פגישת הרב והרודן השנוי במחלוקת

כשפידל קסטרו רתח מזעם: "אם נייבא בשר - ירצחו יהודים"

מיוחד ל"כיכר השבת": הרב הראשי לשעבר רבי ישראל מאיר לאו, מספר על פגישתו עם פידל קסטרו. "אני שונא את הכנסייה הקתולית בגלל ששם צמחה השנאה לעם היהודי" אמר קסטרו (חרדים,עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב לאו וקסטרו, לפני 23 שנה (צילום: ארכיון)

כ-23 שנים אחרי אותה פגישה נדירה בין הרב הראשי לישראל דאז הגאון רבי ישראל מאיר לאו לשליט קובה פידל קסטרו שמת אמש בגיל 90, משחזר הרב לאו באוזני כתב "כיכר השבת" את אותה פגישה, ומספר על התנגדותו של קסטרו לבצע צעדים שיגבירו את האנטישמיות.

"בחודש פברואר 94 לפני קרוב ל-23 שנים, שבט תשנ"ד, נסעתי ליומיים לקובה שפתחה את שעריה בתקופת השואה עבור הצלת יהודים שברחו מאירופה - בתוכם דודי ודודתי ושני ילדיהם. רציתי לראות מה נותר משארית הפליטה ומה מצבם במדינה לאחר המהפיכה הקומוניסטית שהיתה 35 שנה קודם לכן ובה עלה קסטרו לשלטון".

"באותו הזמן כיהנתי כרב ראשי לישראל. מהרגע הראשון הגעתי במטוס פרטי מוונצואלה הסמוכה שם הייתי במסע הרצאות ונסענו יחד מניין יהודים. שהינו במדינה יומיים במטרה לתהות על קנקנם, הצמידו לי את איש הבולשת ואת שרת הדתות שכיהנה בתפקיד".

הרב ישראל מאיר לאו (צילום: עמוד בן גרשום / לע"מ)

"ביום השני", מספר הרב לאו, "התבקשתי להגיע אל משרדיו של נשיא המדינה המפקד פידל קסטרו השליט הכל יכול. בשעה 22:00 בערב הגעתי ללשכתו והשיחה נמשכה 3 שעות ו-5 דקות. מעט אחרי השעה 1 בלילה הוא ליווה אותי למעלית". הרב לאו מספר על הפגישה: "הבאתי לו במתנה שופר והסברתי לו כי אצלינו מתפללים שלוש פעמים ביום ל"תקע בשופר גדול לחירותנו". 'יהיה השופר על שולחנך אדוני הנשיא, שאם יבקש יהודי מבני עמי לבקש לעלות לארץ ישראל - בקשתי שתאפשר לו זאת'".

"הנשיא גילה להפתעתי בקיאות בתנ"ך ושאל אותי איך יכול להיות שמ-70 יהודים שירדו למצרים נעשו 600 אלף" מספר הרב לאו, "עניתי לו שנולדו שישה בכרס אחת והיה נס של פרו ורבו. הנשיא קסטרו התחיל לחשב וטען שזה מידי הרבה 600 אלף גם ככה. הוא אמר לי: 'אני שייך לדור שחושב בראש ולא עם האצבע'".

פידל קסטרו (צילום: שאטרסטוק)

"הוא נרגע רק כשאמרתי לו שערב רב הסתפח ליוצאי מצרים וכך הגענו למספר הגדול. הנשיא קסטרו גילה לי כי הוא שונא את הכנסיה הקתולית בגלל ששם צמחה השנאה לעם היהודי והוא נגד אנטישמיות".

"ביקשתי ממנו כי בעוד חודשיים יחול חג הפסח, 'אנחנו לא אוכלים חמץ' הסביר הרב, "הצעתי שיתן לייבא מצות לפסח. הוא אמר לי 'מה לייבא? מאמריקה? אתה יודע שאני דוד והם גוליית. אתה יודע מי ניצח'.

"אמרתי לו: אני מתחייב שיביאו את המצות ממקסיקו והוא מייד הסכים. הרהבתי עוז והוספתי ואמרתי: אין פה שום חיים יהודים במדינה. אולי תרשה גם לייבא ממקסיקו בשר כשר? הוא דפק על השולחן ונתן צעקה: לא! אמרתי לו מדוע לא? הוא השיב: "אתה רוצה לגרום לאנטישמיות בקובה. לעם שלי יש קיצבה ללחם ואין להם בשר. פתאום רק ליהודים יהיה בשר אז עלולים לרצוח אותם. בשר זה אוכל ואני לא מרשה, מצות זה לא אוכל, זה דת".

עזר ויצמן וראש הממשלה (צילום: סער יעקב / פלאש 90)

"הוא היה חד ופיקח" מספר הרב לאו על סיום הפגישה, "הגענו למעלית בשעה 1 ואז אמרתי לו יש לי בקשה אליך אדוני הנשיא. יש לנו ארבעה חיילים שבויים שאנו לא יודעים מה עלה בגורלם. רון ארד, יהודה כץ, זכריה באומל, וצבי פלדמן. אתה אמרת לי שהאויבים שלנו סאדאם חוסיין וחאפז אל אסד הם חברים שלך. אולי תברר אצלם מה עלה בגורלם ואולי אף להשיבם אלינו הביתה לישראל?"

"הנשיא קסטרו שואל אותי: ממתי הם שבויים? כמה זמן? עניתי לו שהשלושה האחרונים נחטפו ביולי שנת 1982 ורון ארד קצת קודם לכן. קסטרו הסתכל עליי ואמר: 'רב ראשי. אתה מאמין שהם עוד בין החיים?' אמרתי לו: 'את ההורים של הנעדרים שאלתי את אותה שאלה ואחד האבות ענה לי כי גם אם בנו אינו בין החיים אני מבקש שיחזירו אותו כדי שיובא לקבר ישראל ושתייה מצבה הנושאת את שמו ושנוכל לומר קדיש ואזכרה'.

"קסטרו הסתכל אל התקרה ואמר: 'קלעת לנקודה. נגעת בליבי. אני אעשה בשבילם כל מה שאני יכול'. בזה נפרדנו לשלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר