אלפי בתים בסכנה

"קרית ספר - עמונה כפול 10": הפלונטר של העיר החרדית

יתכן והאישור של 'חוק ההסדרה', שנועד במקורו להציל את מאחז עמונה מביצוע צו הפינוי עליו החליט בג"ץ, הוא שיציל את העיר החרדית שבהרי בנימין מסכנה משפטית שבדרך. הסיפור המלא (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
דירות מגורים בקריית ספר. אילוסטרציה (צילום: FLASH90)

האם ישיבת מיר ברכפלד, המרכז המסחרי המוביל ואלפי בתים ברחבי העיר החרדית מודיעין עילית יושבים על קרקעות שבעלותן מוטלת בספק חוקי? על פי ההסבר וההוכחות שמנפק ארז צדוק, מנהל קרן השקעות ביו"ש, התשובה היא חיובית.

לא רבים יודעים איך הוקמה העיר מודיעין עילית, אך מי שהיה אז מעורה בסוד העניינים, יודע היום לספר ל"כיכר השבת", כי הקרקעות נקנו מידי מוכרים ערבים, פלסטינים, שחששו לחייהם בגין המכירה ליהודים, האסורה מבחינת בני עמם, ולכן בוצעה 'קומבינה' ישראלית אופיינית במסגרתה האזורים שנמכרו נצבעו ב'קו כחול' ברישום המקרקעין הלאומי, כקרקעות מדינה, ללא שצויין כי הן בעצם בבעלות פרטית לאחר שערבי הוא שמכר אותן ליזמים היהודים.

מי ששיתפה פעולה עם המהלך, היתה פליאה אלבק ששימשה פרקליטה בכירה בשירות המדינה - ושעם השנים זיהויה עם הימין הוביל להדחתה המדורגת מהתפקיד הרגיש. בחלוף זמן, ובשל ההתפתחות הטכנולוגית, יצא לדרך תהליך דיגיטציה שכלל הגדלה משמעותית של כל המפות הרלוונטיות וצביעת הקווים מחדש. תוצאת הליך זה היתה, שהקו העבה-יחסית ששורטט בידי הפרקליטה המוערכת על פני מפות קטנות וצפופות, הפך לדקיק וברור במפות ברורות וחדות.

בשל כך, שטחים רבים ברחבי יהודה ושומרון, כולל במודיעין עילית, שהיו בתוך 'הקו הכחול' המקורי, העבה, יצאו באופן אוטומטי ושלא במכוון, אל מחוץ לקו, ואינם מוגדרים עוד כאדמות מדינה כפי שהיו תחילה - ומעמדם אינו מוסדר.

מפת העיר, עם סימון חלק מהאזורים הבעייתיים (באדיבות ארז צדוק)

לדברי ארז צדוק, הסיכון בו נמצאים כיום אלפי בתים ברחבי מודיעין עילית היושבים על קרקעות לא מוסדרות מבחינה חוקית, הוא עצום: "זה ענין של זמן, עד שגורמים פלסטיניים ותומכיהם יגישו עתירה בענין לבג"ץ, כפי שכבר עשו בחלק מהישוב עמונה העומד בפני צו הריסה מיידי". לדבריו, הרעיון שפלסטיני שבבעלותו קרקע ששכנה ליד זו שנמכרה ליזמי העיר היהודים, יכול לבוא ולטעון כי גם הקרקע שנמכרה היא בבעלותו, והוא לא ידחה על הסף בבג"ץ - הוא לא תיאורטי. "זו המציאות החוקתית: ברגע שמעמד הקרקע אינו מוסדר ומוגדר כחוק, שזה המצב כעת, קל מאוד לערער על בעלות היהודי עליה".

"שלא לדבר על יורשי הבעלים האמיתי, הפלסטיני, שהיתה הקרקע שייכת לו בעבר - שבקלות יוכל להציג קושאן כלשהו ששמור תחת ידיו מתקופת השלטון הירדני ביו"ש עד מלחמת ששת הימים לפני כ-40 שנה", מסביר מנהל קרן ההשקעות. "מודיעין עילית עלולה להיות, ברמת סבירות גבוהה, עמונה כפול עשר", הוא מסיים.

באזורים הבעייתיים המסומנים במפה הרשמית שברשותו של ארז צדוק, נמצאים הרחובות הבאים: נתיבות המשפט (חלקו), חזון דוד, שערי תשובה, כמו כן, גם המבנים המרכזיים הבאים מוגדרים תחת אותו סטטוס חוקי בעייתי כ'לא מוסדרים': חלק ממבני העירייה, המרכז המסחרי העיקרי 'עילית' בכניסה לעיר, ישיבת 'מיר ברכפלד', ישיבת 'כנסת יצחק' והמסוף של תחנת האוטובוסים.

יצויין, כי לדברי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) - מי שחתום על 'חוק ההסדרה' שכבר אושר בקריאה טרומית בכנסת שאמור להסדיר את הבעייתיות המתוארת ולנטרל את הרס עמונה המתקרב - הוא הביא את הנתונים הללו לידיעתם של יו"ר שס ושר הפנים אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה שר הבריאות יעקב ליצמן, ואלו אכן מתכוונים לתמוך בחוק שמסעיר את המערכת הפוליטית, אך "גם כך הם היו עושים זאת. אף ללא הסיכון העתידי המצפה למודיעין עילית לולא יאושר החוק", כדבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר