כמו סיר לחץ

איך להתמודד עם החורף בשלום? מדריך להורים אבודים

שעות החשיכה מקדימות, ואנחנו רוצים את הילדים בבית כבר בשעות הצהריים. אבל כשאי אפשר לצאת מהבית, הילדים מתחילים להשתעמם, המתח והעצבנות מבעבעים והצעקות עולות ועולות. אז מה עושים? (חינוך, שיווקי)

הילדים תקועים בבית, והמשפחה כמו סיר לחץ. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הגשם מתחיל לרדת ברחובות, בכבישים, והוא לא שוכח גם את הפארקים וגנות המשחקים. הבילוי והפנאי בחוץ בשעות אחר הצהריים חשובים להתפתחות הילדים: קצת להוציא אנרגיה, לפגוש חברים, להינות ולשחק.

כאשר שעות החשיכה מקדימות, אנחנו רוצים את הילדים בבית כבר בשעות הצהריים. אולם, כאשר אי אפשר לצאת מהבית, עלולות משפחות עם ילדים להתחיל להרגיש מצוקה: השעמום גובר, המתח והעצבנות עולים, ולא פעם תחושות אלו מובילות להתנהגויות בעייתיות: האחים מתחילים לריב ביניהם, ישנו נדנוד לא פוסק, קופצנות לא רגילה עד היצמדות בלתי רגילה להורים.

כאשר ישנו יותר מילד אחד, אפשר רק לדמיין את "סיר הלחץ" המשפחתי שעומד להתפוצץ, כל אחר הצהריים בחורף, יום אחרי יום. קל וחומר אם אחד מהילדים הוא בעל הפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות שהפעלתנות והתנועתיות הן צורך חיוני עבורו, והמשחקים בחוץ ופריקת האנרגיה נמנעת ממנו בעקבות הימים הגשומים.

שעות הצהריים בחורף צריכות להיות סיוט? אילוסטרציה. צילום: צילום: Edi Israel/Flash 90

האם ימי הצהריים החורפיים צריכים להיות סיוט עבור ההורים? האם גם אתם מרגישים שהעונשים הולכים ונעשים קשים מיום ליום וחסרי פרופורציה? כיצד לעבור את השעמום וחוסר הסבלנות של הילדים בשלום? אז הנה לכם הפתרון.

מדריך להורים בשיתוף גילי דדון-רווה, פסיכולוגית קלינית, מאוחדת: ככה תעסיקו את הילדים גם בימים גשומים במיוחד. לגזור ולשמור.

שיגרת החורף מביאה למצוקה, מבוגרים וילדים כאחד

החיים שלנו בנויים ממעגלים מתרחבים של שיגרה, החל משגרה של יום-יום ועד שגרה של עונות השנה. השבועות חוזרים על עצמם וממלאת אותנו בשעות היום. זה כנראה צורך אנושי בסיסי שמביא אותנו לרצף קבוע ויציבות בחיים.

כמו אצל המבוגרים, כך אצל הילדים. אלה האחרונים אוהבים את השגרה וזקוקים לה. בלעדיה הם חשים פחות בטוחים וגם פחות רגועים...

ההורים חייבים להבין כי בימי החורף הגשומים משתנים חוקי המשחק: הילדים כבר לא יכולים לשחק בחוץ, הם חוזרים הבייתה מוקדם יותר ומצבי הרוח נעשים לחוצים יותר.

השגרה שהתרגלנו אליה בשאר עונות השנה משתנה וצריך ליצור שגרה אחרת במקום זו שלא ניתן לקיים. אז מה ניתן לעשות?

קודם כל, להבין שגם הילדים במצוקה בגלל המצב החדש, וצריכה להיות לכך מודעות אצל ההורים כדי שיוכלו לעזור לילדיהם.

ניתן וצריך שכל משפחה תבנה מתכונת של שיגרת חורף מתוכננת שתכלול פעילויות מיוחדות השמורות לאחר צהריים גשום וחורפי. ככה תוכלו לאפשר יצירת מסגרת מובנית ומוכרת לילדים (וגם להורים...).

פעילויות מיוחדות לחורף גם בבית. אילוסטרציה. צילום: Miriam Alster/FLASH90

פעילויות לימים גשומים: חגי ישראל וסיפורי צדיקים

בעונת החורף הפעילויות יכולות להיות שונות ומגוונות. הן יכולות להיות דומות לפעולות שנעשות במהלך כל השנה, או מיוחדות לחורף שיתקשרו בזיכרון עם חוויה מהנה ונעימה. כך שעצם הבילוי המשותף, יהא אשר יהיה תוכנו, יסייע לחזיוק הקשר בין ההורים והילדים.

אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב, ואתם יודעים מהן הפעילויות שיגרמו להם להנאה מרובה והעברת הזמן בנעימים. אם אוהבים לקפוץ ולהשתולל (מי לא?!) כדאי שתחשבו איך אתם מכניסים הבייתה ג'ימוברי או טרמפולינה. גם מוסיקה יכולה להוות מרכיב משמעותי ולהשפיע על מצב הרוח לטובה.

אם הילדים שלכם יצירתיים או שחשוב לכם להכניס פעילות יצירתית לשעות הפנאי שלהם, אפשר להכין פעילויות (לבד או עם ההורים) שכוללות דפי צביעה, משחקי הרכבה או תשבצים. כדאי גם לשמור לימים כאלה גם חומרי יצירה כמו פלסטלינה או בצק שמייצרים תעסוקה לזמן ארוך.

בפעילויות יצירה ניתן להביא לילדים ליצור לבד מהדימיון או להכין לכם מבנה מסודר. ישנם הרבה ספרים ומדריכים ליצירת בעלי חיים או דמויות אחרות מפלסטלינה שניתן לעשות בהם שימוש שיביא להנאה וכייף.

יצירות מפלסטלינה או בצק לילדים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כמובן שאפשר גם לנצל את עונת החורף גם להתכוננות לחגים הקרבים ובאים. אפשר להכין מראש את חג החנוכה שמרובה ביצירות ופעילויות: חנוכויות או סביבונים מיוחדים. אפשר גם להכין קלפי רביעיות בנושאים שונים: שבעת המינים לט"ו בשבט, גיבורי ישראל, עונות השנה או סיפורי צדיקים.

באותה מידה גם ניתן לרכוש משחקי קלפים או קופסה שיהיו מיוחדים רק לימי הגשם, והילדים יחכו ויצפו דווקא לאותם משחקים שרק אז ניתן יהיה לשחק בהם.

טיפ מיוחד: ישנם ילדים שנכנסים למצוקה במשחקים שמטרתם לנצח וישנם גם מפסידים, ובימים גשומים שכאלה כדאי להימנע מכל ולהעדיף משחקי קופסה שיש בהם שיתוף פעולה בין כל השחקנים כדי להתקדם. אגב, משחקים כאלו מומלצים לכל ימות השנה.

בנוסף, אפשר לשמור לימי גשם גם פעילויות ייחודיות שיתרחשו רק אז: צפייה משותפת בסרט חינוכי - מכינים ביחד פופקורן וצופים ביחד. ניתן לתכנן ביחד עם הילדים את המשך היום: בישול או אפייה משותפים שימלאו את הבית בריחות מתוקים ויספקו זיכרון נעים להמשך הימים. הריח משמש מרכיב רב השפעה ביצירת קוד זיכרון ואנחנו מקשרים ריחות מסוימים לחוויות ולאירועים ספציפיים.

לא לשכוח: גם ההורים נוכחים או שיתחילו לסדר גרביים

ההורים לוקחים חלק מרכזי בפעילויות הילדים במהלך החורף, כאשר הם צריכים להחליף את החצר, המגלשה והנדנדה והחברים שהיוו חלק משעות הפנאי של הילדים.

נוכחות ההורים בכל שלבי הפעילות היא חשובה אבל אפשר להפיק ממנה גם רווח לא קטן. לא נעים להגיד, אבל הילדים בהחלט יכולים לעזור בעבודות הבית כחלק מהפעילויות בחורף. ככה שני הצדדים יכולים להרוויח. כך גם פעילויות שגרתיות של סידור הבית יכולות להיות מקור הנאה בלתי צפוי לילדים, במיוחד הקטנים שביניהם.

אימהות יכולות ליזום פעילויות יצירתיות במיוחד: מי היה מאמין שהפרדת כל זוגות הגרביים ומיונם וסידורם מחדש יכול להיות מהנה? משימות כאלו לילדים הקטנים מעניקות תחושת אחריות ושייכות שכל כך נחוצה לילד.

מי היה מאמין שסידור גרביים יכול להיות מהנה? צילום: שאטרסטוק

אמנם פורים עוד לא כאן, אבל גם תחפושות יכולות להתגלות כפריט משחק מהנה בחורף. אפילו חולצות ישנות או בדים יכולים לשמש לילדים לבנות עולם דמיוני שלם. לעיתים הפריטים הכי שגרתיים יכולים להיות חוויה אחת גדולה: למשל, משחקים עם פנס והשינויים עם האור והחושך שעבור הרבה ילדים קטנים הוא נושא לא פשוט.

הכלל הוא פשוט: שהילד לא ירגיש שדוחפים לו איכשהו משחק בכוח, כדי שלא יגיב באנטי ויחפש את תשומת לב ההורים בדרכים אחרות. לכן צריך להיות יצירתיים עם מגוון פעילויות מיוחדות: ערכות קסמים, בניית אוהלים ויצירת "מחנה" בסלון, הנבטת קטניות ועוד.

אמנם אתם צריכים להעסיק את הילדים, אבל לא להגזים: אתם לא צריכים להיות שם בכל רגע ורגע, אלא רק לשמור על נוכחות משמעותית, להשתתף בחלק מהחוויה או ללוות במבט או אפילו להתספק בקריאות עידוד מהצד. ככל שהשותפות וההתעניינות תהיה עקבית ורבה יותר כך הילד יקבל יותר תחושת ביטחון ויכולת להתנהל בצורה טובה יותר מבחינה רגשית וחברתית.

להכיר את הילד מחדש או למה הילד נודניק?

כאשר הילד שוהה יותר בבית עם נוכחות אינטנסיבית מהרגיל, פתאום אנחנו לומדים אותו מחדש. המפגשים המרובים יכולים ליצור גיבוש משמעותי בין ההורה לילד.

במהלך עונות השנה האחרות, קשה להתחרות עם גינות השעשועים והחברים, ולעתים אין כמעט שיח ושיתוף בין ההורה לילד. הנה לכם הזדמנות לשמוע את הילד קורא, לקרוא איתו סיפור ביחד, להתסכל (אבל באמת!) על היצירות שהביא איתו מהגן, ומי יודע - אולי פיספסנו אומן אמיתי?

אפשר סוף סוף לשמוע בנחת על מה קרה לו בגן, לספר לו על דברים חדשים שקרו בבית או במשפחה, ופשוט לחוות את הילד מחדש.

מפגשים כאלו נדחקים בדרך כלל הצידה במהלך השגרה ביום-יום, והנה לכם הזדמנות פז לתת להם ביטוי. מפגשים כאלו גם משמעותים לא רק בין ההורה לילד, אלא גם בין אח בוגר לאחיו הצעיר, ובכלל בין המשפחה כולה.

ההשפעה של הרווחה הנפשית של ההורים על מצב הרוח והתפקוד של הילדים היא משמעותית ביותר. גם ההורים עצמם אינם במיטבם כשהם כלואים בבית בחורף.

אפשר לשבת ולהתלונן על אינספור דברים ("דווקא שאני חולה הילד הכי מעצבן!"), והאמת? הילדים פשוט מזהים מתי אנחנו הכי חסרי סבלנות או חיות והם מנסים באמצעות הכלים שלהם להחיות אותנו, לעורר אותנו ולגרום לנו להיות עמם באיזו דרך שתהיה. לכן חשוב שנבין שהם בסך-הכול מנסים להתחבר אלינו, ואנחנו יכולים להתחבר אליהם בדרכים פשוטות ולא מסובכות.

הילד משועמם בחורף ? אפשר גם אחרת.אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

לתכנן מראש וליצור אווירה נעימה או ביקור בריא

מעבר לקור ולחושך, אפשר לראות בחורף הזדמנות ולהביט עליו, ועל החיים בכלל, בעין טובה שיכולה ליצור. רק צריך קצת מחשבה וזמן.

אז, למרות כל העומס והבלגן, הילדים שעולים על העצבים, הצעקות ומה לא, אפשר עדיין לייצר אווירה משפחתית נעימה במקום רק לחכות שתגיע כבר שעת השינה. אפשר פשוט להעמיק ולחזק את הקשר בין המשפחה.

ובכלל, חשוב להתכונן לכל שלבי ההתפתחות של ילדכם, ולהבין מה קורה איתם לעומק, גם בחורף. במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת עבור הדרכה ועזרה מקצועית - "ביקור בריא". מטרת התכנית למעקב על התפתחות הילד בכל התחומים: בריאותית, חברתית, מוטורית, תזונה ועוד.

אורח החיים של הילד משתנה מיום ליום ולכן יש לעקוב ולשים לב גם ובייחוד בעונת החורף כיצד לשמור עליו בימים גשומים? האם לחסן לשפעת? ואיך אפשר ליצור פעילויות בבית? בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי גילי דדון-רווה, פסיכולוגית קלינית, מאוחדת

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר