שיא ישראלי

הלילה בחצות: נתניהו יעקוף את דוד בן גוריון באורך כהונתו

מאוויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתגשם, והלילה הוא יעקוף - באורך כהונה רציפה כראש ממשלה - את "הזקן", דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון. נדיר, גם בינלאומית (פוליטי, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נתניהו (צילום: Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו בפייסבוק)

היום (ראשון) בחצות, ישבור ראש הממשלה בנימין נתניהו שיא ישראלי, כשיהפוך לראש הממשלה שמכהן ברצף הכי הרבה זמן מאז קום המדינה - ובכך יעקוף אפילו את דוד בן גוריון, שגם כיהן כראש ממשלה, כמוהו, שתי תקופות לא רצופות.

היסטוריה קצרה: כהונתו הראשונה של בן גוריון, "הזקן", נמשכה חמש שנים ותשעה חודשים ברצף. בחורף תשי"ד, בעקבות מאבקים פנים קואליציוניים, הוא התפטר מתפקידו ו"גלה" לצריף בשדה בוקר. אך גם משם הוא נשף כל העת בעורפו של ראש הממשלה משה שרת, מחליפו, ששרד בתפקיד רק שנה ותשעה חודשים. אחר כך שב בן גוריון לכהונה שנייה שנמשכה 2,790 ימים, עד פרישתו בשנת תשכ"ג.

כאמור, מחר יהיו כבר מאחורי נתניהו 2,790 ימים של כהונה רצופה כראש ממשלה, ובכך ישבור את השיא של בן גוריון. על מנת לשבור את השיא הכולל של בן גוריון כראש ממשלה, יהיה על נתניהו לצבור עוד 972 ימי כהונה, כשנתיים וחצי. נתניהו, שכיהן כבר כראש ממשלה בין השנים 1999־1996 ונבחר שוב ב־2009, מכהן נכון להיום 3,900 ימים בסך הכל. בן גוריון, לעומתו, כיהן כראש ממשלה 4,872 ימים בסך הכל.

עד הבחירות הבאות, שעל פי התאריך הרשמי אמורות להתקיים ב־5 בנובמבר 2019, נותרו עוד 1,082 ימים. במידה והן לא יוקדמו, יהפוך נתניהו לראש הממשלה שמכהן הכי הרבה זמן בתולדות מדינת ישראל - כבר במהלך יולי 2019.

על פי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, גם בקנה מידה עולמי נרשם פה סוג של הישג: מבין מאות מנהיגי מדינות דמוקרטיות בהווה ובעבר, ניצב נתניהו במקום ה־62 בעולם כולו במשך הכהונה הרצופה. הוא יזנק למקום ה־21 בדירוג, במידה וישלים את הקדנציה הנוכחית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר