לגדול עם מאוחדת

מה נאכל היום בגן? שוקולד, ושוקולד ושוקולד?!

לילד שלכם יש טעם משובח באוכל, ומצידו לזלול כל היום קינוחים ומתוקים מלאי כל הטוב שבעולם. כדי לשנות את הרגלי האכילה של ילדכם צריכים להנחות אותו נכון, והכי חשוב: דוגמה אישית (חינוך, שיווקי)

מסתבר שלא חייבים לגדול על חטיפים וממתקים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)


הילד גדל, התחיל לעמוד, ללכת ולרוץ, והגיע הזמן לפרוש כנפיים ולקחת אותו לגן, ואיך הוא תמיד חוזר מלא סיפורים, הפתעות וחברים חדשים. אך גם אם אנחנו מקפידים על תזונה נכונה ומאוזנת בבית, הוא עדיין נחשף לעולם חדש של חטיפים ומתוקים.

אם הוא מספיק גדול כדי ללכת לגן, הוא גם מספיק גדול כדי לדעת מה וכמה עליו לאכול. אבל, ההורים חייבים להיות מעורבים כדי לעזור לו ללמוד. הוא מסתכל ובוחן ומעתיק מה שהוא רואה סביבו, ולכן הדוגמה האישית של ההורים ויצירת בית בריא ומאוזן - היא במעלה הראשונה.

ישנן דרכים רבות לחנך את ילדנו שיסגל לעצמו אכילה בריאה ונכונה. עם אהבה, דאגה, תמיכה וליווי בתהליך גדילתו.

כל אחד וההעדפות שלו, וכחלק מתהליך הגדילה של הילד הוא מפתח אופי וגם טעם אישי, אשר יכול להשתנות מבין המאכלים השונים. כדי להכווין אותו לכמות שמתאימה לו, עדיף לאפשר לילד להחליט בעצמו כמה לאכול מהמזון שמוגש בארוחה. כדי להשיג את האיזון הטבעי בכמות הצריכה של הילד, אל תקבעו עבורו כמה הוא צריך לאכול לפי מדדים שחיצוניים לו. טיפ חשוב: אל תעבירו ביקורת לא משנה מה.

לאחר שהבאנו לילד את הכמות המתאימה לו, מגיע שלב החינוך וההנחיה: הרי גם הילד מבין שהוא אינו מסוגל להחליט לבד על הכול. תפקידם של ההורים בתפריט המזון של הילד הוא החשוב ביותר: הם בוחרים את סוגי המזון ושילוביהם בזמן הארוחה. אם ההורים יבחרו במזון בריא בכל ארוחה, הרי שהעדפותיו של הילד מתוך המבחר הזה תמיד יהיו טובות. אל תיבהלו אם הילד בוחר שלא לאכול מהמנה - לכל אחד הטעם הייחודי שלו שמתעצב ומשתנה מפעם לפעם.

תפקיד חשוב להורים לתפריט בריא לילד. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כדי להוביל את הילד לאורח חיים בריא, חשוב שיהיה לו סדר יום מסודר: לכל דבר יש זמן, למשחק, לאמבטיה, וכך גם לאכילה. על הילד לדעת שישנן ארוחות עיקריות בזמנים קבועים שחייבים לאכול, כן גם מומלץ להגיש לצידן ארוחות ביניים בריאות מפעם לפעם אך לא חטיף שפוגם בסדר הפעילות התקין של הגוף.

אפשר לברר ולפעול לפי שעות הארוחה בגן. אם, למשל, ארוחת הבוקר מוגשת, רק ב10:00 אזי כדאי להגיש לו ארוחת ביניים לפני היציאה מהבית. וכך אם ארוחת הצהריים בבית או בצהרון מוגשת רק ב14:00 בצהריים, כדאי לדאוג בין לבין לארוחת ביניים שתחזיר לו אנרגיה לאחר שרץ כל היום.

ואם כבר אנרגיה, המזון בארוחות לרוב מתבסס על פחמימות שמספקות אנרגיה לטווח קצר, ותורמות להתפתחות הילד, ואת המרץ לשחק, ואת הכוח להתרכז. בארוחות עיקריות אפשר לקבל פחמימות דרך לחם, פסטה, תפוחי אדמה, קוסקוס ועוד. בארוחות הביניים ניתן לקבלן דרך מעדני חלב, פירות וקורנפלקס.

ילדים קטנים אוהבים לרוץ ולהשתולל בלי הפסקה, ויש לוודא שהם מקבלים כמות מספיקה של נוזלים. ילד בגיל 3-4 זקוק לכמעט 6-7 כוסות מים, בסביבה ממוזגת. עדיף להביא לילד מים ולא מיצים שונים שמכילים סוכר או תה עם קפאין.

תזונה מאוזנת לילד, מעבר לפחמימות ונוזלים, פירושה גם לדאוג לחלבונים שמשמשים לגדילתו ולבניית רקמות הגוף. החלבונים נמצאים בגבינה, ביצים, בשר ודגים, וכדאי מאד לשלב אותם בכל ארוחה עיקרית. כך גם השומנים (הבלתי רווים) שמשמשים לבניית רקמות שונות בגוף ותורמים למניעת מחלות. השומנים נמצאים בסוגי השמן השונים, בזיתים, אבוקדו, מיונז וגם חומוס וטחינה. רכיבי מזון אלו יכולים להשתלב היטב בארוחות הבוקר והערב.

השומנים הרווים שאינם מומלצים מקורם בעיקר מן החי. הם נמצאים בבשרים מעובדים (נקניקיות, המבורגר), בחמאה, בשמנת ומרגרינה ובמגוון חטיפים. כדאי להפחית מהתפריט המשפחתי כמה שניתן מסוגי השומנים האלו שצריכה מוגברת שלהם מקושרת למחלות שונות.

לדוגמה: ארוחה עיקרית יכולה להכיל כריך עם גבינה עם ירקות וזיתים, אורז עם כדורי בשר ברוטב עגבניות ושעועית ירוקה, וכמובן מים. ארוחת ביניים יכולה להיות פרי חתוך או אפילו כוס חלב.

גורי האריות מסתכלים על הוריהם ולומדים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כמו גורי אריות שלומדים מהוריהם לצוד דרך התבוננות והסתכלות, כך גם הילדים שרואים בהורים דוגמה להתנהגות, אורח חיים ותרבות אכילה. אם ההורים ידגימו לילד את חשיבותן של ארוחות מסודרות ולא ילמדו אותו ללכת למקרר כל רגע, גם הם ילמדו לאכול מסודר ולא לנשנש כל היום. כך גם אם ההורים יאכלו ממגוון ירקות ופרות, כך גם סיכויי הילד לאהוב ולאכול אותם יגדל.

כדי לגדול נכון, לא צריך חטיפים וממתקים, שוקולד או עוגות גבינה. אם נדאג לספק לילדינו אנרגיה בזמנים נכונים דרך לחם, כוס חלב, פרי או יוגורט, הם לא יזדקקו לסוכר שמצוי בחטיפים והממתקים.

אפשר גם בלי סוכריות בשביל סוכר. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

חשוב להתכונן ולחשו מראש על דרכים לתזונה נכונה ובריאה עבור ילדינו. אפשר לגשת לתזונאית בקופת החולים לקבלת תפריט מומלץ סובייקטיבי עבור כל ילד והזמנים שלו. תכנון מחושב יביא לתוצאות גבוהות ואורח חיים בריא, מסודר ושליו שיביא לו את האנרגיה שהוא צריך להתפתחות ולגדול הכי טוב שאפשר.

בקופת חולים מאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת עבור הדרכה ועזרה מקצועית - "ביקור בריא". מטרת התכנית למעקב על התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונה, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נעשתה בשיתוף קופת חולים מאוחדת. החומר בכתבה מבוסס על מידע שערכה ד"ר לילך מוזס, דיאטנית קלינית, מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר