בעקבות "כיכר השבת"

הרבנים הראשיים על סערת הכתובות: "בנתיים מותר לגור יחד"

הרבנים הראשיים, הראשל"צ הגר"י יוסף והגר"ד לאו מתייחסים לסערת הכתובות של זוגות שביתם וכתובתם נשרפו ופוסקים כי יש לעשות כתובה חדשה אך בנתיים מותר לגור ביחד (יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: יעקב כהן - פלאש 90)

פרסום ראשון: סערת הכתובות של מאות זוגות שביתם נשרף לחלוטין בגל השריפות האחרון - עליה דווח לראשונה ב"כיכר השבת" - ממשיכה לעורר הדים נרחבים ודיונים בקרב פוסקי ההלכה, וכעת הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו פוסקים כי אין בעיה לגור ללא הכתובה שנשרפה אך ראוי לכתוב כתובה חדשה.

עוד בנושא:

ל"כיכר השבת" נודע כי הגר"י יוסף נשאל בנושא על-ידי הרב ראובן זכאים, וכתב פסק - בכתב ידו - לפיו: "יש להכין כתובה דאירכסא, אבל בינתיים מותר להם לגור יחד, כיוון שיש העתק".

הגר"י יוסף הוסיף וכתב: "וגם האשה סומכת על בית הדין שישמור על זכויותיה, וגם יש חרם דרג"ה, ושבועה - ועוד טעמים". הרב הראשי סיים ופסק: "לכן אין להיבהל ויעשו בנחת".

פסק הראשל"צ

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו פוסק גם הוא כי מותר לבני הזוג להמשיך לחיות יחד אך עם זאת יש לכתוב "כתובה דאירכסא".

"כידוע, מגמת הכתובה להבטיח את זכויות האשה, 'שלא תהא קלה בעיניו להוציאה' ולכן צריך שתהיה תחת ידה של כל אחת כדי להבטיח את זכויותיה", אומר הרב לאו ומציין כי "למרות שבכל הרבנויות בארץ, נוהגים לשמור העתקים של הכתובות, היות והכתובה המקורית לא קיימת עליהם לכתוב כתובה חדשה, מה שנקרא 'כתובה דאירכסא' כמו בכל מקרה כשהכתובה נאבדת".

"הרבנות הראשית העבירה לכל הרבנויות המקומיות נוסח של כתובה דאירכסא", מבהיר הרב לאו וזאת כדי שמי שכתובתו נשרפה יוכל לכתוב כתובה חדשה.

עם זאת, מבהיר הרב הראשי כי "למרות שיש צורך לכתוב כתובה חדשה אין ספק בכך, שבני הזוג מותרים להמשיך ולגור ביחד גם טרם שיכתבו כתובה חדשה – 'כתובה דאירכסא'".

לסיום, אומר הרב לאו כי "במידה ויש חשש שאין העתק של הכתובה במשרדי הרבנות, ראוי להזדרז ולכתוב "כתובה דאירכסא" בהקדם".

כפי שדווח אמש, לאחר שעל פי ההערכות הרשמיות, כ-1,600 אזרחים נותרו ללא קורת גג עקב גל ההצתות, מתריעים רבנים כי זוגות עלולים לחיות באיסור ללא כתובה חדשה.

הרב מרדכי אברמובסקי, מי שמכהן כבר עשרות שנים כרבו הראשי של הישוב זכרון יעקב וגם משמש בשנים האחרונות כחותם על תעודות הנישואין במועצה הדתית בחיפה, התריע בראיון ל"כיכר השבת" כי "מאות הזוגות שביתם עלה באש בגל השריפות שהחל בשבוע שעבר, עלולים לחיות באיסור כל זמן שלא ערכו כתובה חדשה כדת וכדין".

ראב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך פסק גם הוא אמש כי "מי שכתובתו נשרפה צריך לעשות לאלתר לכל הפחות מעשה קנין חדש בפני שני עדים על מה שהתחייב בכתובה, ולא מועיל העתק ברבנות".

הרב שטרנבוך היה נחרץ בפסיקתו ואמר כי "כל זמן שלא חודש מעשה הקניין, אין לו היתר הלכתי לגור עם אשתו בבית". הרב שטרנבוך הוסיף ואמר כי "אין לסמוך על העתק הכתובה המופיע ברבנות, כיון שלמעשה אין כאן כתובה מוכנה אלא יצטרכו דרישה וחקירה בבית דין, ואולי לא סמכה דעתה על כך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר