מצרים סוערת, שוב

מחאת האביונים שמאיימת להפיל את א-סיסי ולהחזיר את האחים המוסלמים לשלטון

נהג ריקשה שהתראיין ל"אל חיאת" הצליח להפוך לסמלם של המוני מצרים שיוצאים כעת שוב לרחובות ודורשים להדיח את הנשיא - בפעם השלישית מאז 2011 (חדשות, העולם הערבי)

משה פריגן | כיכר השבת |
נהג ה"טוק טוק" (צילום: מתוך אל חיאת)

בפעם השלישית מאז 2011, שוב כסאו של הנשיא המצרי רועד. הכירו את אנשי המהפכה החדשים במצרים. קווים לדמותה של ת'ורת אל ע'לאבה – מהפכת האביונים – המהפכה שאולי תחזיר את האחים המוסלמים לשלטון במצרים.

העולם הערבי בעידן הרשתות החברתיות מחפש סמלים חדשים ואלו לא בוששים מלהגיע. היה זה אבו עזיזי שהצית את האביב הערבי בתוניסיה, או הילד הסורי שנשטף לחוף הים בתורכיה וזעזע את העולם. בחודש האחרון נראה שמצרים מצאה לה סמל חדש: נהג ריקשה ("טוק טוק" בשפת המקומיים) בשם מוסטפא עבד אל-עזים.

המפגינים במצרים (מתוך פייסבוק)

בחודש שעבר, חגג הפרלמנט המצרי מאה וחמישים שנה להיווסדו בנוכחות נשיא המדינה ומשלחות מכל העולם. לכבוד האירוע יצא ערוץ "אל חייאת" המצרי לראיין אנשים ברחוב. מוסטפא עבד אל עזים התגולל על המשטר והנשיא; הוא שפך את חמתו על הפער בין ההתאוששות הכלכלית אותה מציגה מצרים הרשמית ובין המצב במציאות בו חסרים מוצרי יסוד כקמח, שמן ואורז. לסיום הראיון נשאל המרואיין מהי השכלתו, וענה כי הוא בוגר אוניברסיטת "טוק טוק". מאז פרסום הראיון, נאלץ אותו נהג לצאת לתקשורת ולהוכיח שהוא חי וכי הוא לא נפגע מהמשטר.

הראיון של נהג הריקשה שהפך לסמל במצרים (אל חיאת)

נהג הריקשה מוכיח: אני חי (מתוך יוטיוב)

בכל אופן, הראיון היווה את הגפרור שהצית להבות במצרים - כשהמפגינים שיצאו לרחובות צועקים בין השאר "כולנו בוגרי טוק טוק". מאחורי המחאה שנתנה לעצמה את השם "מהפכת האביונים" - כך טוענים במשטר - עומדים האחים המוסלמים שמנסים לחזור לשלטון.

הנשיא א סיסי דיבר בוועידת הצעירים לפני כשלושה שבועות ובכדי להרגיע את הרוחות סיפר כי כילד ראה הוא ראה רק מים במקרר במשך כעשר שנים - מה שהוביל לפרוץ מהומות, בהן הותקף הנשיא על עושרו הרב.

צבא מצרים שעמד מאחורי הדחתם של שני הנשיאים מוברק ומורסי, מבין שאם ההפגנות והמצב הכלכלי הרעוע יימשכו האחים המוסלמים ישובו לשלטון. על פי דיווחים ברשתות הערביות, בימים אלו מתנהלת מלחמה של ממש בין הצבא המצרי וראשיו ובין המנגנון הנשיאותי והמודיעין בנסיון להגיע להבנות שעל פיהן הנשיא יפרוש מתפקידו בקרוב, יוצג על ידי הצבא כמי שהציל את מצרים מהאחים המוסלמים ויזכה להטבות.

קריקטורה המתארת את המקרר של א-סיסי בצעירותו וכעת (מתוך פייסבוק)

אל מול המשבר, יצאו עיתונים רבים מתומכיו של א סיסי בקריאה לצמצום ההוצאות הממשלתיות ויציאתו של א סיסי לנאום לאומה בו הוא יסביר על צעדיו הכלכליים - דבר שכעת לא נראה באופק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר