הלם ותקווה

כך העולם הערבי מגיב לבחירת טראמפ

מה אומרים השכנים? המזרח התיכון מגיב לבחירתו של דונאלד טראמפ, לנשיא ארה"ב, בין הלם מוחלט לתקוות חדשות וירידות שערים בבורסה בטהרן. "כיכר השבת" בסיקור מיוחד (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
הנשיא טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

חידת דונאלד טראמפ תפסה את העולם הערבי לא מוכן ומשתהה. ההבנה כי ימי הקידות למלך הסעודי וגרירת רגליים במדיניות החוץ המזרח תיכונית נגמרו מתחילה לחלחל גם למדינות ערב. ההלם אט אט מפנה את מקומו לתפיסת כבדהו וחשדהו.

ראשונה להבעת שמחה הייתה מצרים שנשיאה א-סיסי היה גם הראשון מהמנהיגים הערבים לברך את הנשיא הנבחר. כזכור, ממשל אובמה ובייחוד המזכירה קלינטון ,נתפסים במצרים כמי שתמכו תמיכה בלתי מעורערת בנשיא המודח מורסי וכמי שהיו מקורבים לתנועת האחים המוסלמים - נושא שהועלה גם על ידי פוליטיקאים רפובליקנים במערכת הבחירות ברצות הברית. א-סיסי הוא גם הנשיא הערבי היחיד שנפגש בשולי עצרת האו"ם עם שני המועמדים וזכה לשבחים רבים מהנשיא הנבחר.

מי שעדיין לא באמת מבינים איך זה קרה, הם הפלסטינים, שהיו בטוחים בניצחונה של קלינטון וציפו כי המדיניות הקשוחה שהוביל הנשיא אובמה תמשיך ואף תתעצם.

באיחור, ולאחר שבירכו את הנשיא הנבחר ללא הזכרת שמו, התעשתו ברשות והנשיא אבו מאזן שיגר מכתב רשמי לנשיא הנבחר בו בירך על בחירתו והדגיש את חשיבות הקשר בין ארצות הברית והרשות הפלסטינית לצד שימת דגש על המחויבות לתהליך השלום המבוסס על חזרה לקווי 67 והקמת מדינת פלסטין ובירתה ירושלים המזרחית.

לצד זאת גורמים לא רשמיים ברשות הביעו הערכות כי יחסי הרשות עם ארצות הברית יחזרו שנות דור לאחור בייחוד מול מה שמסתמן כ"כוורת" שתהיה מסביב לנשיא הנבחר, כוורת שמאופיינת באהדה גדולה לישראל ובעלת קשרים עמוקים עם ממשלו של נתניהו.

הממלכה הסעודית, שיחסיה עם שלטון אובמה היו קרים מאוד וידעו מורדות רבות, העדיפה את בחירתה של קלינטון מכיוון שהיא הרע המוכר לצד הכרזותיו של טראמפ כי יצמצם את מעורבותה של ארצות הברית בסכסוכים בין לאומיים.

בנוסף לאגרת המלכותית בה בירך המלך הסעודי סלמאן בן עבד אל-עזיז את טראמפ הוא אף הזמין את הנשיא הנבחר לביקור בממלכה הסעודית. לאחר הסעודים הצטרפו מדינות המפרץ והנסיכויות לשגר אגרות ברכה מהנסיכים השולטים בהם.

תורכיה אף היא בירכה את הנשיא והדגישה את הרצון לשפר את היחסים הקרירים עם וושינגטון. לצד תורכיה שיגר גם מלך מרוקו מוחמד השישי איגרת ברכה לנשיא הנבחר והדגיש את רצונה של מרוקו בשיפור היחסים עם וושינגטון לאחר שאלו עלו על סרטון בגלל התערבות המזכיר קרי במדיניות הפנים המרוקאית ותמיכתו של ממשל אובמה בבדלנים בסהרה המרוקאית ובפעילים מהעדה האמז'ירית.

לצד זאת פורסמו במרוקו תמונותיו של הנשיא הנבחר ואשתו דאז משנת 1982 בניו יורק עם אביו המנוח של המלך הנוכחי - המלך חסן השני.

איראן שהבורסה בה צללה בעקבות נצחונו של טראמפ בירכה רשמית את הנשיא הנבחר אך הדגישה כי הוא מחוייב להסכם הגרעין וכי היא מצפה שהוא יכבד את ההסכמים עליהם חתם קודמו בתפקיד.

כצפוי מי שלא בירכה היא סוריה בה משתוללת מלחמת אזרחים והיא תלויה לחלוטין במדיניות הרוסית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר