מאמר פרשנות

למה דאעש "נזכרו" פתאום ללחום בישראל בגולן?

אחרי שנים של התבססות בדרום סוריה, מדוע ארגוני הטרור "נזכרו" פתאום להילחם עם צה"ל? כל הסיבות להתלקחות האחרונה ברמה הסורית בטורו של משה פריגן (חדשות, צבא)

משה פריגן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אזור החיץ בין ישראל לסוריה כולל רצועה בת כשמונים קילומטר המתחילה בגבול לבנון-סוריה ומסתיימת במשולש הגבולות סוריה-ישראל-ירדן. רוחבה של הרצועה היא בין כקילומטר עד עשרה קילומטר. על פני הרצועה פעל כוח אונדו"פ – כוח של האו"ם שהיה אחראי על שמירת הגבול ושמירת הסכמי שביתת הנשק.

ישראל ניהלה בהבנה עם המשטר הסורי סוגים שונים של הבנות הנוגעות למעבר אזרחים ישראלים וסחורות חקלאיות מישראל לסוריה. עם פתיחת מלחמת האזרחים האידיליה בצפון התמוטטה ובשטח ניסו להתמקם כוחות חיזבאללה שיעים (שם, יוזכר, חוסל בנו של בכיר חיזבאללה), כוחות סלפים סונים ומתנגדי משטר אסד מסוגים שונים מולם ישראל הרשמית הפגינה תגובות מהירות לצד עזרה הומניטרית רבה – פעולות שהשקיטו את הגבול לזמן רב.

על רקע הבחירות בארצות הברית ובעצימות גבוהה יותר לאחריהן, מתנהלים מגעים שלא לציטוט ותחת איפול יחסי בין ישראל, רוסיה, דמשק וירדן על מנת לייצב ולנרמל את המצב במשולש הגבולות כפי שהיה בערב מלחמת האזרחים הסורית - כולל הרחבת התיאום האזרחי בין צבא סוריה וצה"ל והקמת מעבר גבול בקוניטרה, מעבר שפעל עד לשנת 2011.

במקביל, ראשוני חיילי אונדו"ף ומשקיפי או"ם כבר חזרו לרמת הגולן וניתן לראותם מסתובבים בשיפולי הרמה כאשר הם נפרסים לאורך הגבול הסורי.

מבחינתה של ישראל, כל הבנה שתהדוף את חיזבאללה מדרום סוריה היא הסכם מצוין, ועל כן היא מיהרה להיכנס אליו.
השיחות שנתמכות גם על ידי ארצות הברית הביאו להבנות עם הרוסים שבתורם מיהרו להזהיר את חיזבאללה שיעזוב את השטחים בהם הוא נמצא באזור זה.

מי שכן נשארו באזור ושהיוו מכשול להבנות החדשות, הם אנשי אותו ארגון שעמו פתחנו את השבוע: חטיבת חללי הירמוך (בערבית: لواء شهداء اليرموك; שוהדא אל-ירמוכ) החטיבה כפי שמכונה, היא חלק מצבא ח'אלד בן אל-וליד (בערבית: جيش خالد بن الوليد ג'יש ח'אלד בן אלוליד) הפועל באזורים שונים בסוריה. הארגון הינו ארגון שנשבע בעבר אמונים לדאע"ש ושואב את השראתו מחזון המדינה האיסלאמית.

בהקשר הפלסטיני ראוי לציין כי מנהיגו הראשון של הארגון הוא אבו עוביידה אל-קחטאני - סורי ממוצא פלסטיני שפיקד עליו במשך ארבעה חודשים. ב-24 באוקטובר 2015 חצה נידאל חאמד צאלח צאלח, ערבי-ישראלי תושב ג'לג'וליה בן 23, את הגבול בדרום רמת הגולן באמצעות מצנח רחיפה והצטרף לשורות שוהדא אל-ירמוכ.

בעבר איים ארגון המדינה האיסלאמית במספר הזדמנויות על מדינת ישראל בין היתר בקלטת משנת 2015 בה נשמע אבו באכר אל בגדדי מאיים על ישראל.

לעת עתה לא עומדות בפני הארגון ברירות רבות – מלחמה עם הרוסים שיחסלו אותם או ליישר קו עם המשטר הסורי ולנסות לפעול בחסותו. ההחלטה לפתוח באש על מארב צה"ל שחצה את הגדר היא טקטית במהותה – ניסיון להוכיח כי הארגון הוא בעל יכולות ושחשוב שהמשטר הסורי יכבד את יכולותיו.

כעת, עד שהסורים והרוסים יאמרו את דברם - ישראל אמרה את דברה. כן לשקט ולהבנות, אך אפס סובלנות לטרור וכי לא תהסס לפעול באזור החיץ גם כאשר כוחות או"ם וכוחות סורים נמצאים באזור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר