הערכת מודיעין כוללת

ראש אמ"ן בכינוס סגור: "העולם - בגיל ההתבגרות"

על גל ההצתות: "זה יבוא בגלים, צריך להיות ערוכים"; על יו"ש: "תהיה שנה לא יציבה"; על טורקיה: "לשחק אותה קשים להשגה" - שלל הערכות מודיעין מאלפות מפי אלוף הרצי הלוי (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי. ארכיון (צילום: FLASH90)

בכינוס סגור שהתקיים אמש (ראשון) באוניברסיטת תל אביב, התריע ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף הרצי הלוי, מפני הסלמה בשטחי יהודה ושומרון במהלך שנת 2017 העומדת בפתח, בשל מעמדו המתערער של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ופיזר עוד שלל הערכות מודיעין ביחס לזירות השונות.

אחת הנקודות המרכזיות בסקירה של ראש אמ"ן, לפי פרסום ב'הארץ', סבבה כאמור אודות שאלת היום שאחרי אבו מאזן. לדברי הלוי, "2017 תהיה שנה לא יציבה ברשות הפלסטינית. יהיו הרבה גורמים שיערערו על מנהיגותו של אבו מאזן וחמאס ירצה לזכות בהישגים מולו. התוצאה תהיה מציאות מאתגרת מאוד ביהודה ושומרון. הירידה במספר הפיגועים בחודשים האחרונים נובעת משילוב בין מחירם הגבוה בעבור הציבור הפלסטיני לבין העובדה שישראל נלחמת במפגעים תוך שהיא נמנעת מענישה קולקטיבית של האוכלוסייה".

בהתייחס לגל ההצתות שפשט בישראל בשבוע האחרון, אמר אלוף הרצי הלוי, כי "נמצא דרך להתמודד עם השריפות אבל אחר כך יהיו המצאות חדשות. זה יבוא בגלים וצריך להיות ערוכים".

בסקירה שנגעה לבחירות לנשיאות באיראן במאי 2017, טען ראש אמ"ן כי אם הנשיא רוחאני ינצח בבחירות הוא צפוי להמשיך את מגמת השינוי שניסה להוביל במדינה בשנים האחרונות: "רוחאני יותר קשוב למה שהעם שלו רוצה. בעוד חמש־שש שנים אולי נראה איראן אחרת... האיראנים חזקים בפקולטות להנדסה ומנצחים באולימפיאדות במתמטיקה אבל לא נשארים לגור באיראן - אולי השלטון שיהיה אחרי הבחירות הוא כזה שיגרום להם להישאר", הביע אופטימיות קלה.

גם באשר לקידום היחסים בין ישראל לבין מדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות הביע האלוף אופטימיות מסוימת: "לנו ולמדינות הסוניות יש אינטרסים משותפים. מה עושים עם זה, זו שאלה אחרת, אבל זו ההזדמנות הגדולה של ישראל לשנים הקרובות".

תוצאות הבחירות בארה"ב ומערכות הבחירות הצפויות בשנה הקרובה באירופה, זכו להתייחסות והערכה נפרדת מפי הממונה בישראל על המודיעין הצבאי. כשהוא מקרין שקף ובו תמונות של הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ, הוא התבטא כך: "העולם בגיל ההתבגרות, ויש בהרבה מדינות הצבעות נגד. טראמפ ניצח כי היה נגד המערכת. השאלה היא כעת, איך תעמוד במבחן אידיאולוגיית האנטי שלו ואיך הוא יפעל נגד המערכת מתוך הבית הלבן. אם יעלו לשלטון יותר מפלגות לאומניות במערב, מוסד המדינה יתחזק והחומות בין המדינות תגבהנה".

ראש אמ"ן הוסיף, כי ארגון דאע"ש נחלש והמדינה האסלאמית שהקים מתכווצת, אך עם זאת, אם הוא ימשיך להיחלש, יהנו איראן וחיזבאללה מעליונות בסוריה, שהיא רעה מבחינת ישראל. לדבריו, חיזבאללה נמצא במצוקה שנובעת מכמויות ההרוגים הגדולות שהוא סופג בסוריה, ומהמצוקה התקציבית בה הוא נמצא שמקשה עליו לשלם פנסיה לאנשיו. "מאידך, הם בונים כוח מול ישראל ומתאמצים לשמור על מוכנות מולה", סיכם.

התייחסותו למצב בטורקיה ולשלטון ארדואן, היתה פסימית למדי: "בעוד חמש־עשר שנים המורשת של אטא־טורק לא תובלט עוד. אנחנו בתהליך של הקצנה דתית בטורקיה. בכל הנוגע לשיפור היחסים שלנו עם טורקיה, אנחנו צריכים לשחק אותה קשים להשגה ולהתקדם לאט לאט", המליץ למערכת המדינית הישראלית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר