המצור בירושלים

אבי מימרן בטור מיוחד: הפתרונות לפקקי הענק

אמרו על הפקק הזה את כל המילים האפשריות, 'מצור, סיוט, הזוי' וכו'. אבל המילה שלי היא: מחדל • השדרן אבי מימרן, תושב רמות, בטור מיוחד על הפתרונות האפשריים (דעות)

אבי מימרן | כיכר השבת |
(צילום: אבי דנינו, יח"צ)

זה הלך והחריף עם השנים, אבל לאחרונה זה כבר בלתי נסבל.

אם אתם גרים בשכונת רמות בירושלים כמוני, אז אתם מכירים את תזמון הבוקר שלכם, כדי לצאת מהשכונה בבוקר יש לכם שלוש אפשרויות: או לצאת עד שבע בבוקר ולנסות להקדים את סגירת השערים, או לחכות ל 9:30 עד שהשער יפתח שנית. בשעתיים וחצי שבתווך, השער סגור, ונאלץ להזדחל בפקק ארוך שאין לו סוף.

אלו השעתיים וחצי המשמעותיות בסדר היום של תלמידי בתי הספר, של מאות אנשים היוצאים לעבודתם, של מאות אברכי כולל, של נהגי ההסעות שאינם יכולים לנצל את הזמן הזה לעוד סיבוב, ולא רוצה לתאר לכם איך נראה המונה בתוך מונית שיוצאת מהשכונה בשמונה בבוקר.

אז אמרו על הפקק הזה את כל המילים האפשריות, 'מצור, סיוט, הזוי' וכו'. אבל המילה שלי היא: מחדל.

זה לא אירוע שמתרחש בכל בוקר בפתאומיות כמו אסון טבע בלתי נשלט, זה אירוע שמתרחש כל בוקר כבר כמה שנים, יש אנשים שמקבלים משכורת ממשרד התחבורה ומעיריית ירושלים – שזו בדיוק העבודה שלהם: תכנון תשתיות, כבישים ורמזורים. אבל הם לא גרים ברמות.

מאז שאתר 'כיכר השבת' ובליווי כלי תקשורת נוספים החלו לזעוק את זעקת התושבים, הגיעו ראש העיר וחברי העירייה לסיור, וראו במו עיניהם את הסיוט. כולם דיברו על פתרונות לטווח הארוך, על כביש 22, ועל ציר גישה נוסף להר-חוצבים ישירות מכביש 9. רעיונות יפים שיהיו אולי בעוד כמה שנים. עד אז הגזרה נגזרה – ואין לכם התושבים רשות להרהר אחריה.

איני מהנדס תשתיות, ובטח לא מהנדס רמזורים. אבל הנה רעיון קל לביצוע, ועם עבודה מאומצת, תוך חודש הוא יכול להוריד כ 50% מעומס הפקק.

הפקק נוצר בשני מוקדים מרכזיים, 1. הפניה שמאלה להר חוצבים מכביש גולדה מאיר, שם הרמזור הקצר לא עומד בעומס כלי הרכב שיוצרים פקק עד מוקד מס' 2: החיבור שבין כביש 9 ובין כביש בגין לציר גולדה מאיר, שם נוצר עוד צוואר בקבוק שמאט עוד את התנועה שהולכת ונחסמת עד סוף שכונת רמות.

ובכן, רכבים הפונים שמאלה להר חוצבים מכביש גולדה מאיר (צומת תחנת הדלק) עומדים בנתיב אחד הפונה שמאלה. לצד נתיב זה יש שני נתיבים לכיוון בר אילן. יש לשנות את הנתיב האמצעי ולאפשר גם ממנו פניה שמאלה.

לאחר הרחבת הנתיב השמאלי – יווצר פקק בכיכר הסמוך לתחנת הדלק, ולכן הפעולה השניה היא לבטל את הכיכר הזו, ולהפוך את הכביש הזה לדו סטרי ללא אפשרות כניסת מכוניות מכיוון מסוף אגד הסמוך. הבאים ממסוף אגד יקיפו את קרית המדע ויגיעו לאותה נקודה מהכיוון הנגדי. בכך התנוע לתוך הר חוצבים תזרום באין מפריע, ועם הגדל הנתיב לפניה שמאלה הרי שנכפיל בכל רמזור את מס' כלי הרכב הנכנסים להר חוצבים.

כשהפקק ישתחחר במוקד הראשון, נתחיל להקל גם על המוקד השני, ובכן, לגבי המוקד השני, הנה פתרון נוסף. החיכוך שנוצר בתנועה של העולים מרמות ופונים ימינה לכביש בגין – יחד עם הבאים מכביש 9 ומתכוונים להגיע לנתיב השמאלי לכיוון הר חוצבים, יוצר עומס נוסף. באם נחסום באמצעות מחסום שיסגור בכל בוקר למשך שעתיים את הגישה מכביש 9 ישירות לגולדה מאיר, הרי שכל התנועה הבאה מרמות תמשיך בזרימה ישרה, או לבגין או להר חוצבים.

ולשאלתכם, מה יעשו הבאים מכביש 9 אשר רוצים להגיע להר חוצבים, ובכן, הם ימשיכו לכיוון הנתיב המפנה את התנועה לרמות, וביציאה מהמחלף שכיום יש בו אפשרו הגעה רק לרמות, תתאפשר בשעות הבוקר פניה גם שמאלה באמצעות רמזור, משם הם ישתלבו יחד עם הבאים מרמות לכיוון הר חוצבים.

הרי בשעות אלו אין כמעט תנועה שבאה בכיון ההפוך – מהר חוצבים לרמות, ורמזור זה יוכל להיות בעל אור ירוק לפרק זמן סביר ויאפשר התאקלמות נכונה בחיכוך של הבאים מרמות יחד עם הבאים מכביש 9.

אם אתם לא נוהגים באזור הזה מס' פעמים ביום, קראתם עכשיו כמה שורות בסינית, ובעצם, אתם לא מכירים את סיוט הבוקר המתמשך, אז סליחה שהלאתי אתכם.

אשמח לתגובות ענייניות על הרעיונות שהועלו כאן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר