"לא ידעתי שזה אסור"

האמנים לא מתייאשים: מלחמה נגד מפיצי שירים בוואטסאפ

משתפים שירים וקבצי מוזיקה של אמנים בקבוצות הוואטסאפ? אתם בסיכון לתביעת זכויות יוצרים מצד הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות. מנהל קבוצה שספג איום: "לא ידעתי שזה אסור" (אינטרנט)

משה פריגן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשנים האחרונות נדמה כי חברות הפקות המוזיקה וראשי איגודי האמנים הרימו ידיים מול שיתוף הקבצים ברשתות החברתיות. עתה, המגמה מתהפכת והם יוצאים למלחמה. אם בעבר הם התעסקו בעיקר בלדרוש מבעלי אתרי אינטרנט למחוק קבצים, כיום הם מסמנים את האויבים החדשים - מנהלי קבוצות וואטסאפ שמשמשות כפלטפורמה לשיתוף קבצים. השיטה: תביעות אישיות נגד מנהלי הקבוצה.

נתי, בחור ירושלמי חובב מוזיקה, החליט לפני זמן לא רב להעלות הילוך באהבה שלו למוזיקה ולחברים, ופתח קבוצת וואטסאפ בשם "ONLY MUSIC", בה הוא וחבריו שיתפו דיסקים חדשים וישנים מכמעט כל ז'אנר אפשרי - בחינם ובמהירות.

אט אט חבר הביא חבר ומקבוצה בת עשרות חברים היא הפכה לקבוצה של מאות חברים. והדבר הפך לתופעה: מאות החברים החלו לשתף את החומר שברשותם. בנוסף, משתמשים בקבוצות שחיפשו שיר מסויים, העלו בקשות לשיר באותה קבוצה וזה הגיע כקובץ מסודר.

חברות התקליטים שהבינו את פוטנציאל הנזק לא אמרו נואש, ובמקום לבקש ממפעילת האפליקציה (חברת פייסבוק) הם פנו למנהל הקבוצה בתביעה לתשלום פיצויים בסך שלושים וחמישה אלף שקלים, מבלי לפגוע בזכויות.

בשיחה עם "כיכר השבת" אמר נתי כי "לא ידע שהוא גורם עוול". לדבריו, רבים משתפים תוכן ולא רק הוא, והוא אינו שולט על מה שעובר בקבוצה. כך או כך, מאז קיבל את ההודעה הוא באופן אישי חדל מלשתף קבצים בקבוצות שברשותו אך מאידך הוא אינו רואה טעם לסוגרן.

יצויין כי חוק הגנה על זכויות יוצרים אוסר שעתוק יצירות המוגנות בזכויות יוצרים ושידורם באינטרנט ללא הרשאה כדין וכי הפצת השירים מקימה אחריות אזרחית ופלילית בגין נזקים ופגיעה במוניטין לצד מניעת רווחים.

הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות פועלת יחד עם גופי אכיפת זכויות יוצרים נוספים בארץ, ובין מיוצגיה נמצאים גם ענקי זמר חרדים כדוגמת אברהם פריד, חיים ישראל, איציק דדיה ועוד אמנים חרדים רבים.

ממשרד יחסי הציבור "מדיה פרו" המייצג בין היתר את גדולי הזמר החסידי מרדכי בן דוד ויעקב שוואקי נמסר: "עד לא מזמן היינו נלחמים בתעשיית ההורדות הפיראטיות באינטרנט באמצעות מערכת ניטור מיוחדת, שהייתה שוברת את הלינקים ולא היה ניתן להוריד את השירים".

"לדאבוננו, לאחר שהתפתחה במגזר תעשיית קבוצות הוואטסאפ והטלגרם למיניהם, בלתי ניתן לאכוף העברת קבצים ומוזיקה בתוככי הקבוצות. נכון להיום הכותרים של האמנים בן דוד ושוואקי אינם מיוצגים באופן ישיר ע"י הפדרציה הישראלית לתקליטים, אלא באמצעות לייבלים בינלאומיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר