גדלים עם מאוחדת

מחר בבוקר נקום, נתלבש ונלך לגן? לא, לא רוצה!

הילד שלכם מבין שבבוקר קמים והולכים לגן, אך לא תמיד מצליח להכיל את משמעותה של הפעולה היומיומית הזאת. לעתים אי ההבנה יכולה להפוך לפחד ומצוקה. מה עושים אם בוקר אחד הוא מחליט שהוא פשוט לא הולך לגן? (חינוך, שיווקי)

מסרב ללכת לגן הילדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בין אם הילד הולך לגן או לכיתה א'; כל היקלטות במסגרת חדשה צריכה להיות מלווה בתחושת ביטחון, וישנן דרכים לעזור לילד להתגבר על הפחד שגואה אצלו. מידע מוקדם על המסגרת החדשה, היכרות עם המתחם והצוות החינוכי, מסרים חיוביים לקראת החוויה לימודית וחברתית - יכולים להוריד את מפלס הפחד.

אבל מה קורה כשהילד מסרב ללכת לגן?

הסירוב ללכת לגן מגיע כתוצאה מפחדים רבים ומשולבים שיכולים להיווצר אצל הילד. לרוב, חרדה וחוסר ביטחון עצמי, יכולים להיות הבסיס למצוקה הרגשית אותה הוא מרגיש. גם תחושות דחייה, השפלה חברתית או בדידות יכולים לגרום לכך.

הפחד מהלא נודע הוא המרכיב המרכזי של הפחד שמרגיש הילד. לפני המעבר למסגרת החדשה הילד אינו יודע מה הולך לקרות איתו מחר, מחרתיים, ומה הולך להשתנות. לעתים גם הוא אינו מבין מדוע בכלל דברים צריכים להשתנות, וכך שהדמיון שלו יכול לקחת אותו לאינספור סיטואציות;

האם יהיו לו חברים טובים שם? האם יציקו לו? האם המחנך החדש יאהב אותו? האם יעמוד בדרישות ובציפיות? האם יעמוד ברף שהציבו אחיו ואחיותיו? המחשבות יכולות לגרום לו שלא להבין מדוע בכלל להעמיס עליו את השינוי הזה, והוא עלול להרגיש דחוי. כתוצאה מכך הוא יסרב ללכת ולהישאר במסגרות אותן הוא מכיר היטב.

במרבית המקרים, החרדה מללכת לבית ספר או לגן קשורה לרצון להישאר במסגרות הקיימות והנוחות. הפחד להיפרד מההורים או מהבית אל מקום זר ובלתי צפוי שבו לא יהיה עטוף בביטחון שמעניקים לו הוריו.

תחושת ביטחון לחוויה חיובית. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק.

לעתים עלול הילד לחשוש שאם יעזוב את הבית אזי עלולים לקרות דברים רעים לאנשים שהוא אוהב, והוא לא יוכל לעזור להם. כך במצב שההורים בתהליך גירושים או כאשר אחד מבני המשפחה חולה או חס-ושלום נפטר. גם כשקורים דברים טובים כמו כשאח קטן נולד, הילד עלול לפתח חרדות מפני דחייה ובדידות, ומכך שתשומת הלב תוקדש לתינוק החדש בהעדרו, והוא לא יהיה שם "להיאבק" על מעמדו.

ילדים פועלים אחרת ממבוגרים. בגילאים אלו הילד פועל לפי עקרונות "ההנאה", הוא יעדיף לעשות מה שהכי קל ונעים עבורו, ויימנע לרוב ממאמצים מיותרים. מגיל 5-6 הוא אמור להתנהג על פי "עקרון המציאות" ויידרש לעשות גם דברים שלא תמיד קלים ונחמדים עבורו, אך מחויבים מהמציאות, כמו ללכת לגן או לבית הספר.

סימפטומים גופניים כתוצאה מחרדה, ואיך עוזרים

רצונו של הילד להישאר בבית יבואו לידי ביטוי בכך שהוא יסרב לקום בבוקר מהמיטה, ינעל את עצמו בשירותים, וינהל עימותים חוזרים ונשנים כל יום לפני היציאה למסגרת החדשה - לרוב לאחר חופשה מהלימודים או אפילו אחת לשבוע ביום ראשון לאחר מנוחת השבת. על אף שלפני כן הרגיש בריא לגמרי, הוא יתעקש על כך שאינו יכול ללכת.

לפעמים, הפחדים של הילד עלולים באמת לגרום גם לסימפטומים גופניים: חולשה ברגליים, כאבי ראש או בטן, וגם בחילות, הקאות, ושלשולים ולעתים גם עילפון. אבל ברוב המקרים לאחר שההורים הסכימו שיישאר בבית הילד יתפקד כרגיל עד למחרת בבוקר.

אם הרופא בדק ולא מצא כלום - הולכים לבית ספר. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

הטיפול והעזרה שנוכל להעניק לילד צריכים לבוא מתוך הידיעה שאין דרך אחרת, והחזרה למסגרת היא ברורה וחד משמעית. על הילד להבין שאם אין סיבה בריאותית, או שהרופא בדק ולא מצא כלום - הולכים לבית ספר. אפשר גם להוסיף ולהגיד לו שזהו "חוק של המדינה" שחייבים ללכת.

עם זאת,על ההורים להבין את תחושות הילד ולא לקוות שייעלמו מעצמם. להבין מהו הגורם לפחד, כדי שיוכלו להתמודד איתו. חשוב לומר לילד שאנחנו מבינים שקשה לו, שנעזור לו בכל מה שצריך - אבל קודם כל חוזרים לבית הספר או לגן.

בו זמנית אפשר לברר עם הצוות החינוכי אם קרה משהו שהיה עלול לגרום לילד לפחד, וגם בדק בית הוא חשוב: האם ישנה בעיה או מצב חדש שעלולים היו לגרום לילד ללחצים ופחדים?

במקביל לחיפוש הגורמים והסיבות, חשוב לטפל בתחושת הביטחון של הילד ופחדיו. בשום פנים לא ללעוג, לצחוק עליו או לזלזל בתחושות שלו. להבין אותו ולעזור לו להתמודד. גם עזרה מקצועית יכולה להיות על הפרק: עם הדרכה חינוכית נכונה, ההורים יוכלו לנתב את פחדיו של הילד ולגרום לו להבין שהם עוזרים לו.

אבחון וטיפול מקצועי

אבחון מדויק של הבעיה שגורמת לפחדיו של הילד, יביא לבחירת הטיפול המתאים.

טיפול יעיל יכול להיות, למשל, חשיפה הדרגתית למקור הפחד. ההורים מלווים את הילד לגן או לבית הספר ונשארים איתו מספר שעות בימים הראשונים, כדי שיוכל להסתגל ולהתרגל. עם הזמן השעות מתקצרות עד שמגיעים לשגרה הרגילה בה הילד נשאר לבד במסגרת.

חשוב לוודא שההורה "הסמכותי יותר" ילווה את הילד, כדי שלא ייכנע בקלות ללחצים הרגשיים שהילד מפעיל. שיתוף פעולה עם המחנכת יכול לקצר את התהליך ולעזור לילד להסתגל ביתר קלות. גם חיזוקים מילוליים וחיוביים מומלצים, כאשר המטרה העיקרית היא שהילד ירגיש שהחוויה אותה היא עובר היא חשובה וחיובית.

דרך נוספת לטיפול היא באמצעות דמיון מודרך בה עוזרים לילד להפוך את הפחד למשהו קטן ונשלט שהוא יכול להתגבר עליו ולנצחו. כדי לפתח חוויה חיובית בגן או בבית הספר אפשר להיעזר בתמונות, ציורים ומשחקים. בשילוב עם תחושת ביטחון ורוגע שההורים מעניקים, הילד יקבל עידוד ותמיכה וירגיש כי הוא שולט במצב וששום דבר רע לא יקרה לו.

משחקים לתחושת ביטחון. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק.

לעתים הטיפול אינו עוזר וצריך לקבל עזרה מקצועית. במקרים קיצוניים ניתן לפנות לפסיכיאטר מומחה לילדים עם אפשרות לנטילת תרופות שיעזרו להורדת המתח והחרדות, כדי להקל על הילד לחזור לתפקוד תקין.

חשוב להבין את הילד ולהרגיש את הפחדים שלו, כדי שיוכל להחזיר לעצמו את הביטחון העצמי לצורך התנהגות מקובלת ורצויה. במרבית המקרים של חרדה מגן או בית ספר, הבעיה מגיעה לפתרון תוך פרק זמן קצר ולא חוזרת על עצמה.

אין דבר משמח יותר מילד שחוזר מהגן או מבית הספר עם הסיפורים היומיים שלו, על החברים, על המשחקים, איך למד, איך שר, איך ניגן והתפתח. בואו נעזור לו להגיע לשם. כדי למנוע מראש בעיות של פחדים, כדאי להגיע להדרכה מקצועית איך להתכונן לקראת מסגרת חדשה עם הילד, ודרך עזרה מקצועית וחינוכית נוכל להוביל את הילדים בבטחה, בשלווה וברוגע, כדי שיקבלו את החוויה החיובית הטובה ביותר.

בקופת חולים מאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת עבור הדרכה ועזרה מקצועית - "ביקור בריא". מטרת התכנית למעקב על התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונה, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נעשתה בשיתוף קופת חולים מאוחדת. החומר בכתבה מבוסס על מידע שערכה ד"ר אלידה מגור, רופאה מומחית לפסיכיאטריה של הילד.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר