הטור השבועי

כילד, הרב עובדיה צייר את עצמו כ"מרן"

כיצד היה מגיב מרן על בחירתו של הנשיא טראמפ? • איזה ספר כתב דווקא בתקופת משבר? • וגם: תתחילו לסתום את האוזניים • הטור השבועי של הרבנית יהודית יוסף (דעות)

הציור על כריכת מחברתו של מרן, בהיותו צעיר לימים (צילום: בית מורשת מרן)

אגדה נאה מספרת על גדוד צפרדעים חסרי מעש, שהכריזו על מרוץ ייחודי וראשון מסוגו, כשהמטרה להעפיל לצמרת אחד העצים הגבוהים בעיר.

ביום המיועד, התייצבו הצפרדעים על קו המרוץ, כשבני משפחתם עומדים מאחוריהם, לתמוך ולקרוא קריאות עידוד. האות ניתן על ידי ראש השבט, ותיכף זינקו הצפרדעים והחלו לטפס. אלא שגזע העץ היה חלקלק מידי, ותוך מספר שניות החלו עשרות צפרדעים לנשור מהעץ, כשראשן נחבט בקרקע.

"לא ניתן לטפס על העץ הזה, אין סיכוי", הצטדקו הצפרדעים שנפלו, והצטרפו לקהל הרחב שהביט על העץ בדריכות: על הגזע נותרו עדיין כמה צפרדעים שנאחזו בציפורניהן במאמץ שלא ליפול.

ככל שחלפו הרגעים, החלו כולם להבין שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. "תרדו", הכריזו לעבר הצפרדעים, "לעולם לא תצליחו להגיע". כמה מהן ניסו בכל זאת להתאמץ, אך מהר מאוד נטשו את המרוץ וקפצו למטה, תוך שהן מצטרפות לקריאות הפסימיות של הקהל.

הצפרדעים האחרונות שנותרו על העץ, ניסו להמשיך בשארית כוחותיהן. הקהל לא הפסיק ללעוג להן, וכמה אף החלו להתבדח על היומרה שלהן להעפיל לצמרת. "אין לכן את הכישורים הבסיסיים הנדרשים לטיפוס על עץ", גיחכו.

אט אט נשרו כל הצפרדעים, האחת אחרי השניה. כולן, מלבד אחת. נראה היה שכל קריאות הבוז, הלעג והצעקות, לא עושים עליה רושם, והיא ממשיכה לטפס במאמץ עילאי, באיטיות אך בעקביות.

הקהל הגדול צפה בדאגה אחר התקדמותה של הצפרדע, ורק הגביר את ניסיונות השכנוע: "בסוף הרי ממילא תיפלי. הנפילה מהגובה הזה הרבה יותר כואבת...", אמרו כמעט בתחנונים. לרגע היה נדמה שהיא עוצרת, אבל אז חזרה שוב לטפס.

"היא פשוט מתאבדת", הנידו כולם בראשם ברחמים, אלא שבדיוק אז, מול עיניהם הנדהמות, קפצה הצפרדע קפיצה אחרונה והגיעה לצמרת.

מעט מבויש, ניגש ראש השבט אל הצפרדע האמיצה, על מנת לברך אותה על ההישג המרשים. "איך הצלחת לעשות זאת"? שאל בנימוס, אך לא זכה למענה. הוא ניסה לשאול שוב, והגביר מעט את קולו, אך הצפרדע המשיכה בשתיקתה.

כעסו של ראש השבט החל להתעורר, אלא שלפתע ניגשה אליו אחת הצפרדעים. "היא לא יכולה לשמוע אותך", לחשה באוזנו, "היא פשוט חירשת..."

הכל בידינו

שבועיים אחרי הבחירות הדרמטיות לנשיאות ארצות הברית, נדמה שהעולם החל להתרגל לצמד המילים: "הנשיא טראמפ". בעוד כלי התקשורת מנסים ללמוד ולהפיק לקחים, כיצד טעו בכל הניתוחים והתחזיות, נדמה שהגיע הזמן ללמוד משהו גם לעצמנו.

כאשר נבחר הנשיא ברק אובמה לכהונתו הראשונה, הגיעו כמה תלמידים אל מרן זצ"ל, ושאלו אותו: מה עלינו ללמוד מבחירתו ההיסטורית של האפרו-אמריקאי הראשון, למשרה כה רמה?

אמר להם מרן: "אם קטן אתה בעיניך – ראש שבטי ישראל אתה". אין דבר העומד בפני הרצון.

מרן לא אמר זאת מהשפה ולחוץ. הוא חווה זאת על בשרו. כל ימיו היו רצופים התמודדויות מורכבות, רוחות עזות וסערות, שאיימו על הגשמת שאיפותיו וחלומותיו. אך מעולם הוא לא אמר נואש.

לא פעם סיפר איך חבריו לכתה היו מלגלגים עליו על שהקדיש שעות ארוכות לכתיבה, על חשבון ההפסקה שלו. בגיל 17, כאשר הוציא לאור את חיבורו הראשון, הוא נתן לכך ביטוי בהקדמתו, וסיפר על אותם האומרים "מי הוא זה, שפל ונבזה, שנהיה מחבר חיבורים". אבל באותה נשימה הוא משיב, בלי להירתע ובלי לגמגם: "שמתי פניי כחלמיש, ומדרכי לא אמיש".

כי לפעמים כדי להגיע אל היעד הנכסף, צריך להיות חרש. לטפס ולנסות להעפיל לגבהים, בלי להסתכל למטה, בלי לשמוע את קולות הסביבה.

בין עשרות מחברותיו של מרן, מתקופת היותו צעיר לימים, ניתן למצוא נקודות רבות המצביעות על שאיפותיו. כך למשל, גילינו פעם בכריכת אחת המחברות, איך שירטט בכישרון דיוקן של רב לבוש גלימה וחבוש במצנפת הראשון לציון...

כך היה כשנאלץ לרדת למצרים, וסבל מרורים מחברי ועד הקהילה היהודית. כך היה כשרדפוהו הבבלים בארץ ישראל, עד שנפל למשכב. וכך היה כשהדיחוהו ממשרת הרב הראשי לישראל, בה ראה מרן באותה תקופה מנוף לקירוב ישראל לאביהם שבשמים. פעם סיפר לנו, שדוקא באותה תקופה, כשצערו היה גדול מאוד, כתב את אחד מיצירותיו התורניות המקיפות והמעמיקות ביותר, ספר "טהרת הבית", שהאיר את עולם ההלכה היהודי.

במקום לשקוע במסכנות, לדעוך ולהאשים את כל העולם, בחר מרן להתגבר על המכשולים ולממש את ייעודו. מרן הכיר את עוצמת הכוחות הטמונים באדם, והוא ידע לנצל אותם היטב.

זהו המסר הגדול והמשמעותי שלימד אותנו מרן בכל שנותיו: הכל בידינו! אין דבר שאינו ניתן להשגה!

אין זו אגדה

אין חולק על כך שהנשיא הנבחר של ארה"ב, הצליח לעשות את הבלתי יאמן. איש לא העלה בדעתו, שהאיש הבוטה וחסר הנסיון, ששבר את כל הכללים והמוסכמות, יגיע בכלל לישורת האחרונה. במהלך מערכת הבחירות, הוא ספג עלבונות בלי סוף, מבית ומחוץ, מאנשי תקשורת, ראשי ממשל, ואפילו מהנשיא המכהן עצמו. אך הוא המשיך בנחישות ובאומץ לב.

כל אחד מאתנו שומר בתוכו אוצר של חלומות ותקוות, מילדותו ועד היום. רבים מהם לא הבשילו לכדי ביצוע, ובטח לא באו לכלל הגשמה. גם בחיי היום יום, לעיתים אנחנו רוצים להתקדם, לטפס לגבהים חדשים. הלב שלנו משתוקק להגיע למקומות טובים ונכונים יותר, למימוש ולסיפוק עצמי.

רק שמשום מה, אנחנו בוחרים לחדד את חוש השמיעה שלנו, בכל הנוגע למה שאנשים אומרים עלינו. אלו המנבאים לנו כישלון, מטילים ספק ביכולות ובכישורים שלנו, ומרפים את ידינו מלדבוק במטרה.

בואו נקשיב לעצמינו. הקב"ה טמן בכל אחד מאתנו כוחות בלתי מוגבלים. יש ביכולתנו להצליח לעשות דברים שמעולם לא חלמנו עליהם. וזו בדיוק הבעיה. מי שחושב בקטן וחולם בקטן - נשאר אדם קטן. "חלום בגדול והעז להיכשל", אמר פעם מישהו חכם. השאיפה הזו, יוצרת מציאות.

לפעמים אנחנו נוטים להאשים את כל העולם בכישלונות שלנו, במקום להעצים את עצמנו. אל לנו להשליך יהבנו על אחרים. איש לא יגשים עבורנו את חלומותינו, ויתירה מכך, רבים מהאנשים שאנחנו 'בונים' עליהם, לא יעמדו לצדנו בבוא העת.

אם נשכיל להיות ממוקדי מטרה, אין חלום שאינו ניתן להגשמה. בלימודים, בעבודה, בפרנסה, בחיים האישיים ובכל תחום. אם רק נרצה באמת – אין זו אגדה.

אז כאשר נשמע בפעם הבאה את צמד המילים "הנשיא טראמפ", נחשוב על עצמנו. על החלומות, השאיפות, התקוות. זה הזמן לסתום אוזניים, לזקוף קומה ולשעוט במלוא המרץ לעבר המטרה הנכספת, קדימה ולמעלה! בלי להסס, בלי להירתע. כן, אנחנו יכולים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר