיני גדולי ישראל?

גורמים בכירים בציבור החרדי מעריכים ומביעים תקווה כי התשובה היא חד משמעית כן. בשיחה עם "כיכר השבת" מספרים גורמים המעורים בפרטי הפשרה שאושרה בממשלת ישראל בחודש ינואר הקודם כי כל הפשרה נעשתה רק בשל לחצם של הרפורמים על ראש ממשלת ישראל והשפעתם הרבה על הממשל האמריקאי היוצא אולם כעת נדמה כי השפעתם חטפה מכה משמעותית.

לדבריהם, אין זה סוד שהארגונים רפורמים לא היו מעולם חביביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמנם הוא שומר על קשר הדוק איתם וחלקם אף נחשבים לתורמים שלו, אך בארצות הברית הם ייצגו, לפחות ברובם, מאז ומעולם את תפיסות השמאל הישראלי, תמכו בהסכם הגרעין באיראן, בכירים בתנועה הרפורמית הם חברים מרכזיים בארגון רבנים לזכויות אדם שפועל כנגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל ועוד.

רק בשנה האחרונה, הם מזכירים, יצאו "הרב" ריק ג'ייקובס נשיא התנועה הרפורמית ואייב פוקסמן נשיא הליגה למניעת השמצה הנחשבים לתומכי הכותל הרפורמי נגד נאומו של נתניהו בקונגרס בנושא הסכם הגרעין עם איראן, כך ש"אהבתם" לנתניהו ידועה ומוכרת.

צפו: ראש הממשלה נתניהו מברך את טראמפ (צילום: לע"מ)

אלא שלטענת הגורמים, החזיקו הרפורמים בידם את נתניהו זאת משום שאחזו בידיהם מנופי לחץ משמעותיים על מדינת ישראל זאת בעיקר בשל הזדהותם עם הממשל האמריקאי ותמיכתם במפלגה הדמוקרטית.

מנוף הלחץ העיקרי של התנועה הרפורמית לאישור מתווה הכותל וההכרה בהם הייתה האיום בפגיעה בקשר לממשל האמריקאי והנשיא אובמה ובתמיכה שתנתן לישראל על ידי יהודי ארצות הברית.

יתירה מזו, הרפורמים אף גרמו להפעלת לחץ כבד על ידי בכירים בממשל היוצא שפנו באופן ישיר לראש הממשלה על מנת לקדם את פשרת הכותל.

ל"כיכר השבת" נודע כי בעבר פעל מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי להפעלת לחץ על ממשלת ישראל בנושא ההכרה ברפורמים זאת לאחר שהללו הפעילו את השפעתם הרבה עליו בכדי שיתערב לטובתם.

בנוסף, התנו ראשי הרפורמים את פעולות השתדלנות שלהם למען ההסכם הביטחוני של ממשל אובמה עם ישראל בתמיכתה של האחרונה במתווה שאושר.

זה מה שטראמפ חושב על נתניהו • צפו (צילום וידאו: תעמולת הבחירות בליכוד)

לטענת הגורמים החרדיים, התקווה של הציבור החרדי כעת הינה שבחירת טראמפ לנשיא ארה"ב תשנה לחלוטין את התמונה. לדבריהם, ראש הממשלה כבר אינו נזקק לקשרי הרפורמים בממשל מאחר וקשריו עם טראמפ חזקים וטובים.

בנוסף, הקשר עם הרפורמים עלול רק להזיק לו זאת מפני שהם תמכו בפומבי בהילרי קלינטון לנשיאות ובכירי התנועה אמרו אמירות קשות כנגד דונלד טראמפ. לדוגמה, ריק גייקובס אמר כי "החלטנו הרפורמים והקונסרבטיבים להחרים את נאומו של טראמפ (בועידת אייפאק) ולצאת מהאולם". הרפורמים אף האשימו אותו שהוא "מעליב וזורע שנאה". נשיא הזרוע הציונית של התנועה הרפורמית אמר: "אנחנו לא מתרשמים ממנו (טראמפ) כלל, זה פשוט קרקס אחד גדול".

במקביל מציינים הגורמים כי בסביבתו של הנשיא החדש טראמפ נמצאים בכירים רבים מהזרם האורתודוכסי וחובשי כיפה שחורה. חתנו קושנר הינו יהודי אורתודוקסי ויועצו לענייני ישראל גיסון גרינבלט הינו חובש כיפה ובוגר ישיבות חרד"ליות.

גם יועצו דייויד פרידמן ‏המסתמן כשגריר ארה"ב המיועד בישראל הינו יהודי יודע ספר יו"ר שדולת הישיבה בבית אל ותרם אמבולנס ממוגן למתנחלי הר ברכה.

כך או כך, בחירתו של טראמפ עשויה לדברי הגורמים החרדיים להפחית את כוחם של בכירי התנועה הרפורמית בארצות הברית באופן משמעותי כך שנתניהו כשהוא משוחרר משיקולים זרים יכול להוריד את מתווה הכותל הקיים מהשולחן לגמרי ולחילופין לאמץ מתווה המקובל על גדולי ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר