שומרים על הכדור

פצצת אנרגיה: המהפכה הירוקה של מרוקו

אם בישראל חשבו שהם מעצמת אנרגיה ירוקה, באה מרוקו והפכה את הקערה על פניה. המדינה המוסלמית ממקמת את עצמה כמדינה ירוקה ומתחדשת. סיקור מיוחד (חדשות, בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כך הפכה מרוקו למעצמת אנרגיה ירוקה המנצלת את כוח השמש, המים והרוח - ויש גם הכרזה מפתיעה: פרס מלכותי שנתי של מליון דולר לממציאים פורצי דרך בתחום האנרגיה הירוקה.

בשבועות האחרונים התקיימה בעיר מרקש ועדת האו"ם (COP22) שעסקה בשינויי האקלים ובאנרגיות מתחדשות בהשתתפות משלחות דיפלומטיות מכל העולם. גם מישראל יצאה משלחת דיפלומטית בראשות השר זאב אלקין – משלחת שנוכחותה עוררה סערה, כפי שדווח ב"כיכר השבת".

(צילום מסך / CNN)
(צילום מסך / CNN)

במהלך הועידה דנו המשתתפים בהתחממות הגלובלית ובשיטות חדשניות למניעת פליטה של גזי חממה ושימוש באנרגיה ירוקה. בהופעתו המלכותית בכנס הכריז המלך מוחמד השישי על פרס חדש - אם תרצו סוג של "פרס נובל מרוקני" בסך כמיליון דולר (שמונה מליון דיראהם) אותו יעניק מדי שנה לממציאים שימציאו חידושים מהפכניים בתחום האנרגיה המתחדשת.

לבאי הכנס הציגה מרוקו את השיטות החדשניות אותן היא מיישמת הלכה למעשה - שיטות שמציבות אותה כאחת המדינות המתקדמות בעולם בנושאי אנרגיה מתחדשת ומציאת מקורות מים חדשים.

שמש: בכנס הוצגה תחנת הכוח הסולארית השלישית בגודלה בעולם - "נור אל וארז'אז'ת", הנמצאת בסהרה ונבנתה בהשקעה סעודית של כמאתים עשרים מליון דולר. התחנה מספקת ארבעים אחוזים מתצרוכת החשמל למדינה בת שלושים מליוני התושבים - מאה ושבעים מגה-וואט.

(צילום מסך / CNN)
(צילום מסך / CNN)

מים: מרוקו הציגה מתקן אותו הציבה בכפרים הנמצאים בסהרה ושסבלו במשך שנים ארוכות מחוסר במים. המתקנים שהומצאו בגרמניה והוצבו לראשונה במרוקו עשויים כלוחות שקולטים את הערפל והופכים אותו למים. לדברי רשות המים המרוקאית בכפרים אלו, מחיר המים עד להצבת המתקנים היה כחמישה דולר למ"ק ועם הצבת המתקנים ירד לארבעים סנט למ"ק.

רוח: לבאי הכנס הוצגו פרויקטים הקשורים לשימוש באנרגיית הרוח והפיכתה לחשמל באזור צפון מרוקו ההררי. לדוגמא, הביאו מפעל מלט (צמנט) ענק שהפעלתו מתבססת על אנרגיית הרוח בלבד - אנרגיה שמיוצרת בעזרת טורבינות רוח המוצבות על ההרים הסובבים את המפעל.

(צילום מסך / CNN)
(צילום מסך / CNN)

בכנס הוכרזה "הצהרת מרקש" בה הכריז האו"ם על תוכנית שעלותה כמאה מליארד דולר שיהיו שותפות בה כלל המדינות החברות באו"ם. תכליתה של התכנית תהיה להגיע לאנרגיות חדשות, מיגור העוני ופיתוח מדינות נחשלות בתחומי האנרגיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר