סיוע מפתיע

בכירי הארכיאולוגים נגד "הכותל הרפורמי"

הארכיאולוג מאיר בן דב, מומחה החפירות בהר הבית, מתריע כי מתווה הכותל יביא להרס העתיקות באזור והוא מגדיר אותו כ"פשע". "הם הורסים את כל ההיסטוריה של ירושלים" (בארץ)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: אילת מזר)

הבוקר (שלישי) מתקיים וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דיון מיוחד בפגיעה בעתיקות ובארכאולוגיה בכותל המערבי כשהמומחים לנושא טוענים כי הכותל הרפורמי פוגע באופן חמור בעתיקות באזור.

ארכאולוג החפירות שליד הר הבית (הכותל המערבי והדרומי), הארכאולוג מאיר בן דב (יועצם לענייני ארכאולוגיה של ראשי הממשלה יצחק שמיר, שמעון פרס ואריאל שרון) מסביר: "מתן אישור לבנות רחבת תפילה בתוך שטח שהוכרז כגן ארכאולוגי על ידי רשות העתיקות זוהי מעילה באמון הציבור. רשות העתיקות מופקדת לשמור על הנכסים הארכאולוגים של מדינת ישראל ומה שקורה שם זו פגיעה בעתיקות ובאתר מורשת לאומי שאין כדוגמתו. את כל ההיסטוריה של ירושלים הם הורסים. מי נתן להם רשות לעשות את זה? זוהי הפרת חוק בצורה הכי בוטה. כל מי שנותן יד לדבר הזה עושה עבירה. אני חושש שאונסק"ו יצטרכו להיכנס לתמונה בגלל מה שעשו שם. הם פשוט הכשירו החלטה לא חוקית".

בן דב שנחשב למומחה גדול באזור הר הבית וירושלים העתיקה אף מרחיק לכת ומגדיר את ההחלטה לבנות את הכותל הרפורמי כעבריינות.

לאור הפגיעה באתר "קשת רובינסון", מקום אשר הוכרז כמקום לטובת בניית רחבת תפילה לרפורמים הוא אחוז שאט נפש וזעזוע לנוכח התנהלות אנשי רשות העתיקות שנתנו את הסכמתם לעניין. "מי שנותן רישיון לפגוע במקום הזה עובר עבירה חמורה ביותר שלא יכירה איש בהתנהגות האנושית של בני אדם בכלל. המקום נועד להיות גן ארכאולוגי ולא רחבת תפילה. זה שיגעון מצד אנשים האמונים על חוק- להפר חוק בצורה כל כך בוטה. כתבתי את זה לכל מיני גורמים שלטוניים, אבל הם התחמקו".

לטענת בן דב וארכאולוגים נוספים המתנגדים לפגיעה באתר הארכאולוגי: "מדובר באתר ארכאולוגי המיועד לשימור. מתווה הכותל מבטל את כל ערכי השימור של האתר ומשנה את אופיו בצורה חריגה ודרסטית. רשות העתיקות פעלה שלא כדין ובניגוד לערכי השימור הארכאולוגי בנותנה אישור לבניית רחבת תפילה במקום. כבר בשנת 2013 הוקמה רחבה זמנית לתפילה בניגוד להיתרי הבנייה ובאישור רשות העתיקות כמבנה זמני ולא חוקי ובניגוד להיתר, והכול בידיעת גורמי האכיפה והשלטון המתעלמים מהעבירות המתבצעות במקום".

כזכור, על פי "מתווה הכותל" תהיה כניסה אחת לכותל המערבי. הכניסה תהיה מחולקת לשלושה נתיבי בידוק - נשים, גברים ומעורב. אחרי הבידוק יכול כל אדם לבחור באיזה כותל הוא רוצה לבקר. בין הרחבה הצפונית של הכותל המערבי, בה מנהג המקום הוא אורתודוקסי. או הרחבה הדרומית של הכותל המערבי, שם תתקיים התפילה ללא מחיצה, לפי מנהגי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית. רחבת "הכותל הרפורמי" תהיה רבת מפלסים, גדולה ורחבת ידיים. היא תשתרע על פני שטח שיכלול רחבת תפילה מוגבהת (בנויה) ואת כל שטח הרחוב ההרודיאני. שטח התפילה הכולל יעמוד על כמעט 900 מ"ר (לשם השוואה מדובר על שטח שהוא כ- 70% מעזרת הגברים הקיימת, ו- 130% מעזרת הנשים הקיימת). הרחבה המתוכננת תורחב ב- 30 מטרים נוספים ותוגבה על גבי עמודים.

לעמדתו של בן דב יש תומכים נוספים מקרב בכירי הארכאולוגים ששלחו לפני כמה חודשים מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו בו הם פונים אליו בבקשה דחופה למנוע את הפגיעה החמורה וההרסנית באתר עם יישום מתווה הכותל.

בעצומת הארכאולוגים לראש הממשלה כנגד הפגיעה בגן הארכיאולוגי ב"קשת רובינסון" נכתב: כבר עתה מהווה בניה זו פגיעה ממשית בחזות האתר, במסלול הביקור וביכולת הסברתו לקהל ויש לסלקה בהקדם. זה המקום היחיד שניתן לראות וניתן לגעת בשרידי החורבן שבא על עם ישראל, עליו הוא אבל וצם בכל שנה בט' באב. יש לממצאים במקום ערך חינוכי והיסטורי עצום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר