הרבני סירב להמיר תשלום כתובה בחלוקת זכויות סוציאליות

בית הדין קבע באחרונה כי האישה זכאית לקבל את מלוא כספי הכתובה – 180,000 שקל – באופן מיידי. לטעמו, חלוקת הזכויות הסוציאליות במסגרת איזון המשאבים בין בני הזוג תגרור הפסדים כספיים גדולים (משפט)

עו"ד רחל דותן | כיכר השבת |
לא סביר לשלם את הכתובה בדרך של העברת זכויות. אילוסטרציה (צילום: שארטסטוק)

במקרה שבו ישנן שתי החלטות שיפוטיות – האחת לחיוב הבעל בכתובה והשנייה לחלוקת זכויות במסגרת איזון הזכויות הסוציאליות והפנסיוניות של בני הזוג, בתי המשפט צריכים להחליט כיצד לחלק את הרכוש באופן שוויוני, כיוון שבדרך כלל סכום הכתובה ייכלל במסגרת איזון המשאבים ולא יתווסף עליו. מצד שני, גם לא יפחת ממנו.

לשאלות על גירושין:

פורום דיני משפחה

הליכי גירושין שנדונו בבית הדין הרבני האזורי בחיפה עוררו לאחרונה את השאלה הזו, בעקבות בקשת הבעל להמיר את החיוב המיידי בכתוב ברישום זכויותיו הסוציאליות על שם אשתו. פעולה שמשמעה דחיית מועד התשלום למועד עתידי – לאחר הפרישה מהעבודה.

חיוב הבעל בתשלום הכתובה נקבע בבית הדין הרבני לפני כשלושה חודשים על סכום של 180,000 אלף שקל, כמו גם איזון המשאבים. עוד קודם לכן, ובמסגרת זו חויב הבעל להעביר לאישה זכויות סוציאליות בהיקף כולל של למעלה מ־100,000 שקל. הבעל טען כי הוא רשאי להעביר את הזכויות הסוציאליות על שם האישה, ורק להוסיף עליהן את ההשלמה ל-180,000 שקל. לטענתו, אין זה צודק לדרוש ממנו לשלם לאישה באופן מידי ובמזומן, כספים שהוא יקבל רק בעוד כשלושים שנה.

מנגד, האישה ביקשה לקבל את מלוא כתובתה באופן מיידי, ולוותר על העברת הזכויות. לשיטתה, הזכויות הסוציאליות הן זכויות עתידיות ולפיכך לא ניתן לקזז אותן כנגד חיוב הכתובה.

האישה אף טענה כי מימוש הכספים בדרך של העברת הזכויות באופן מיידי יגרע מהם 35% מס הכנסה ואין הצדקה להפסד זה. עוד לטענתה, לא יווצר כאן מצב של "כפל זכויות" כיוון שעם תשלום הכתובה היא מוותרת על הזכויות שמגיעות לה מכוח איזון המשאבים.

זכות מלאה לכתובה

"אין כפל זכויות, אך יש זכות מלאה לכתובה", כתבו שלושת הדיינים – אב"ד הרב יוסף יגודה והרבנים ישראל דב רוזנטל וסיני לוי. הדיינים הבהירו כי בכל מקרה האישה זכאית לקבל את מלוא סכום הכתובה.

הדיינים הבהירו כי באופן עקרוני הבעל רשאי לפרוע את הכתובה בדרך של העברת הזכויות באמצעות מימוש זכויותיו הסוציאליות באופן מידי, אולם הדבר אינו מעשי, שכן פסק הדין שניתן בסוגיית איזון משאבים הותיר לבני הזוג לשעבר שתי אפשרויות:

האחת – דחיית חלוקת הזכויות למועד גיל הפרישה, והשנייה – העברת תשלום מיידי מבן הזוג שיש לו זכויות עודפות – כלומר, מימוש הזכויות הסוציאליות במועד מוקדם יותר. אלא שבמימוש אפשרות זו, יופחתו 35% מס. כמו כן, דרך זו מתייחסת רק לחלק מהתגמולים, שכן את חלקם (מרכיב הפיצויים) אי אפשר לממש מיידית – גם לא בניכוי מס – אלא רק לאחר פרישה ממקום העבודה.

כלומר, הדיינים הסבירו שמבחינה מעשית, לא סביר לשלם את הכתובה בדרך של העברת זכויות, שכן את חלקן אי אפשר לממש כיום.

בסיכומו של דבר, הדיינים חייבו את האב בתשלום מלוא הכתובה בסך 180,000 שקל וקבעו שהוא לא יוכל לבצע תשלום זה בדרך של העברת הזכויות. בכפוף לכך, יהיה הבעל פטור מהעברת זכויות כלשהן לאישה מכוח איזון המשאבים.

  • ב"כ התובעת: עו"ד שרין סולן
  • ב"כ הנתבע: עו"ד טל זלץ

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין רחל דותן עוסקת בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר